Igår, 12:56
Medlem
solstrålars avatar
Kan ni komma på en enda gång en produkt som enligt förpackningen fått "Nytt förbättrat recept" eller liknande faktiskt blivit bättre eller godare. Prövade senaste Felix Gulasch som totalt hade förstörts av Felix.

Min upplevelse är nämligen att varje produkt jag varit van vid som sen satt detta på påsen så har antingen smaken eller konsistensen blivit betydligt sämre. Det verkar nästna vara en oskriven regel, att "förbättrar" tillverkaren receptet enligt förpackningen har de gjort något sämre.

Finns det en enda produkt där ni blivit positivt överraskade istället?
Citera
Igår, 12:59
Medlem
Fantens avatar
Jag är en utav dom (vad det verkar) få som gillar 'nya' Big Mac-dressingen. Men det är nog det enda som jag spontant kan komma på.
Citera
Igår, 13:07
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Nej, dina spaningar är absoluta.
De tar bort det goda och bra och ersätter med mindre, sämre och billigare skit.
Citera
Igår, 13:13
Medlem
Jag har aldrig någonsin sett att det står "Nytt förbättrat recept"
Utan endast "Nytt recept"
Eller, "Nu i ny förpackning" sen har dom ändrat innehållet till 400g istället för 500g

Men jag håller med, det smakat oftast sämre, mest troligtvis har dom bytt ut ingredienser till billigt skit för att behålla priset på varan.
Citera
Igår, 13:25
Medlem
Tidvinds avatar
Billigare råvaror ökar intäkterna för företagen, sedan måste man ju förmedla receptförändringen till kunden och då blir det "nytt förbättrat recept" eller "nytt recept, samma goda smak".
Citera
Igår, 13:48
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag har aldrig någonsin sett att det står "Nytt förbättrat recept"
Utan endast "Nytt recept"
Eller, "Nu i ny förpackning" sen har dom ändrat innehållet till 400g istället för 500g

Men jag håller med, det smakat oftast sämre, mest troligtvis har dom bytt ut ingredienser till billigt skit för att behålla priset på varan.
Gevalia har minskat sina förpackningar ytterligare nu. Jag stod där och kliade mig i huvudet varför det fanns två Ebony, svaret var för att de försöker rövknulla mig på 25 gram till. Förjävligt!
Citera
Igår, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag är en utav dom (vad det verkar) få som gillar 'nya' Big Mac-dressingen. Men det är nog det enda som jag spontant kan komma på.
Jag visste inte att man hade gjort detta. Måste nog säga att såsen faktiskt känns mer salt, mer hetta och inte lika god som jag minns den.

Håller helt med. Man älskar att göra nya förpackningar och sänka kvaliteten. En som jag direkt märker är Billys pizza. Förr brukade man verkligen mumsa på osten och tycka den var så jävla god. Idag är det bara palmolja och nån smaksättare som utgör osten. Vidrigt.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss
Nej, dina spaningar är absoluta.
De tar bort det goda och bra och ersätter med mindre, sämre och billigare skit.

Just det fetade är alltid det viktigaste och gärna också att produkten är enklare att tillverka och på det sättet få ner kostnaden men oftast är det att man byter ut en produkt mot en billigare produkt för att på så sätt få ner priset.
Tänk själv att om man tillverkar produkt X för 10kr, Av detta så står ingredienserna för 70% så allt som allt 7kr. En av ingredienserna kostar 2kr men man hittar en ny ingrediens med samma smak och samma funktion för 1,50kr.
Tillverkar man då 1 miljon produkter i månaden av denna så handlar besparingen om enorma pengar på helåret då allt blir till ren vinst ner i fickan i bolaget.
Citera
Igår, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Gevalia har minskat sina förpackningar ytterligare nu. Jag stod där och kliade mig i huvudet varför det fanns två Ebony, svaret var för att de försöker rövknulla mig på 25 gram till. Förjävligt!
NU 20% MER I PÅSEN!!! Så skriver man ju när man har ökat en mängd (oftast efter att länge ha minskat den). Ingen som skriver motsatsen?!

Det finns länder i EU som har så pass bra konsumentvägledning att man kräver att butiker ska visa ifall en vara har minskat. Vet att man gjorde så med chockladkakan Milka. Den kändes fanimej lövtunn från att ha varit en redig kloss.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Just det fetade är alltid det viktigaste och gärna också att produkten är enklare att tillverka och på det sättet få ner kostnaden men oftast är det att man byter ut en produkt mot en billigare produkt för att på så sätt få ner priset.
Tänk själv att om man tillverkar produkt X för 10kr, Av detta så står ingredienserna för 70% så allt som allt 7kr. En av ingredienserna kostar 2kr men man hittar en ny ingrediens med samma smak och samma funktion för 1,50kr.
Tillverkar man då 1 miljon produkter i månaden av denna så handlar besparingen om enorma pengar på helåret då allt blir till ren vinst ner i fickan i bolaget.
Under förutsättning att alla kunder stannar kvar. Man gör ofta dessa riskkalkyler där man räknar med ett visst bortfall. Så besparingen brukar sällan bli som ett skolboksexempel. Vi ser ju resultatet i den här tråden där vi som fallit bort från produkten beklagar oss. Ifall man ser att 12% kommer sluta köpa produkten så kör man på ändå - och så sitter folk där och undrar hur man kan vara så giriga. Enda sättet är att hänga ut dem och slakta PR-mässigt.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Dr. Oetker bytte ut osten i sin prosciuttopizza för ca 20 år sen och det blev faktiskt godare. Lyckan blev dock kortvarig, då de återgick till det gamla "receptet" några år senare.

Det är det enda exempel jag kan komma på.
Citera
Igår, 15:09
Medlem
NyaHenriksss avatar
Nytt och förbättrat recept betyder att det är nytt och bättre för företaget som tillverkar produkten.
Billigare råvaror, lägre vikt och mer profit till företaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in