2026-04-14, 17:16
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Hej alla flashbackare

Jag behöver hjälp och råd från er med erfarenhet och eller har medicinering för diagnosen.

Man, 30+, lång och väger runt 115kg ifall det skulle spela någon roll. Vill få ut all info jag kan som kan vara till hjälp.

Om mig. Har haft ett långvarigt opiat missbruk och idag går jag på LARO sen ca 5år tillbaka. Har provat och missbrukat annat än opiater, lite blandmissbrukare skulle vissa kanske säga.

En vanlig dag för mig. Vaknar mellan 09-12 (arbetslös för tillfället). Har sällan någon ork eller driv att göra måsten, skjuter på det så mycket det bara går. Är nästan alltid bara hemma vid tvn. Har inget behov att gå ut för att umgås med vänner. Är ändå en extrovärt person, värt att tillägga. Allt rörande hushållssysslor är som en börda varje gång.

Men köper jag amfetamin eller får tag i elvanse då och då. Även testat concerta 54mg, 60mg ritalin. Blir effektiv, gör allt som behöver göras och inga känslor som att det är en börda.

Som idag har jag tagit 0.2g amfetamin oralt och känns som att jag blir den personen jag är menad att vara. Vill göra saker, kontaktar vänner. Blir social och den extrovärta personen som jag var förr. Min puls sjunker även från ca 100 till 70 när amfetaminet börjar verka i kroppen.

Gjorde en basutredning för ca 3år sen och läkaren frågade.mig kanske 5-10 frågor och sa "du har inga diagnoser, du blir utskriven nu från psykiatrin".

Borde jag kontakta psykiatrin igen och be om en ny utredning för adhd/add?

Edit: när jag tar större doser amfetamin så blir jag inte som mina vänner. Pratar i mun på varandra och gör massaa pundarsaker. Blir som mima andra vänner med diagnosen. Lite mer social och vill hitta på något lite lättare fysiska saker, gymma tex.

Hjälp mig. Vad ska ja .göra? Är jag bara en missbrukare som gillar CS eller kan jag ha adhd/add..har två i familjen med add diagnos om det säger något alls.

Tack för mig och snälla idiotförklara mig inte. Är en person som inte vet vad jag ska göra.

Hoppas det är rätt ställe för tråden. Annars får gärna mod lägga den på rått ställe.

Edit: Dricker en del koffein i perioder och får inte alls den positiva effekten som jag får med CS preparat.

MVH en besvärd kille.
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-04-14 kl. 17:20.
Citera
2026-04-14, 17:21
Medlem
triptykens avatar
Snacka med psykiatrin. Det är en massa joller om "diagnoshets" på FB men du är en vuxen karl och du känner dig själv bäst - och du VILL ju reda ut det här det hör man ju. Plus att tuta i sig amfetamin som självmedicinering känns inte hållbart i långa loppet.

Det många jag känner med ADHD ADD mm har sagt är att dom iom en diagnos kan få litet svart på vitt varför vissa grejer inte funkar och sätt att hantera dom direkt, alltså knep mm.

Snacka med dom, förklara att du känner dig litet lost och behöver veta.
Citera
2026-04-14, 17:29
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Snacka med psykiatrin. Det är en massa joller om "diagnoshets" på FB men du är en vuxen karl och du känner dig själv bäst - och du VILL ju reda ut det här det hör man ju. Plus att tuta i sig amfetamin som självmedicinering känns inte hållbart i långa loppet.

Det många jag känner med ADHD ADD mm har sagt är att dom iom en diagnos kan få litet svart på vitt varför vissa grejer inte funkar och sätt att hantera dom direkt, alltså knep mm.

Snacka med dom, förklara att du känner dig litet lost och behöver veta.

Ja man märker tydligt att vissa vill ha diagnosen endast för att få sitt "lagliga" knark.

Adhd/add kan se så olika ut hos person till person har jag lärt mig. Har en vän som är den lugnaste personen jag känner. Men han har adhd diagnos och står på relativt höga doser metylfenidat dagligen.

Kanske fick en läkare som var trött på att alla försöker få adhd diagnos och därför han inte gjorde en grundlig utfrågningen under mitt besök

Vill tillägga att jag tar inte CS dagligen. Blir 1-2/v när jag verkligen måste få saker gjort som jag lagt på hög för jag inte pallat ta tag i sakerna.

Tacksam för din input min vän.
Citera
2026-04-14, 17:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Ja man märker tydligt att vissa vill ha diagnosen endast för att få sitt "lagliga" knark.

Adhd/add kan se så olika ut hos person till person har jag lärt mig. Har en vän som är den lugnaste personen jag känner. Men han har adhd diagnos och står på relativt höga doser metylfenidat dagligen.

Kanske fick en läkare som var trött på att alla försöker få adhd diagnos och därför han inte gjorde en grundlig utfrågningen under mitt besök

Vill tillägga att jag tar inte CS dagligen. Blir 1-2/v när jag verkligen måste få saker gjort som jag lagt på hög för jag inte pallat ta tag i sakerna.

