Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Den roligaste turkiska maten kommer ju tyvärr aldrig till turkiska restauranger i Sverige. Varken musseldolmarna (midye dolma) eller den grillade nyfångade medelhavsfisken eller de rustika grytorna med långkokt lamm och okra (som iofs finns i angränsande länder österut och söderut också). Och mitt livs bästa linssoppa har jag ätit i Istanbul. Men det finns massor av bra kök i världen.
Vist gör det detta, jag testade runt ett gäng länder i en tråd och med barnen.
Barnen gav upp sen och pga det var en hel del arbete och fast jag gjort all planering först.
Allt skulle lagas så nära grunden som det gick, och fann en del gott där.
Sen har jag väl fortsätt testa olika saker från andra länder sedan dess, och ibland större.
Som tex när jag hittade färska Curryblad efter +10års letande, då har det blivit en hel del indiskt.
Nu är jag mellan allt och kör gammalt jag gjort innan, och funderar på vad nästa man ska snöa in sig lite på och lära sig nya saker.
Turkisk mat är definitivt mycket svårt underskattad, och folk inbillar sig det är kebab och en hel del turkisk mat vi haft i Sverige.(Turkisk mat har ju blivit bättre sedan en betydligt tid tillbaka, och pratar om då riktiga restauranger och inte kebabhak.)
Dock än idag finns det en del som inbillar sig kebab måste vara lammkött och inte fattar kebab betyder en sak och grillat kött.
Men såklart i ett land med många muslimer, så blir ju fläskkött något som inte görs så ofta som lamm och annat kött.