2026-04-13, 16:15
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tyvärr blir man lika besviken varje gång en produkt har nytt recept. Det är alltid sämre på något sätt, oavsett om det är smak eller doft eller konsistens eller färg eller what ever. Alltid en sämre upplevelse. Kan inte komma på en enda produkt som förbättrats av ett nytt recept.
Citera
2026-04-13, 16:46
Medlem
all färdigmat är dyrt och alldeles för mycket salt och salt är inte bra för blodtrycket.
Citera
2026-04-13, 17:11
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan ni komma på en enda gång en produkt som enligt förpackningen fått "Nytt förbättrat recept" eller liknande faktiskt blivit bättre eller godare. Prövade senaste Felix Gulasch som totalt hade förstörts av Felix.

Min upplevelse är nämligen att varje produkt jag varit van vid som sen satt detta på påsen så har antingen smaken eller konsistensen blivit betydligt sämre. Det verkar nästna vara en oskriven regel, att "förbättrar" tillverkaren receptet enligt förpackningen har de gjort något sämre.

Finns det en enda produkt där ni blivit positivt överraskade istället?

Jag kollade ingredienslistan, och jag kan inte se några ändringar. Jag pratar nu om plåtburken, den finns ju en i plastburk också som inte är något vidare (4.5% nötkött mot 20% i plåtburken…), det är inte den du har råkat köpa?
Citera
2026-04-13, 17:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Under förutsättning att alla kunder stannar kvar. Man gör ofta dessa riskkalkyler där man räknar med ett visst bortfall. Så besparingen brukar sällan bli som ett skolboksexempel. Vi ser ju resultatet i den här tråden där vi som fallit bort från produkten beklagar oss. Ifall man ser att 12% kommer sluta köpa produkten så kör man på ändå - och så sitter folk där och undrar hur man kan vara så giriga. Enda sättet är att hänga ut dem och slakta PR-mässigt.

Det finns också alltid några procent som tillkommer som kund på en viss produkt också men annars helt sant vad du skriver.

Min förklaring var väldigt enkelt skriven ska tilläggas men man ser snabbt att en liten besparing på en produkt som tillverkas i stora antal ger en stor vinst i slutändan som dessutom är just ren vinst.
Citera
2026-04-13, 17:56
Medlem
De la till mer vatten. Felix feel free att PM:a mig om ni vill betala av mig
Citera
2026-04-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns också alltid några procent som tillkommer som kund på en viss produkt också men annars helt sant vad du skriver.

Min förklaring var väldigt enkelt skriven ska tilläggas men man ser snabbt att en liten besparing på en produkt som tillverkas i stora antal ger en stor vinst i slutändan som dessutom är just ren vinst.
Men absolut är det som du säger. Man gör ju inte detta med syfte att förlora kunder. Det är ju sista raden som ska glänsa.
Citera
2026-04-13, 20:03
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Jag kollade ingredienslistan, och jag kan inte se några ändringar. Jag pratar nu om plåtburken, den finns ju en i plastburk också som inte är något vidare (4.5% nötkött mot 20% i plåtburken…), det är inte den du har råkat köpa?

Dom har förstört plåtburken också nu, Den innehåller samma som i plastburken numera.
Citera
2026-04-13, 20:46
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har reagerat på "ny / förbättrad formula".
Det finns vad jag vet inget som heter formula.
Bara ett sätt att locka till köp.
Citera
2026-04-13, 21:24
Medlem
Sladdarens avatar
Kanske snacks chips och sånt kan ev ha blivit bättre om det står nytt recept eller nu mer smak eller förbättrat recept. Grejen är väl att jag inte testar det direkt så jag vet inte 100

Sen känner jag ju folk som köper mycket halvfabrikat och de säger att pommes har blivit sämre ?

Men när det står nytt recept så är det oftast en nedgradering till 90% iaf
Antingen byter man märke då till bättre likartade ev dyrare varor eller så får man leva med att sitt tidigare favoritmärke som var hyffsat prisvärt vart betydande sämre men kanske behöll priset iaf

Det bästa är att bojkotta smaken av märken. Det skickar tydliga signaler att mig lurar du inte och det syns ochså på försäljningssiffrorna
Citera
2026-04-13, 21:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
all färdigmat är dyrt och alldeles för mycket salt och salt är inte bra för blodtrycket.

Frågan gäller nog inte bara färdigmat utan allt du köper som är färdigt
En gurkburk tex, eller en mejerivara mm
Citera
2026-04-13, 22:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan ni komma på en enda gång en produkt som enligt förpackningen fått "Nytt förbättrat recept" eller liknande faktiskt blivit bättre eller godare. Prövade senaste Felix Gulasch som totalt hade förstörts av Felix.

Min upplevelse är nämligen att varje produkt jag varit van vid som sen satt detta på påsen så har antingen smaken eller konsistensen blivit betydligt sämre. Det verkar nästna vara en oskriven regel, att "förbättrar" tillverkaren receptet enligt förpackningen har de gjort något sämre.

Finns det en enda produkt där ni blivit positivt överraskade istället?
Det handlar oftast om att göra ett billigare recept. "Nytt billigare recept" borde vara mer sanningsenligt. Billigare att tillverka alltså, inte att köpa.
Citera
2026-04-13, 22:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Du pratar om två olika produkter? Det ena är en kylvara (gulasch i plastburk) och det andra är en konserv.
Det är inte bara två olika recept, utan två olika världar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in