Tacksam för din input min vän.

Jag tror genuint inte det är orsaken - utan att skit skaver för många och att vi (mig inkluderat) kanske känner efter för mycket. Men du har ju genuint oro inför detta så du borde verkligen snacka med honom.

Plus det är ju inte helt udda med folk som har blandmissbruk i nacken att ADD finns där och spökar och självmedicinering har vart ett av motiven (farsan hade visserligen inte ADD utan en annan grej, och det faktum att han växte upp i en tid där man inte snackade om sånt slutade ju med att han tillslut gick in för djupt i självmedicineringen)

Ta ett öppenhjärtligt snack med läkarna, eller dom på LARO som du ju har kontakt med. Att du vill gräva mer i underliggande faktorer och så? Och får du ett negativt, ja då är det nåt annat. Men annars så är det ju nåt du behöver stöd för som också hjälper din process.

Tänk dock på att det tar tid att få till en utredning. Så bli inte för bister och ge upp utan stå på dig (en klassiker är ju att folk som faktiskt behöver ADD och Autismutredningar och gud vet vad mer sållas bort på grund av att deras grundproblematik gör det svårare att tålmodigt och lugnt stå på sig). Bara sikta på lugn och saklighet.

Lycka till hur det än är vännen! Lugnt och stilla och inga quickfixes är ju lösningen på det mesta sånt här.
Citera
2026-04-14, 17:40
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-04-14, 17:50
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tror genuint inte det är orsaken - utan att skit skaver för många och att vi (mig inkluderat) kanske känner efter för mycket. Men du har ju genuint oro inför detta så du borde verkligen snacka med honom.

Plus det är ju inte helt udda med folk som har blandmissbruk i nacken att ADD finns där och spökar och självmedicinering har vart ett av motiven (farsan hade visserligen inte ADD utan en annan grej, och det faktum att han växte upp i en tid där man inte snackade om sånt slutade ju med att han tillslut gick in för djupt i självmedicineringen)

Ta ett öppenhjärtligt snack med läkarna, eller dom på LARO som du ju har kontakt med. Att du vill gräva mer i underliggande faktorer och så? Och får du ett negativt, ja då är det nåt annat. Men annars så är det ju nåt du behöver stöd för som också hjälper din process.

Tänk dock på att det tar tid att få till en utredning. Så bli inte för bister och ge upp utan stå på dig (en klassiker är ju att folk som faktiskt behöver ADD och Autismutredningar och gud vet vad mer sållas bort på grund av att deras grundproblematik gör det svårare att tålmodigt och lugnt stå på sig). Bara sikta på lugn och saklighet.

Lycka till hur det än är vännen! Lugnt och stilla och inga quickfixes är ju lösningen på det mesta sånt här.

Ja ang mitt 10år+ missbrukar var något psykisktrin reagerade över. När jag kontaktade dom första gången så sa dom som du skrev. Sköterskan sa i telefonen att väntetiden är upp till 6mån och vi prioriterar dom som är mest akut. Tog inte ens en vecka så ringde en överläkare upp och satt jag kunde börja lämna tester mm direkt. Så dom måste reagerat på något med mitt bagage med missbruket.

Tack för tipset med LARO. Ska faktiskt ha ett läkarsamtal inom kort pga andra saker. Då tänker jag lyfta mina tankar och funderingar om det jag skrivit här. Hon är en väldig bra läkare så hoppas hon tar mig seriöst och kan tänka sig att kanske göra en remiss.

Kan återkomma hur det gick efter jag träffat min läkare på LARO.

(Tack morfar för att du flyttade min tråd rätt)
Citera
2026-04-14, 19:36
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Alla får den känslan av amfetamin.

Sen, av vad jag har sett, så verkar det ju inte vara särskilt ovanligt att folk på LARO blir mer eller mindre passiva. Det största de tar sig an i vardagen är att hämta ut mer medicin.

Effekten du får av en 0.2a amfetamin kommer du aldrig få i längden som medicinerad med centralstimulantia.
Citera
2026-04-15, 01:02
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Alla får den känslan av amfetamin.

Sen, av vad jag har sett, så verkar det ju inte vara särskilt ovanligt att folk på LARO blir mer eller mindre passiva. Det största de tar sig an i vardagen är att hämta ut mer medicin.

Effekten du får av en 0.2a amfetamin kommer du aldrig få i längden som medicinerad med centralstimulantia.

Jag har känt den saknade känslan med driv/motivation i över tio år och gått på LARO i 5år cirkus. Förstår hur du tänker men jag tror inte det är buprenorfinets fel att jag känner som jag gör.

Jag behöver inte ha samma effekt som en 0.2a tjack. Men jag känner mig "hel" , hittar inget bättre ordval nu. När jag tar en mindre mängd tjack. Samma sak när jag testat adhd medicinerna som jag nämnde ovan. Får samma effekt av dom som 0.2 tjack.

