Igår, 09:16
Medlem
Det finns gott om skräckhistorier från folk som SÅLT bil/MC på blocket och råkat ut för allehanda mentalpatienter och brorsor som ställer till besvär.

Jag tycker dock att problemet åt andra hållet är mer obegripligt. Jag har köpt ett antal hojar på blocket.

Ibland är affären smidig. Det betyder att man skickar ett meddelande: "Hej, jag vill köpa den här MC:n som du har ute på annons. När kan jag komma?" och man får får ett svar ganska omgående "Onsdag kväll blir bra, adressen är Ballefjongvägen 18 i Idiotstad, kom kl 19".

Men alltför ofta är det inte så enkelt. Man skickar en fråga, och det tar 2-3 dagar innan man får svar. Ofta är det "det kommer en köpare och ska titta... " på ett datum som ligger en bra bit fram i tiden men att "jag hör av mig efter det om den finns kvar".

De hör aldrig av sig.

Eller så är det att "jag kan inte sälja den just nu, den står i förvaring på annan ort och jag vet inte när jag kan hämta den".

När man tröttnat på att vänta så skickar man ytterligare ett meddelande. Då får man svart "Tyvärr... jag säger till när jag vet mer".

Eller så gör man upp med en köpare om att man kan komma. Man skaffar släp och ger sig av och frågar "Nu är jag på väg, vilken adress är det?"

Men man får inga svar. Jag menar, folk kollar mobilen hela tiden, men när någon ligger ute på vägen och vill veta vart man ska åka, då är mobilen avstängd 10 timmar på raken.

Jag är inte ens en besvärlig köpare. Jag betalar med swish, jag har svenskt körkort, jag gör ägarbyte i appen, jag ställer inga jobbiga frågor, jag prutar inte, jag bryr mig inte om småskavanker. Jag betalar, lastar, och åker hem igen. I min värld är jag en drömköpare.

Men man får fan ligga i som en jävla ILLER för att få dessa imbecilla halvmänniskor som annonserar ut sina hojar att faktiskt även genomföra försäljningen.

Vad i helvete är det för fel på folk? Varför annonserade du ut din MC om du inte ids lägga två strån i kors för att sälja den?

Och dessutom, en sak till, det här med att dölja regnummer på alla bilder och underlåta att skriva ut det i annonsen... blocket har numera krav på att VIN-nummer måste finnas i annonsen och därmed är regnummer ett par knapptryck bort. Hur kan folk vara så idiotiska att de tror att de skyddar sig genom att inte skriva ut det?
Citera
Igår, 10:11
Medlem
Det är den nya generationen som står för en del av detta trams. De vet ej hur man uppför sig eller genomför en affär. De har ingen etik och saknar förståelse för att du har åkt halva trippen 25 mil då de säger att den är såld! Jag betalar tillbaks din handpenning... Vad i helvete!!!

Förr som sagt, såg din bil kan jag komma. Ja. Vad vill du ha 80000:- kan du sänka lite? Ja 77000.- okej.
Okej, varsågod, tack! Klart.

Blocket har blivit en jävla soppa.
Citera
Igår, 10:47
Medlem
Skulle köpa cross för ett tag sedan, liten smidig 125:a så jag bilar till säljaren ~7mil och jag tror hälften av vägen var ett långt jävla skotarspår, otroligt sugigt. Väl framme så tänkte man att man kanske skulle få provköra den men jag insåg ganska snabbt att det inte gick för maskinen saknade förgasare.. "aaa aaa juste ja glömde men den förgasarN ska ja hä i en annan". OKEJ, har du någon annan förgasare till den här hojen då? Nä.

Men det här gäller ju allting man köper begagnat egentligen, folk har ingen hyfs och är höga på sitt egna urin. Köpa en barnstol? Då är den doppad i grishinken på närmsta grundskola, jobbigt att torka av den..
Citera
Igår, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det är den nya generationen som står för en del av detta trams. De vet ej hur man uppför sig eller genomför en affär. De har ingen etik och saknar förståelse för att du har åkt halva trippen 25 mil då de säger att den är såld! Jag betalar tillbaks din handpenning... Vad i helvete!!!

Förr som sagt, såg din bil kan jag komma. Ja. Vad vill du ha 80000:- kan du sänka lite? Ja 77000.- okej.
Okej, varsågod, tack! Klart.

Blocket har blivit en jävla soppa.

Det kan nog ligga något i det. Köper man MC av gamla bikergubbar så flyter allt på smidigt. De skäms ögonen ur sig om det saknas minsta skruvmejsel i verktygsväskan till hojen.

En gång när jag köpte av en äldre gubbe var han jävligt noga med att jag skulle få med mig en liten träbit som han alltid hade använt för att lägga under stödet, han tyckte att hojen stod lite bättre då. Den hade han i sin tur fått av den tidigare säljaren, också en gubbe 80+
Citera
Igår, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Skulle köpa cross för ett tag sedan, liten smidig 125:a så jag bilar till säljaren ~7mil och jag tror hälften av vägen var ett långt jävla skotarspår, otroligt sugigt. Väl framme så tänkte man att man kanske skulle få provköra den men jag insåg ganska snabbt att det inte gick för maskinen saknade förgasare.. "aaa aaa juste ja glömde men den förgasarN ska ja hä i en annan". OKEJ, har du någon annan förgasare till den här hojen då? Nä.

