2026-04-11, 19:32
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Dom säger att det är skolplikt men borde då inte staten ha förpliktelser att se till så att exakt alla medborgare i Svea har samma möjligheter?

Ja jag pratar om rättigheten till att kunna få ett jobb som kräver körkort. Men...
Alla har inte den ekonomiska möjligheten.

Borde det inte då sättas in i gymnasiet och det körs teorin hela vägen till tredje och då är det uppkörning? Och alla har samma lika möjligheter i världen. Eller åtminstone i Svea?!

Tycker ni som jag eller nåt annat?Sharing is caring 🤗

P.S. Jag sökte på liknade trådar men hittade inget.
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2026-04-11 kl. 19:50.
Citera
2026-04-11, 19:54
Medlem
triptykens avatar
Jag tycker det hade vart bra ja. MEN det är post-1990 och privatisering har redan hänt och med det utrymme för enskilda företag att gråta i rätten att staten förtrycker dom som bidrar med saker dom vill sälja.

Så det kommer aldrig hända.
Citera
2026-04-11, 19:58
Medlem
Frågan är att staten skall erbjuda körkort till alla?

Görs redan, via csn. Körkort liksom annat är en investering man får göra i sig själv. Det finns alltså redan möjlighet att få det finansierat om inte mamma eller pappa kan betala det.
Citera
2026-04-11, 20:07
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Körkorts rättigheter i skolan?

/Moderator
Citera
2026-04-11, 20:10
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Frågan är att staten skall erbjuda körkort till alla?

Görs redan, via csn. Körkort liksom annat är en investering man får göra i sig själv. Det finns alltså redan möjlighet att få det finansierat om inte mamma eller pappa kan betala det.
Ja självklart. Skapar ju jobb. Dom som bedriver körskolor kan ju börja jobba på gymnasiet. Jag skulle till å med kunna tänka mig att betala högre skatt för att finansiera. Men enklast av allt är om vi slutar med att skicka bistånd till höger å vänster å PostNords VD som har närmare en miljon i månaden. I månaden?! Finns mycket att ta å lägga där det gör nytta..
Citera
2026-04-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Dom säger att det är skolplikt men borde då inte staten ha förpliktelser att se till så att exakt alla medborgare i Svea har samma möjligheter?

Ja jag pratar om rättigheten till att kunna få ett jobb som kräver körkort. Men...
Alla har inte den ekonomiska möjligheten.

Borde det inte då sättas in i gymnasiet och det körs teorin hela vägen till tredje och då är det uppkörning? Och alla har samma lika möjligheter i världen. Eller åtminstone i Svea?!

Tycker ni som jag eller nåt annat?Sharing is caring 🤗

P.S. Jag sökte på liknade trådar men hittade inget.

Endera så sparar du ihop till pengar för ett körkort, eller så tar du lån för kostnaden.

Klart att vissa har bättre förutsättning än andra, men det är väl isåfall föräldrarnas ansvar?

Som förälder har du ju ändå haft 18år på dig att spara ihop till ett körkort för ditt barn.
Citera
2026-04-11, 20:20
Medlem
RomernasKungs avatar
Fyrkantigt och meningslöst. Alla behöver inte körkort.
Citera
2026-04-11, 20:21
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tycker det hade vart bra ja. MEN det är post-1990 och privatisering har redan hänt och med det utrymme för enskilda företag att gråta i rätten att staten förtrycker dom som bidrar med saker dom vill sälja.

Så det kommer aldrig hända.

Citat:
Ja självklart. Skapar ju jobb. Dom som bedriver körskolor kan ju börja jobba på gymnasiet. Jag skulle till å med kunna tänka mig att betala högre skatt för att finansiera. Men enklast av allt är om vi slutar med att skicka bistånd till höger å vänster å PostNords VD som har närmare en miljon i månaden. I månaden?! Finns mycket att ta å lägga där det gör nytta..
Det fetade. Kan man inte ändra systemet.? Å dom arbetslösa blir lärare på skolor. Problem solved.
Citera
2026-04-11, 20:21
Medlem
Connykrims avatar
Det får man på fordonslinjen.
Citera
2026-04-11, 20:27
Medlem
Nej.
Men.
Man borde göra om Samhällskunskap där man får en mer grundläggande kunskap för att göra det lättare när man ska ta körkortet.
Citera
2026-04-11, 20:37
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Endera så sparar du ihop till pengar för ett körkort, eller så tar du lån för kostnaden.

Klart att vissa har bättre förutsättning än andra, men det är väl isåfall föräldrarnas ansvar?

Som förälder har du ju ändå haft 18år på dig att spara ihop till ett körkort för ditt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Fyrkantigt och meningslöst. Alla behöver inte körkort.
Nä alla behöver inte men alla bör ha möjligheten. Alla har inte marginal för att spara heller med allt som höjs runtomkring. Fler fattiga.. Har stått i media om att dom inte har råd med mat å finns inte pengar att spara. Klassfråga..
Citera
2026-04-11, 20:40
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Nä alla behöver inte men alla bör ha möjligheten. Alla har inte marginal för att spara heller med allt som höjs runtomkring. Fler fattiga.. Har stått i media om att dom inte har råd med mat å finns inte pengar att spara. Klassfråga..

Man löser inte problemen med mer kommunism. Pengar kommer inte från himmelen. När staten finansierar någons körkort så tas det från skattebetalarna som får arbeta ihop det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in