En gång fick jag tag i en 30 burk med 70mg elvanse billigt så slog till. Tog en om dagen ibland delade jag kapseln och tog hälften morgonen och resten på eftermiddagen. Gjorde mer saker den månaden än på hela året

Tillägg- gjort alla möjliga blodprover på LARO nyligen och allt ser ut som det ska. Mitt testo var lågt och det har har jag behandling för nu sen ett år tillbaka. Det blev lite bättre men inte så bra som jag hade velat att det var.

Hade gärna hört vad personer med adhd diagnosen tänker om min tråd och tänkande över detta. Tack på förhand.
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-04-15 kl. 01:04.
Citera
2026-04-15, 12:57
Avslutad
Har du en vilopuls på 100?
Citera
2026-04-15, 13:57
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Jag har känt den saknade känslan med driv/motivation i över tio år och gått på LARO i 5år cirkus. Förstår hur du tänker men jag tror inte det är buprenorfinets fel att jag känner som jag gör.

De fem åren som föranledde LARO antar jag var fyllda av drogfrihet och goda vanor?

Vad man har upplevt under sina år i missbruk är oftast inte så relevant i en utredning. Istället kollar man på uppväxten och skolgången.

Citat:
Jag behöver inte ha samma effekt som en 0.2a tjack. Men jag känner mig "hel" , hittar inget bättre ordval nu. När jag tar en mindre mängd tjack. Samma sak när jag testat adhd medicinerna som jag nämnde ovan. Får samma effekt av dom som 0.2 tjack.

Varenda person som tappat någon form utav livsgnista skulle känna precis likadant om de fick en liten dos amfetamin. Det är det som är själva grejen med amfetamin och varför så många gillar det.

Citat:
En gång fick jag tag i en 30 burk med 70mg elvanse billigt så slog till. Tog en om dagen ibland delade jag kapseln och tog hälften morgonen och resten på eftermiddagen. Gjorde mer saker den månaden än på hela året
70mg är den högsta rekommenderade dygnsdosen och den dosen trappar man upp till under en längre tid. Så den effekten du fick under den månaden kan du glömma när du är väl är där.

Citat:
Tillägg- gjort alla möjliga blodprover på LARO nyligen och allt ser ut som det ska. Mitt testo var lågt och det har har jag behandling för nu sen ett år tillbaka. Det blev lite bättre men inte så bra som jag hade velat att det var.
Och nu letar du efter nästa quick fix?

Citat:
Hade gärna hört vad personer med adhd diagnosen tänker om min tråd och tänkande över detta. Tack på förhand.

Du skriver med en just nu. Jag är diagnostiserad med vad som kallades ADD.

Citera
2026-04-15, 14:18
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror lite på hur mycket i konceptet ADD som du uppfyller, och hur det varit förr om åren innan missbruk.

ADD går gärna med att man börjar projekt man inte avslutar (unga år med mer energi), när man blir äldre känns det som att man inte kan starta med något. Inte ens roliga saker. Man tänker på något roligt man vill göra, och planeringen dit känns överväldigande.

Man har svårt att ha många saker i huvudet. Dåligt arbetsminne. Det kan yttra sig som att man gärna vill växla mellan aktiviteter, och det kan gå bra om man är van med de sakerna och har en autopilot. Växla mellan andra saker är katastrofalt. Att försöka spara energi genom att göra flera saker samtidigt leder till att man glömmer något eller fuckar upp.

I unga år hade man svårt att planera saker utan vuxenstöd. Så länge man kunde leva på andras rutiner gick det bra. Men saker som att minnas gympapåsen, papper som skulle hem och skrivas på av föräldrar, vilka skolböcker som fanns hemma eller i skolskåpet, sådana saker var kaos.

Man kunde ibland ha strikt ordning på vissa saker som man upprätthöll i skräck att kaos skulle drabba även där.

Man hade i unga år och nu, stark koncentration på saker som intresserar, och noll på sådant man inte är intresserad av.

Man löser problem med motivation genom att lägga press på sig, t ex nu kommer jag äntligen städa för jag ska få besök.

I skolan ofta sen med att läsa till prov. Ofta läste man samma mening och man fattade inget, för det kändes som hjärnan inte var ikopplad.

Man lärde sig skolämnen på udda vägar och hade en annan strategi som kompensation.

Nu är detta specifika saker, men du kan nog generalisera dem.

Att knarka sönder sitt dopamin leder också till initiativlöshet och svårighet med att göra saker.
Citera
2026-04-15, 16:05
Medlem
Di är totalt lurad ts.
Du har ingen jävla diagnos som gör att du "behöver" amfetamin-det är just så det känns i början av tjacket. Sen funkar det inte o du måste öka dosen. Jag har kommit fram till punkten där jag tar 2 g i startdos och jag knappt märker av det. Det är naturligtvis just det som till slut kommer hända med dig med. -ALLA tjackisar kan nog intyga detta !

Ge FAN i tjacket för din egen skull !
-den första får du av Jesus själv - resten tar jävulen betalt för !
Lycka till vad du än gör ts.... ❤️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in