Citat:
Ursprungligen postat av
RomernasKung
Jag håller med om att vi inte ska skänka bort pengar till andra länder eller slänga bort miljarder på galna projekt som Stegra eller Northvolt men det har inte så mycket med tråden att göra. TS kan säkert med lite vilja finansiera ett körkort. Att hela tiden tigga av staten är en dålig mentalitet. TS kan väl kombinera det med någon utbildning om han vill ha körkort gratis.
Det är sant att om körkort är viktig så kan man välja fordonsprogrammet, då får man det gratis, men då måste man mer eller mindre jobba inom det sen också och det vill kanske inte alla.
Är det diskriminerande att elever på fordonsprogrammet får gratis körkort när inte andra får det? Det är inte så att andra inte behöver det i arbetslivet. Så vitt jag vet får inte de som går elektrikerutbildningen det gratis, men de får knappast jobb som elektriker utan körkort. osv
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
På fordonsutbildning okej, men inte för övrigt. Du behöver inte heller söka utbildning där man behöver körkort om du inget har, sök de andra där det inte är ett krav. Finns inget heller som säger att du skulle få jobben även om du söker och uppfyller alla krav. Du får offra en resa till solen och satsa på körkort som alla andra som inte blir curlade av mamma och pappa. Fö är det sällan företagen som kräver körkort såvida det inte behövs i jobbet utan bemanningsföretagen som har de onödiga kravet.
Problemet är ju att många jobb kräver körkort. Minns när jag sökte ett jobb på kommunen för länge sedan. Att köra bil tillhörde vardagen så de inte bara frågade om jag hade körkort, de bad mig att ta upp det och visa det i webcameran under intervjun. Kunde inte vara på plats då jobbet jag sökte var typ 80 mil bort från där jag bodde. Fick dock jobbet ändå.