2026-04-12, 02:33
Medlem
löls avatar
Jag har hängt på samma gym i 9år snart.
De senaste 3 åren har jag vid rätt många tillfällen fått infektioner i näsan efter att ha besökt gymmet.
Specifikt om jag varit i stretching-rummet och någon lägger ut en matta i närheten som sedan får luften att cirkulera/snurra från golvet och runt i rummet. Då är risken stor att jag har näsproblem dagen efter.

Det som har ändrats de senaste 3 åren är att högstadieelever och gymnasieelever nu är överallt på gymmet.

Någon annan som har liknande erfarenheter av smuts och skit på gym? 😅
Citera
2026-04-12, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
De senaste 3 åren har jag vid rätt många tillfällen fått infektioner i näsan efter att ha besökt gymmet.
Specifikt om jag varit i stretching-rummet och någon lägger ut en matta i närheten som sedan får luften att cirkulera/snurra från golvet och runt i rummet. Då är risken stor att jag har näsproblem dagen efter.

Det som har ändrats de senaste 3 åren är att högstadieelever och gymnasieelever nu är överallt på gymmet.

Infektioner får du av virus och bakterier, möjligt att du kan skydda dig något om du spritar utrustningen. Tvätta händerna före och efter.

Damm kan orsaka snuva och allergi.
Citera
2026-04-12, 06:03
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Låter mer som att den tekniska livslängden på golvmattan börjar närma sig slutet och att det är bös från den du reagerar på.
Citera
2026-04-12, 06:21
Medlem
halaltarzans avatar
Är väl inte hundra men jag misstänker att jag fick fotsvamp och fotvårtor i någon dusch eller omklädningsrum på den tiden jag idrottade och tränade.
Citera
2026-04-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Låter mer som att den tekniska livslängden på golvmattan börjar närma sig slutet och att det är bös från den du reagerar på.

Ja eller också har de en mindre noggrann städning sedan tre år. Ändrad rutin / ändrad städare.

Berätta om dina iakttagelser och våra tankar för föreståndaren?

Det är troligt att det är också andra fasta kunder som också märkt något.
Citera
2026-04-12, 10:31
Medlem
Av just den anledningen sade jag upp mig från medlemsskapet på "vårt" gym.
Väldigt skitigt i duscharna, papperskorg full i typ en vecka.
Massor av skolungdomar plötsligt. De hade väl fått medlemsskap genom skolan. 13-15 åringar som härjade runt som satan. Tjejjer och killar i denna ålder... Kändes som man var i en skola emellanåt. Hemskt. Betedde sig helt avvikande från den grupp som tränat innan.
Torkade aldrig av maskiner, duschade aldrig. Jag menar ALDRIG. 10 stinkande 14 åringar som sörplade energidrycker och var fullkomligt kaosiga. Sitter på maskiner och skrollar i deras jävla telefoner..

Jag byggde mitt egna gym hemma. Fick satsa en hel del men faan vad det var värt det.
Rev ut hela lekrummet och nu har jag ett komplett gym.
Rent och fräscht, inga köer, allt är helt.
Egen musik, spegelvägg. Love it.
Citera
2026-04-12, 13:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Allergi?

Prova med att köpa minsta förpackningen allergitabletter på apoteket, ta tabletterna enligt bipacksedeln i ca en vecka till 10 dagar, du kan ha utvecklat en allergi mot något (damm/kvalster) som du utsätts för på gymmet.

Efter en vecka till 10 dagar borde du märka om tabletterna minskar dina besvär.
Det finns även nässpray mot allergi, om du föredrar det.
Senast redigerad av trottwell 2026-04-12 kl. 13:22.
Citera
2026-04-12, 16:52
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Av just den anledningen sade jag upp mig från medlemsskapet på "vårt" gym.
Väldigt skitigt i duscharna, papperskorg full i typ en vecka.
Massor av skolungdomar plötsligt. De hade väl fått medlemsskap genom skolan. 13-15 åringar som härjade runt som satan. Tjejjer och killar i denna ålder... Kändes som man var i en skola emellanåt. Hemskt. Betedde sig helt avvikande från den grupp som tränat innan.
Torkade aldrig av maskiner, duschade aldrig. Jag menar ALDRIG. 10 stinkande 14 åringar som sörplade energidrycker och var fullkomligt kaosiga. Sitter på maskiner och skrollar i deras jävla telefoner..

Jag byggde mitt egna gym hemma. Fick satsa en hel del men faan vad det var värt det.
Rev ut hela lekrummet och nu har jag ett komplett gym.
Rent och fräscht, inga köer, allt är helt.
Egen musik, spegelvägg. Love it.

Precis så har hänt med "mitt" gym också.

Där måste finnas en korrelation.
Innan ungarna dök upp hade jag tränat där i 5 år utan problem.
Citera
2026-04-13, 11:07
Medlem
Citat:

Låter mer som nåt ämne/damm som irriterar än infektion av bakterier eller virus.

På den tiden jag tillbringade mycket tid på gym brukade man varken få ta i dryck eller väskor på träningsytorna nu är det flaskor, väskor o mobiler överallt. Folk tror att bänkar o plyoboxar är avlasningsytor för deras prylar. Men inte fan hade man hygien-noja! Torka något gjorde man om det var blött av svett, annars bara vid säsongens städdag. Beläggningar av oklar sort blev/blir man inte sjuk av. Luftvägsinfektioner smittar via luften, inte via händer ...
Citera
2026-04-13, 17:38
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Låter mer som nåt ämne/damm som irriterar än infektion av bakterier eller virus.

På den tiden jag tillbringade mycket tid på gym brukade man varken få ta i dryck eller väskor på träningsytorna nu är det flaskor, väskor o mobiler överallt. Folk tror att bänkar o plyoboxar är avlasningsytor för deras prylar. Men inte fan hade man hygien-noja! Torka något gjorde man om det var blött av svett, annars bara vid säsongens städdag. Beläggningar av oklar sort blev/blir man inte sjuk av. Luftvägsinfektioner smittar via luften, inte via händer ...

Jag får en blåsa i näsöppningen.
1 cm in.
Som värsta finnen och näsan blir röd utanpå
Håller i någon dag.

Jag byter träningskläder varje gång.
Tvättar händerna innan jag öppnat skåpet.
Har kanske råkat torka mig lite runt nästan med t-shirten.
Ska prova vara stenhård med att inte göra så.
Citera
2026-04-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är väl inte hundra men jag misstänker att jag fick fotsvamp och fotvårtor i någon dusch eller omklädningsrum på den tiden jag idrottade och tränade.

Det är en väldigt vanlig smittoväg för både svamp och virus. Tyvärr väldigt svårt att skydda sig från, ens med noggrann hygien och sandaler. De är väldigt smittosamma. Samtidigt krävs en känslighet för (mottaglighet) hos den som smittas. En del tränar hela livet på gym utan att få varken vårtor eller svampinfektion. Andra får det som ett brev på posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in