2026-04-12, 14:42
Medlem
https://www.dn.se/insandare/hyresgastforeningen-sviker-sina-medlemmar/

Citat:
Det är också patetiskt att hyresgästerna betalar nästan 1 000 kronor för att man ska få sin hyra höjd varje år.
...
Hyresgästföreningen har blivit en tung koloss, där dess vd varje år skriver en skröna i tidningen Hem & Hyra och säger i princip samma sak, utan ett uns av övertygelse. Termer som ”sänkt” eller ”fryst” hyra verkar inte finnas med i HGF:s ordlista.

Vad tycker ni om Kjells insändare?

Jag har också varit ordförande i lokal förening, och suttit lite högre upp i en hyresgästförening. Skulle säga att det är i princip inte mycket som är bra utan hela organisationen bara äter pengar från hyresgästerna. Hyreshöjningarna kan det inte riktigt påverka ändå även om de påstår det.
Citera
2026-04-12, 14:50
Medlem
De är en Socialdemokratisk förening som håller folket på mattan och avlönar partitjänstemän med miljonlöner. Vem tror ens att de jobbar för sina medlemmars skull? De slussar även pengar till S och betalar för deras valannonser.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-04-12 kl. 15:03.
Citera
2026-04-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
https://www.dn.se/insandare/hyresgastforeningen-sviker-sina-medlemmar/

Vad tycker ni om Kjells insändare?

Jag har också varit ordförande i lokal förening, och suttit lite högre upp i en hyresgästförening. Skulle säga att det är i princip inte mycket som är bra utan hela organisationen bara äter pengar från hyresgästerna. Hyreshöjningarna kan det inte riktigt påverka ändå även om de påstår det.

Ska vi ha sänkt hyra borde vi även kunna få sänkt lön.
Citera
2026-04-12, 14:59
Medlem
Vitiss avatar
Jag är medlem i HGF sedan många år, men börjar bli tveksam med nyttan (bortsett från vissa rabatter som medlemmar får).

När man läser i deras tidning står det gång efter annan att hyresgästen förlorade tvisten i Hyresnämnden.

Lagen är lika för alla; oavsett medlemskap i en förening eller inte.
Dvs, vid en tvist kan man driva målet själv (i hemförsäkringen har man vanligtvis rättshjälp).

Så, vilken anser ni vara nyttan med medlemskapet?
(Förlåt TS om jag ställer samma fråga.)
Citera
2026-04-12, 15:03
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Det var inte mycket till insändare. Ett genomsnittligt inlägg på Flashback innehåller ofta mer. Hyresgästföreningen är en del av arbetarrörelsen och syftar främst till att utöva socialdemokratisk hegemoni i samhället. Det går väl inte särskilt lysande men man måste fråga sig hur det hade sett ut annars. Kanske den finländska modellen är något att ta efter.
Citera
2026-04-12, 15:32
Medlem
Tidvinds avatar
Bara källan gjorde mig skeptisk, eftersom DN är en högerblaska.

Men Kjell verkar ju inte ha alla hästar hemma, då hyran ska upp (om endast på grund av inflationen) och HGF analytiker har den expertis som krävs för att slå hål på hyresvärdarnas argument för att sätta oskäliga hyror.
Citera
2026-04-13, 04:15
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Om HGF verkligen ville hjälpa hyresgäster skulle de lobba hårt för förenklade byggregler av alla sorter, lägre skatter på byggande och allt relaterat. Det enda som över tid kan pressa hyror är ökat utbud. Istället står HGF sosseriet nära. Med höga skatter och reglering på programmet. Det är ett svek.
Citera
2026-04-13, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bara källan gjorde mig skeptisk, eftersom DN är en högerblaska.

Men Kjell verkar ju inte ha alla hästar hemma, då hyran ska upp (om endast på grund av inflationen) och HGF analytiker har den expertis som krävs för att slå hål på hyresvärdarnas argument för att sätta oskäliga hyror.

DN en högertidning?

Ja, om om allt höger om ETC eller Pravda räknas som högertidningar.

Hyresgästföreningen skulle kunna bestå av en handfull personer om det endast handlade om att förhandla hyran.
Men som den Pampförening den är så har den andra uppdrag så som att understödja Socialdemokraterna med påverkanskampanjer och som grogrund och kyrkogård för Sossar
Citera
2026-04-14, 04:33
Medlem
Kjell pratar bara om sänkt eller fryst hyra.bär det säkert finns medlemmar i HGF som är med för medlemsförmåner och/eller att kunna få rådgivning eller hyresjurifidiskt stöd i vissa situationer.

Känner man att det inte är värt att vara medlem i HGF så kan man avstå, om man likt Kjell känner sig sviken så kan man säga upp medlemskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in