2026-04-12, 14:06
Medlem
Somali-Hens avatar
Vad jag menar är inte att vara "rasistisk" och kalla flyktingar för apor. Utan det är en liknelse. Alltså för mig är en apa iklädd kostym en symbol för att någotmn inte förändras i grunden bara för att man trär på den andra kläder, eller flyttar på den geografiskt.

Här om veckan besökte jag Göteborg. Skulle se Djurgården spela.. Jag hade kommit till Göteborg flera dagar tidigare och bodde hos en vän, stockholmare bosatt i Göteborg.
Vi tog spårvagnen från centralen. Min vän påpekade att det var en ny spårvagn, alltså den nyaste modellen. Vi klev på och jag tyckte att den såg modern ut. Men väl vagnen var knökad med somaliefamiljer som stod med barnvagnar och blockerade mittenområdet, dvs där barnvagnar skulle stå. Det fanns plats för kanske 2 stycken. Det var 5 stycken där, inklusive gångytan mellan sittplatserna på vagnen så att folk inte kunde ta sig förbi. Någon stackars äldre pensionär med rullator kom inte på. Dessa har ett entourage med sig bestående av massa barn, småflickor i slöja och kjolar. Det skriks på deras språk mellan familjerna och barnen, som i vissa fall befinner sig på flera meters avstånd från varandra.

Jag och min polare gick då bakåt i vagnen för att komma bort. Vi sätter oss. Någon meter därifrån sitter en arab eller vad han nu var med fötterna oå sätet mitt emot, en vuxen man.
Jag tänker då "herregud". Den här fina och dyra vagnen som säkert kostar hur mycket som helst och som kunde lagts på sjukvård eller annat. Sen är det ändå bara kaos.... Till vilken nytta???

Är de människor man tagit in hit ens kompatibla att vistas här??eller är det hela som en apa iklädd kostym???
Citera
2026-04-12, 14:15
Medlem
Full-Retards avatar
Det kommer bli en vinst framöver, oklart om när
Citera
2026-04-12, 14:17
Medlem
One2Manys avatar
Det kallas mångkultur, och om du ifrågasätter eller anser att afrikansk kultur i Sverige inte ska ha företräde över svensk kultur (som inte finns) så är du rasist.
Citera
2026-04-12, 14:37
Medlem
Det är en brist hos vissa individer att inte kunna respektera egendom.
Sorgligt att se saker förstöras, kostnaden läggs på de få skattebetalare vi har i detta land.
MEN Utbildar man inte folket blir det ingen förbättring.
Straffar man inte de som inte kan följa normerna blir det kaos.
Bötfäll de som har fötter på sätet. Informera om regler på TV eller i Reklam.
Samhället måste få en väckarklocka som skakar om befolkningen och statuerar exempel.
Nedskräpning-Böter.
Klotter-Böter
Citera
2026-04-12, 14:40
Medlem
Stormivattenglass avatar
Väsensskilda kulturer helt enkelt. Vi svenskar är ett civiliserat och försiktigt folk som respekterar våra medmänniskor och vi vill inte störa den allmänna trevnaden.

Människorna du pratar om är raka motsatsen. Det är inte svårare än så, vi är fostrade på helt olika sätt och vi fungerar olika.
Citera
2026-04-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det kommer bli en vinst framöver, oklart om när
Så tjatigt!
Citera
Igår, 09:57
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Vad jag menar är inte att vara "rasistisk" och kalla flyktingar för apor. Utan det är en liknelse. Alltså för mig är en apa iklädd kostym en symbol för att någotmn inte förändras i grunden bara för att man trär på den andra kläder, eller flyttar på den geografiskt.

Här om veckan besökte jag Göteborg. Skulle se Djurgården spela.. Jag hade kommit till Göteborg flera dagar tidigare och bodde hos en vän, stockholmare bosatt i Göteborg.
Vi tog spårvagnen från centralen. Min vän påpekade att det var en ny spårvagn, alltså den nyaste modellen. Vi klev på och jag tyckte att den såg modern ut. Men väl vagnen var knökad med somaliefamiljer som stod med barnvagnar och blockerade mittenområdet, dvs där barnvagnar skulle stå. Det fanns plats för kanske 2 stycken. Det var 5 stycken där, inklusive gångytan mellan sittplatserna på vagnen så att folk inte kunde ta sig förbi. Någon stackars äldre pensionär med rullator kom inte på. Dessa har ett entourage med sig bestående av massa barn, småflickor i slöja och kjolar. Det skriks på deras språk mellan familjerna och barnen, som i vissa fall befinner sig på flera meters avstånd från varandra.

Jag och min polare gick då bakåt i vagnen för att komma bort. Vi sätter oss. Någon meter därifrån sitter en arab eller vad han nu var med fötterna oå sätet mitt emot, en vuxen man.
Jag tänker då "herregud". Den här fina och dyra vagnen som säkert kostar hur mycket som helst och som kunde lagts på sjukvård eller annat. Sen är det ändå bara kaos.... Till vilken nytta???

Är de människor man tagit in hit ens kompatibla att vistas här??eller är det hela som en apa iklädd kostym???
Du kanske inte är kompatibel. Du är likadan. Gör mot din nästa som du vill.
Det är bara för de ser annorlunda ut. Mörkare hår och hud. Andra dofter. Språk.

Vad ska de göra. Vad gör du som är bättre? Varför är det bättre? Du som kritiserar och inte litar på folk.
Var glad att du har en bostad.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Du kanske inte är kompatibel. Du är likadan. Gör mot din nästa som du vill.
Det är bara för de ser annorlunda ut. Mörkare hår och hud. Andra dofter. Språk.

Vad ska de göra. Vad gör du som är bättre? Varför är det bättre? Du som kritiserar och inte litar på folk.
Var glad att du har en bostad.

Det är bättre för att jag inte smutsar ner sittplatser och för att jag inte ockuperar utrymme för handikappade, samt förpestar min omgivning. Hade nått i det här landet fungerat hade de varit på ett arbete istället för att förpesta..

Edit.. men å andra sidan.. då hade de förpestat sin arbetsplats..

De ska lära sig svenska. Sluta skaffa barn innan de är självförsörjande. Ta av sig sina missanpassade slöjor. Uppföra sig civiliserat.
Senast redigerad av Somali-Hen Igår kl. 10:18.
Citera
Igår, 10:23
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Det är bättre för att jag inte smutsar ner sittplatser och för att jag inte ockuperar utrymme för handikappade, samt förpestar min omgivning. Hade nått i det här landet fungerat hade de varit på ett arbete istället för att förpesta..

Edit.. men å andra sidan.. då hade de förpestat sin arbetsplats..
Vi föddes likadana.
Du ska älska dem som dig själv. Och göra dem som du vill man ska göra dig. Och älska Gud. Fadern.

Överlåt det till Gud att vara Gud. Jag tycker också det är jobbigt när folk skräpar ner och är dumma. Och beter sig dåligt. Du får respektera deras tro. Jesus saves.

Vi behöver mer av Jesus. Det är enda sättet.
Tänk inte så världsligt. Man får tänka om nån gång. De är som du. Det är svårt, jag vet bror.

För de rena är allting rent" kommer från Titusbrevet 1:15 i Bibeln. Det betyder att den som har ett rent hjärta och en god tro ser det goda i skapelsen, medan den orena (otroende/korrupta) ser orenhet i allt, då deras förstånd och samvete är besmittade.
Senast redigerad av Fraggelrock Igår kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in