Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Säg till exempel att du o din fru är Vänsterpartister och du har en bror vars hela familj röstar på SD. Eller dina kusiner som du brukar träffa regelbundet röstar på MP medans din fru är hardcore SD. Sen får båda parter barn el. barnbarnen och de vill förstås träffas men dom vuxna vet mycket väl vad den andra röstar på...
Hur funkar denna assymetri i era släktrelationer? Många träffar ju sin släkt mycket oftare än bara någon gång om året, speciellt om barn och familj är med i bilden. Och för svenskarna verkar politiska åsikter något som automatiskt gör någon till vän eller fiende, lite som med amerikanerna...så hur hanterar man denna brist på dynamik när man har blod som binder en samman? Hur får man till en bra relation med en SDare om ens barn är kusiner, när man själv röstar på MP?
Kan ta mig själv som exempel, har en yngre bror som nyss fått barn och hela hans familj är SD och på på landet. Min fru o jag är V sen barnsben och när vi ska träffas märks det att även fast man är släkt, o man vill att barnbarn osv ska träffas för far och morföräldrar, man märker då att något inte stämmer.
Tänk dig själv, sätt en Care, en Vare och en SDare i ett o samma rum. Du behöver inte ens prata politik för att det ska bli stelt och konstigt.
Hur hanterar ni när era nära o kära som ni är bundna till med blod har totalt andra politiska åsikter än er, och gör det släktträffar etc jobbiga?
Även om man inte pratar politik gör ju det stämningen konstig?
Stämningen blir inte konstig alls. Jag har barn med en vänsterkvinna, funkar bra. Jag utgår ifrån att alla kvinnor röstar vänster och om de inte gör det så är det något som inte står rätt till. Vänsterkvinnor drar sig till starka högermän, det är normalt och har fungerat i alla år.
Beträffande vänner & övrig familj så är där en salig blandning av politiska färger förutom möjligen grönt då och vi kan diskuera politik utan att slå ihjäl varandra så jag vet inte, testa växa upp?