2026-04-11, 17:21
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag är väldigt ny inom lån men säg jag får ett lån på högst 300k hos swedbank, kan jag få lån på 300k hos nordea i samma veva då också eller kommer nordea neka mig och se jag nyss fått 300k i lån från swedbank?
Citera
2026-04-11, 17:27
Medlem
Onanikrems avatar
De kommer se det, inte nödvändigtvis neka beroende på din inkomst och kreditvärdighet i övrigt.
Citera
2026-04-11, 17:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag är väldigt ny inom lån men säg jag får ett lån på högst 300k hos swedbank, kan jag få lån på 300k hos nordea i samma veva då också eller kommer nordea neka mig och se jag nyss fått 300k i lån från swedbank?
Tänk på risken med att låna. Jag misstänker att du kommer använda pengarna till att investera i Bitcoin, vilket är extremt riskfyllt. Om du vill skuldsätta dig själv resten av livet är det inte min ensak, men ville ändå stark rekommendera dig att inte göra det.

Lycka till!
Citera
2026-04-11, 17:56
Medlem
Citat:
Gick inte din investering i krypto riktigt som du hade tänkt?

Gällande lån, så ser banken om andra banker gjort en kreditprövning på dig, men det finns en viss eftersläpning. Så möjligt att du kan få lån hos flera banker, om du är snabb.
Citera
2026-04-11, 18:14
Medlem
Citat:
Information om sådant delas via kreditupplysningsföretagen, men troligen finns det ett tidsfönster där båda långivarna kan ha tagit en kreditupplysning innan någon av dem beviljat något lån, och sedan beviljar respektive lån utan kunskap om varandra. I kreditupplysningen ingår information om att andra nyligen har tagit kreditupplysning på samma person, vilket skulle kunna användas som en varningsflagga för att minska problemet, men då krävs det nog att långivarna använder samma kreditupplysningsföretag.
Citera
2026-04-11, 18:16
Medlem
Värt att påpeka är att ränteavdraget för lån utan säkerhet är borta nu.
Citera
2026-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Värt att påpeka är att ränteavdraget för lån utan säkerhet är borta nu.

Vad spelar det för roll?
Eller rättare sagt hur mycket påverkar det ett lån på typ 100k?
Citera
2026-04-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Information om sådant delas via kreditupplysningsföretagen, men troligen finns det ett tidsfönster där båda långivarna kan ha tagit en kreditupplysning innan någon av dem beviljat något lån, och sedan beviljar respektive lån utan kunskap om varandra. I kreditupplysningen ingår information om att andra nyligen har tagit kreditupplysning på samma person, vilket skulle kunna användas som en varningsflagga för att minska problemet, men då krävs det nog att långivarna använder samma kreditupplysningsföretag.

Så om man ansöker om lån hos swedbank kl 13 och sen ansöker om lån hos nordea kl 14, då kanske man får lån hos båda?
Citera
2026-04-11, 18:41
Medlem
Citat:
Så om man ansöker om lån hos swedbank kl 13 och sen ansöker om lån hos nordea kl 14, då kanske man får lån hos båda?
sök båda sammtigt varför vänta 1 timme
Citera
2026-04-11, 18:52
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll?
Eller rättare sagt hur mycket påverkar det ett lån på typ 100k?

Om du inte ens kan räkna ut det ska du ABSOLUT inte ta lån.
Citera
2026-04-11, 19:12
Medlem
Svar ja, du kan göra detta om du gör det i princip samtidigt, UC uppdateras väl en gång per dygn.
Citera
2026-04-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Svar ja, du kan göra detta om du gör det i princip samtidigt, UC uppdateras väl en gång per dygn.

Fast vissa banker tar väl tid på sig att ge ut lånet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in