Men det här gäller ju allting man köper begagnat egentligen, folk har ingen hyfs och är höga på sitt egna urin. Köpa en barnstol? Då är den doppad i grishinken på närmsta grundskola, jobbigt att torka av den..

Du hade fan tur! Du fick i alla fall svar från säljaren och lyckades få komma till platsen! En förgasare mer eller mindre är det bara vi jävla boomers som bryr oss om.
Citera
Igår, 11:45
Medlem
Jag känner igen en del i trådstarten samt vad övriga har skrivit när jag var ute efter en MC som annonserades ut för 70 000.

Jag ledsnade och hyrde en skåpbil på OKQ8 för att sedan åka till Hamburg. Där hittade jag en exakt likadan MC för 36 000.
Citera
Igår, 12:32
Medlem
godboys avatar
Jag kan bara instämma. Att rent generellt sälja något på Blocket är hopplöst, är det under några tusenlappar i värde så ger jag heller bort det till någon avlägsen bekant eller till någon jobbarkompis ungar eller något. Annonserade för ganska många år sen ut två vita skinnfåtöljer som var närmare 15 år, men de var i princip nästan ovanvända då jag använt soffan istället. Satte ut båda för 800 som fast pris och ej prutbart, tänkte att det är småpengar för dessa. Skrev även i annonsen att de fina men till åren komna, skrev också att tyget på UNDERSIDAN mot golvet var trasigt på den ena, saknar både estetisk och praktisk funktion.

Ringde i vanligt ordning några blattar som skulle döpruta, dessa avspisade jag givetvis. Sen hörde någon idiot av sig sa att jag får 500 för båda om jag kör hem dem till henne. Skulle inte tro det! Sen kom det två idioter som tittade och sa att, ja tyget på UNDERSIDAN är ju sönder så du får 400, mitt svar var dra åt helvete för det stod faktiskt i annonsen. Det hela slutade med att jag gav bort dem till en arbetskamrats dotter som flyttade hemifrån och gärna ville ha dem. Hon ville betala men jag sa att du får dem, för det är dyrt nog att sätta bo när man är ung. Hon och pojkvännen var själaglada och det är värt mer än många pengar. Sen fick jag en fin flaska champagne av kollegan som gillade att jag var snäll mot hennes dotter och pojkvän.

Att köpa. Ja detta kan verkligen bli som TS beskriver. Har en kompis som skulle köpa en bil till sin son och det var ett jävla strul med att folk inte svarade eller ens var hemma på avtalad tid. Detta var ändå svenskar för han kan inte tänka sig att köpa av blattar. Men jag gav honom tipset att försök bara köp av någon pensionär så kommer det gå smidigt. Så det blev köp från en lite äldre kvinna.

Men det är jävligt störigt som TS beskriver.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det kan nog ligga något i det. Köper man MC av gamla bikergubbar så flyter allt på smidigt. De skäms ögonen ur sig om det saknas minsta skruvmejsel i verktygsväskan till hojen.

En gång när jag köpte av en äldre gubbe var han jävligt noga med att jag skulle få med mig en liten träbit som han alltid hade använt för att lägga under stödet, han tyckte att hojen stod lite bättre då. Den hade han i sin tur fått av den tidigare säljaren, också en gubbe 80+

Ja, heder och en större fokus på att deras ägodel hamnar i rätt händer.
De visar små repor, en tråd som släppt i baksätet då deras kusin Majkens Tax blev ivrig på en resa till Trelleborg 1987.
Helt annat klimat i dag. Sorgligt.
Citera
Idag, 09:48
Medlem
Snicksnackarens avatar
Håller med om TS upplevelse.

Ett annat gissel är säljare som inte låter en provköra hojen.

"Provkörning sker efter full betalning och ägarbyte" stod det i en annons.
Jag förutsatte att säljaren hade en mindre hjärnblödning eller liknande när denne skrev annonsen så jag tog det inte på så stort allvar.

Väl på plats så fick jag inte provköra hojen, det var inte ens en häftig hoj utan en offroad från tidigt 90-tal.

Det blev ingen affär kan tilläggas, skulle aldrig köpa gamla slitna grejer utan att prova den först.

Jag kan acceptera om säljaren vill ha någon pant eller handpenning under tiden men det är ungefär så långt jag kan sträcka mig
Citera
Idag, 12:30
Medlem
Jag ödar inte tid på annonser där det står att man inte får provköra. Det är en indikation på att säljaren är defekt.

Jag slås också av mängden annonser och den dåliga omsättningen. Det kommer ut 10-20 hojar om dagen på privat försäljning i Skåne enbart. Dom flesta ligger ute väldigt länge. Trots att 40-50 pers favoritmarkerat en viss hoj så säljs den ändå inte. Får intrycket av att folk har lite höga tankar om vad en begagnad MC får kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in