2026-04-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Dom har förstört plåtburken också nu, Den innehåller samma som i plastburken numera.
Sen när då? Har jag inte sett eller märkt.
Citera
2026-04-13, 23:52
Medlem
LeFakirs avatar
Oftast märker jag nog ingen skillnad men här om dagen köpte jag Santa Marias Nacho cheese-ostdipp och på den stod det något i stil med "nytt recept samma smak". Men nog fan hade den fått både sämre smak och konsistens. Nån annan som testat denna?
Citera
2026-04-14, 00:59
Medlem
Bassplays avatar
Förbättrat för deras lönsamhet kanske.
Citera
2026-04-14, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Jag visste inte att man hade gjort detta. Måste nog säga att såsen faktiskt känns mer salt, mer hetta och inte lika god som jag minns den.

Håller helt med. Man älskar att göra nya förpackningar och sänka kvaliteten. En som jag direkt märker är Billys pizza. Förr brukade man verkligen mumsa på osten och tycka den var så jävla god. Idag är det bara palmolja och nån smaksättare som utgör osten. Vidrigt.

Känner ingen skillnad på billys om jag ska vara ärlig. har alltid smakat ganska kass, men nostalgisk.
Citera
2026-04-14, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan ni komma på en enda gång en produkt som enligt förpackningen fått "Nytt förbättrat recept" eller liknande faktiskt blivit bättre eller godare. Prövade senaste Felix Gulasch som totalt hade förstörts av Felix.

Min upplevelse är nämligen att varje produkt jag varit van vid som sen satt detta på påsen så har antingen smaken eller konsistensen blivit betydligt sämre. Det verkar nästna vara en oskriven regel, att "förbättrar" tillverkaren receptet enligt förpackningen har de gjort något sämre.

Finns det en enda produkt där ni blivit positivt överraskade istället?

FukkingFelix har inte bara bytt "recept".
Dom har helt bytt producerande fabrik - till och med tillverkningsland. Deras "österrikiska gulaschsoppa" görs inte ens i Österrike längre, utan i Tjeckien.

Den riktig soppan var utmärkt - riktvärdet för alla andra att försöka nå upp till.
Det tjeckiska bedrägeriet hamnar på nedre delen av skalan - bland lågprisförsöken, utan att vara billig alls. Soppan håller inte ens ihop ordentligt.

Årets bluffvara!
Citera
2026-04-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeFakir
Oftast märker jag nog ingen skillnad men här om dagen köpte jag Santa Marias Nacho cheese-ostdipp och på den stod det något i stil med "nytt recept samma smak". Men nog fan hade den fått både sämre smak och konsistens. Nån annan som testat denna?

Ja, den har dom totalt misslyckats med. Förut var ostdippen liksom höjdpunkten på fredagens taco-mys, men numera köper vi den inte ens.
Citera
2026-04-14, 10:36
Medlem
Har ett annat typiskt exempel, men inte livsmedel utan duschschampo. NEW FORMULA stod det på mitt vanliga märke. Det var mer vatten i produkten!
Citera
2026-04-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Känner ingen skillnad på billys om jag ska vara ärlig. har alltid smakat ganska kass, men nostalgisk.
Kan det vara att du är för ung? Jag minns inte exakt när detta skifte skedde men tänker runt 2005 eventuellt. Vet att jag åt och gillade den runt 2000 sista gångerna. Då kan ju du ha fötts in i eländet. Samma sak med sibylla, som var tokgott på 90-talet.
Citera
2026-04-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Kan det vara att du är för ung? Jag minns inte exakt när detta skifte skedde men tänker runt 2005 eventuellt. Vet att jag åt och gillade den runt 2000 sista gångerna. Då kan ju du ha fötts in i eländet. Samma sak med sibylla, som var tokgott på 90-talet.

Ja, då är det möjligt!
Var strax innan tonåren runt 2005

Tänkte du menade de senaste åren
Citera
2026-04-15, 03:58
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
FukkingFelix har inte bara bytt "recept".
Dom har helt bytt producerande fabrik - till och med tillverkningsland. Deras "österrikiska gulaschsoppa" görs inte ens i Österrike längre, utan i Tjeckien.

Den riktig soppan var utmärkt - riktvärdet för alla andra att försöka nå upp till.
Det tjeckiska bedrägeriet hamnar på nedre delen av skalan - bland lågprisförsöken, utan att vara billig alls. Soppan håller inte ens ihop ordentligt.

Årets bluffvara!

Helt fel, Felix gulaschsoppa tillverkas i Sverige av Orkla Foods Sverige AB.
Dessutom stämmer det inte att de ändrat i receptet. Hittar du på saker allt eftersom?
Senast redigerad av konstapel 2026-04-15 kl. 04:25.
Citera
2026-04-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Dessutom stämmer det inte att de ändrat i receptet. Hittar du på saker allt eftersom?

Duger Felix egen hemsida som källa?

https://www.felix.se/produkt/osterrikisk-gulaschsoppa/

Här kan man bland annat läsa om tillverkningsland:

Citat:

Tillverkningsland

CZ

Men, intressant nog: även läsa konsumenters omdömen och reaktioner på företagets produkter. Häpp!
Låt mig återge de tre senaste nu när jag tittar:

Citat:
Ola
2 weeks ago
Skärpning
Felix vad har ni gjort? Tidigare jätte god med bra mycket fyllning. Nu är det nog 80% vätska. Skärpning eller så får ni ändra bilden på föröackningen och inehålls företeckningen. Kommer ej att köpa igen innan skärpning. Snåla ej! Många trogna kunder här ute..

Annika
2 weeks ago
Nytt tydligen inte alltid bättre
Efter att ha läst recensionerna för det senaste halvåret, så blir jag inte så sugen på den här gulaschen.
Tänker FELIX se till att gå tillbaka till tidigare recept?

Rosie
2 months ago
Vattnig
Vad har hänt? Otroligt vattnig helt plötsligt. Så besviken!

Nu tittar vi på din post ännu en gång:

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Vad har du för belägg för ditt påstående att den Österrikiska Gulaschsoppan bereds i Sverige?
Hur vill du backa upp ditt påstående att receptet inte är ändrat?
Hur var det där med "Hittar du på saker allt eftersom?"

Är det egentligen du själv som är "Årets matbluff"...?
Senast redigerad av boboboxbox 2026-04-15 kl. 07:39.
Citera
2026-04-15, 15:17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
...

Vad har du för belägg för ditt påstående att den Österrikiska Gulaschsoppan bereds i Sverige?
Hur vill du backa upp ditt påstående att receptet inte är ändrat?
Hur var det där med "Hittar du på saker allt eftersom?"

Är det egentligen du själv som är "Årets matbluff"...?

Sluta fjanta din pajas. Jag har "belägg" för mina påståenden eftersom Felix själva skriver så här:

Citat:
Felix gulaschsoppa tillverkas i Sverige av Orkla Foods Sverige AB. Större delen av Felix produkter, inklusive våra soppor, produceras i våra fabriker på olika orter i Sverige, däribland Eslöv, Tollarp, Vansbro, Kumla och Fågelmara.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in