2026-04-11, 18:53
Medlem
Är 20 år (man) och väger enbart 57 kg drygt. Lite mindre på morgonen och lite mer på kvällen. Är runt 186-187 cm lång. Har hört att det inte är helt ovanligt att vara väldigt smal i den här åldern men jag förstår ändå inte riktigt vad det beror på. Jag äter, vad jag skulle kalla, en rätt vanlig mängd mat. Skulle gissa på att jag snittar drygt 2300-2500 kalorier om dagen, runt 100-120 gram protein. Anledningen till att jag undrar över potentiella orsaker är att kompisar i samma ålder verkar äta ungefär samma mängd men på något sätt väger de ändå + 15-20 kg.
Citera
2026-04-11, 19:00
Medlem
Ja, du har inte vuxit färdigt än.
Kaloriintaget säger inte så mycket om man inte ställer det till vad du utför för arbete under dagen.
Du bör väl kunna trappa upp din kost lite tycker jag.
Blanda i lite kalori rika ingredienser i en smoothie,

Hur äter du under dagen?
Vad gör du på dagarna?
Citera
2026-04-11, 19:01
Medlem
Njut av låg vikt. När du passerat 30 kommer du sakna att väga mindre
Citera
2026-04-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, du har inte vuxit färdigt än.
Kaloriintaget säger inte så mycket om man inte ställer det till vad du utför för arbete under dagen.
Du bör väl kunna trappa upp din kost lite tycker jag.
Blanda i lite kalori rika ingredienser i en smoothie,

Hur äter du under dagen?
Vad gör du på dagarna?
Har varit väldigt stillasittande senaste åren, vilket gör det hela ännu mer förvånande då jag inte bör förbränna särskilt mycket. Har dock under senaste månaderna börjat gymma och således försökt äta mer. Dricker en proteinshake varje dag ovanpå det jag brukar äta. Har en rätt vanlig rutin när det kommer till mat. Frukost, lunch, middag, något att äta senare på kvällen.
Citera
2026-04-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Njut av låg vikt. När du passerat 30 kommer du sakna att väga mindre
Visst kan det vara så men jag har fått höra av familjemedlemmar att jag ser sjukligt smal ut. Tänkte inte på det särskilt mycket innan men det är nog inte så konstigt att tjejer undviker mig när jag ser ut som jag spenderat senaste åren i bergen-belsen
Citera
2026-04-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakul1891
Har varit väldigt stillasittande senaste åren, vilket gör det hela ännu mer förvånande då jag inte bör förbränna särskilt mycket. Har dock under senaste månaderna börjat gymma och således försökt äta mer. Dricker en proteinshake varje dag ovanpå det jag brukar äta. Har en rätt vanlig rutin när det kommer till mat. Frukost, lunch, middag, något att äta senare på kvällen.

För att kroppen skall kunna bygga muskler så bör du kötta på ordentligt i gymet. Kör du till total faliure och får träningsvärk dagen efter?
Hur många pass?
Tid på gymet.
Hur har du lagt upp träning.
Sovtider.
Stress?
Jag har mitt egna gym och tränar 3 pass i veckan, 90 minuter i regel varje gång.
Har lätt att gå upp i vikt, bulk fasen. Och lätt att gå ner i vikt när sommaren närmar sig.
Citera
2026-04-11, 19:16
Medlem
Citat:
För att kroppen skall kunna bygga muskler så bör du kötta på ordentligt i gymet. Kör du till total faliure och får träningsvärk dagen efter?
Hur många pass?
Tid på gymet.
Hur har du lagt upp träning.
Sovtider.
Stress?
Jag har mitt egna gym och tränar 3 pass i veckan, 90 minuter i regel varje gång.
Har lätt att gå upp i vikt, bulk fasen. Och lätt att gå ner i vikt när sommaren närmar sig.

Ja, jag brukar köra rätt ordenligt i gymmet, träningsvärk upplever jag rätt ofta. Började i februari-mars och kör numera 4 gånger i veckan, nog lite över 1 timme per pass skulle jag uppskatta det till. Har märkt att jag fått mer muskler, mina armar ser redan lite större ut och detsamma gäller axlarna men annars ingen större skillnad. Antar dock att det tar lite längre tid innan man börjar se riktiga resultat. Upplever ingen större mängd stress, överlag skulle jag säga att jag sover helt ok.
Citera
2026-04-11, 19:19
Medlem
Jag får för mig att ditt kaloriintag på 2300? Kcal är för lågt i en uppbyggnadsfas.
Är det något du läst någonstans denna siffra?
Kan ju inte skada att öka till 3000 kcal och se ifall du lite mer hull.
Det är ju enkelt att reglera nedåt ifall man känner sig fet.

Jobbar du med något fysiskt eller är det där du sitter mest?
Citera
2026-04-11, 19:21
Medlem
För en man på 20 år, 185 cm och 57 kg innebär detta ett BMI på cirka 16.7, vilket klassas som undervikt. För att bibehålla nuvarande vikt krävs en viss mängd energi, men för att nå en hälsosammare vikt rekommenderas generellt ett ökat kaloriintag (kaloriöverskott).
Här är en uppskattning av kaloribehovet:
Underhåll (Bibehålla 57 kg): Beroende på aktivitetsnivå ligger behovet för att bara hålla vikten sannolikt runt 2200–2500 kcal per dag.

Viktuppgång (Rekommenderas): För att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt bör du sikta på ett överskott. En bra start kan vara 2800–3000+ kcal per dag för att bygga kroppsmassa, särskilt om du tränar styrketräning.

Styrkelabbet

Texten kopierad från Styrkelabbet.
Citera
2026-04-11, 19:22
Medlem
Citat:
Jag får för mig att ditt kaloriintag på 2300? Kcal är för lågt i en uppbyggnadsfas.
Är det något du läst någonstans denna siffra?
Kan ju inte skada att öka till 3000 kcal och se ifall du lite mer hull.
Det är ju enkelt att reglera nedåt ifall man känner sig fet.

Jobbar du med något fysiskt eller är det där du sitter mest?
Skulle uppskatta att siffran ligger närmre 2500. Men ja, det kanske är lägre än det borde. Enligt regel bör 2500 vara tillräckligt för att uppleva viktuppgång men det kanske inte alltid går att appplicera, alla situationer är nog inte likadana. Ska försöka öka det ytterligare, sikta på 3000 och se om något förändras. Bortsett från gymmet så gör jag inget fysiskt
Citera
2026-04-11, 19:24
Medlem
Jag tror det är genetiskt rakt av faktiskt. Jag är iofs decimeter längre än dig och väger runt 70 give or take nått kilo. Är dock dubbelt så gammal som dig men i 20års åldern låg jag snarast runt 60-65kg.

Sålänge man mår bra är det dumt att klaga trots allt. 🙂
Citera
2026-04-11, 19:28
Medlem
Ja, med den informationen från Styrkelabbet så borde saken vara klar.
Sikta på 3000 Kcal om du kan och utvärdera om en månad.
Bra med 4 pass om du nu inte är så fysiskt aktiv i din vardag just nu.
Lite jordnötssmör i shaken, och spaghetti carbonara med massa ketchup och mjölk till är kaloribomber.
SMÖR och inget margarin. Grädde i köttfärssåsen samt ost på.
Lätt 1000Kcal på en middag.
En pizza emellanåt, entrecote ja du vet säkert vad du ska äta.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in