2026-04-12, 22:28
Medlem
Min tanke är att de nordiska länderna borde bygga egna hangarfartyg, ev två st.
Inte kanske för att försvara norden i första hand
Utan för att stödja NATO i olika konflikter, som nu i Hormuzsundet
Eller vid fritagningsförsök i olika gisslansituationer. Ett sätt att flytta fronten, kriget längre bort
Ett tag verkade det tom som att norden behövde en styrka nära Grönland
Dessutom verkar det som att Trump och USA vill dra sig ur NATO
Då kan detta bli aktuellt på riktigt

Kunde ha namn som tex Thor, Oden, Freja, Tyr, Balder för att markera det nordiska
Där skulle man också få möjlighet att utveckla svenska stealth-egenskaper på fartygen, vapen mm
Man skulle kunna använda dessa som flytande katastrofbaser
Som stöd vid naturkatastrofer, epidemier, flytande sjukhus mm
Citera
2026-04-12, 22:34
Medlem
HRTs avatar
nej det är tokerier
Citera
2026-04-12, 22:43
Medlem
ILoveKnarks avatar
Oden tror jag är en isbrytare som används av Sjöfartsverket allra redan, men jag gillar namnet. Kanske dags att pensionera isbrytaren och lägga krut på militärskepp istället. Jag tror på en nordisk allians utan NATO, vi är starka som in i bängen tillsammans med Norge och Danmark, finnarna är välkomna att vara med sålänge de pratar svenska.
Citera
2026-04-12, 22:51
Medlem
Ja, fast då inte hangarfartyg för stridsflygplan utan snarare hangarfartyg för helikopter. Något fartyg som påminner om Mistralklassen. De klarar 16 helikoptrar och 59 fordon. Jag tänker något mindre framförallt är 16 helikoptrar en stor siffra. Å andra sidan så vill man ha drönare och luftvärn så flygdäcket är kanske ändå rätt okej. Det behövs en större arbetsplatsform för olika ändamål.

Svalbard, Grönland, Island samt en mängd oljeplattformar och teleförbindelser i Atlanten behöver skyddas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mistral-klass

Nederländerna har HNLMS Johan de Witt
https://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_Johan_de_Witt
Senast redigerad av Mynicname 2026-04-12 kl. 22:57.
Citera
2026-04-12, 23:00
Medlem
Batagares avatar
Nä, dyrt som satan. Dessutom behöver hangarfartyget en eskortgrupp av fregatter och jagare som också slukar pengar. Bättre satsa pengar på luft-tankning på befintliga flygplan (mer pang för pengarna).
Citera
2026-04-12, 23:06
Medlem
mikaelss avatar
I Östersjön? Där redan Gotland och Öland ligger? Vilken nytta gör ett hangarfartyg där?
Och varför vikinganamn, det heter ju redan isbrytarna?
Citera
2026-04-12, 23:16
Medlem
BernardLoutres avatar
Kostar väl ett par miljarder att bygga och sen kommer det en sån där fjärrstyrd båt för ett tusenlappar och sänker den på 5 minuter. Verkar inte så smart...
Citera
2026-04-12, 23:37
Medlem
Onanikrems avatar
Nej, på tok för dyrt och hangarfartyg är inte menade att operera i våra vatten. I östersjön skulle den vara sitting duck.
Citera
2026-04-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Man skulle kunna använda dessa som flytande katastrofbaser
Som stöd vid naturkatastrofer, epidemier, flytande sjukhus mm
Varför ska man ha hangarfartyg till det? Det räcker ju med en vanlig båt.
Citera
2026-04-13, 00:52
Medlem
Snapcounts avatar
Är det inte fiffigare att lägga försvars-slantarna i närområdet, där Nato skall vara verksamt ?
Citera
2026-04-13, 01:16
Medlem
Har de nordiska landerna ens flygplan att fylla ett hangarfartyg? Kanns overkill oavsett. Finns battre satt att forsvara sig pa.
Citera
2026-04-13, 01:37
Medlem
waikikiis avatar
Jag har väldigt svårt att se Nordiska länder få för sig att bedriva lite krig, knullplund och erövring ut på kontinenten i framtiden, men vad vet jag. Vem bygger ett hangarskepp i försvaranade syfte? Kim typ som också inte är klokare nog att sänka den fortare än Vasa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in