2026-04-12, 20:21
Medlem
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?
Citera
2026-04-12, 20:33
Medlem
Kaliumdikromats avatar
Vill inte resa, jobbigt
Citera
2026-04-12, 20:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år?
Det är en snofsig semester, 1.3 MSEK med sju procent sökning, ger 5 miljoner om 20 år. Hoppas frukosten är bra.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-04-12 kl. 20:37.
Citera
2026-04-12, 20:38
Medlem
Man planerar för båda?
Investerar klokt och semestrar som vanligt!
Citera
2026-04-12, 20:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?
Kör ditt race så sitter jag med dessa 15 mkr långt innan pensionen och solsemestrar medan du jobbar på något skitjobb.

Men visst har du en poäng. Ränta-på-ränta-effekten finns i alla delar av livet. Tränar du lite varje dag får du resultat på sikt. Att vara medelmåttig varje dag medför extremt stora vinster i framtiden.
Citera
2026-04-12, 20:50
Medlem
Stormivattenglass avatar
Man behöver inte åka till andra sidan jorden för att ha en trevlig stund men sociala medier har fått dig att tro det.

Det räcker med att du tar med dina barn ut på en trevlig fisketur och det kan bli värdens finaste minne.

Sen har alla olika mål med sitt sparande. Själv vill jag sluta jobba så tidigt som möjligt och då behöver man ha ett kapital.
Citera
2026-04-12, 21:03
Medlem
Nåja.
Att resa börjar bli ett tattarbetende. Vilket jävla pack man stöter på när man reser.

Nej ett ordnat hem med ordning och reda där man finner ro och livskvalitet är det nya som gäller.

Bara trash som reser med charter med sina oborstade odisciplinerade ungar nuförtiden.
Citera
2026-04-12, 21:12
Medlem
Citat:
Om du sparar lite av din lön så kan du ju åka på den där fantastiska resan, dessutom betala den kontant.

Sedan finns det en viss känsla av att veta att man kan klicka hem nästan vad som helst, utan att behöva kolla om man får ett lån först. Slippa att ha koll på när nästa lön kommer in.

Det är snarare så att sparande ger möjligheter till att resa och "unna sig", än tvärt om.

Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Bara trash som reser med charter med sina oborstade odisciplinerade ungar nuförtiden.
Välj lite dyrare boende, och res inte när det är lov.
Citera
2026-04-12, 21:15
Medlem
Citat:
Med de pengarna kan man säga upp sig från jobbet och lägga jättemycket energi på att skapa trevliga minnen med sin familj.
Citera
2026-04-12, 21:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Man kan göra båda, och man måste inte åka på semester för att skapa minnen? Var med familjen på hemmaplan och se till att ni gör saker.
Citera
2026-04-12, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du sparar lite av din lön så kan du ju åka på den där fantastiska resan, dessutom betala den kontant.

Sedan finns det en viss känsla av att veta att man kan klicka hem nästan vad som helst, utan att behöva kolla om man får ett lån först. Slippa att ha koll på när nästa lön kommer in.

Det är snarare så att sparande ger möjligheter till att resa och "unna sig", än tvärt om.

Välj lite dyrare boende, och res inte när det är lov.

Det här ger mig rysningar, du har ju inte råd?
Citera
2026-04-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det här ger mig rysningar, du har ju inte råd?
Mina konton visar på något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in