2026-04-11, 03:17
Medlem
Tycker det stått mycket i tidningen om detta fenomen på sistone. Kvinnor som berättar hur dom kämpat för att få ivf bekostad av regionerna som ensamstående.

Själv tycker jag det är sjukt att det är lagligt. Ett barn behöver 2 föräldrar. Att skaffa barn själv för att man inte lyckat skaffa en partner är en otroligt egoistisk handling. Läser man mellan raderna så använder dessa kvinnor barnen som ett substitut för att dom inte kunnat hitta kärlek på annat håll.

Det behövs 2 föräldrar för balansen, en enda person ska inte kunna ta alla beslut själv kring en annan människa. Sen provocerar det mig att dessa kvinnor gråter ut i media om hur jobbigt det är att få barn själv, och insatserna som krävs av samhället i form av stödfamiljer och barnomsorg på obekväma tider.

Vad tycker ni. Är det en rättighet att få bli förälder? Behövs det en pappa eller räcker det med en förälder?
Citera
2026-04-11, 04:59
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Tycker det stått mycket i tidningen om detta fenomen på sistone. Kvinnor som berättar hur dom kämpat för att få ivf bekostad av regionerna som ensamstående.

Själv tycker jag det är sjukt att det är lagligt. Ett barn behöver 2 föräldrar. Att skaffa barn själv för att man inte lyckat skaffa en partner är en otroligt egoistisk handling. Läser man mellan raderna så använder dessa kvinnor barnen som ett substitut för att dom inte kunnat hitta kärlek på annat håll.

Det behövs 2 föräldrar för balansen, en enda person ska inte kunna ta alla beslut själv kring en annan människa. Sen provocerar det mig att dessa kvinnor gråter ut i media om hur jobbigt det är att få barn själv, och insatserna som krävs av samhället i form av stödfamiljer och barnomsorg på obekväma tider.

Vad tycker ni. Är det en rättighet att få bli förälder? Behövs det en pappa eller räcker det med en förälder?

Jag orkar inte leta upp videon nu men i Kina har dom gjort en konstgjord livmoder. Potentiellt skulle män också kunna skaffa barn på egen hand.

En pojke som växer upp med en ensamstående mamma kommer inte att lära sig att hantera sina känslor. När en man blir arg och reagerar som en kvinna gör kan bli livsfarlig och brukar fysiskt våld. Det är bättre för en pojke att växa upp med en ensamstående pappa i så fall.
Citera
2026-04-11, 05:19
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker att det är fel och att det aldrig borde ha blivit lagligt. Men det allra värsta var egentligen att feministerna lyckades lobba ner Löfven, som var en svag statsminister. Innan var det sagt att det skulle krävas en särskild utredning för ensamstående kvinnor avseende på det sociala nätverket, om det finns män i hennes liv som kan bli lite av en fadersgestalt till barnet, o.s.v..

...på samma sätt som gäller för ensamma kvinnor som ansöker om adoption: deras sociala nätverk kollas mer än när det är ett par som ansöker. Där skärptes dessutom lagstiftningen INNAN detta med ensaminsemination gick igenom, på det sättet att det inte längre räckte med brev från dessa män som lades i akten, utan utredarna från Socialen måste träffa dem personligen och prata med dem om hur nära de egentligen står den här kvinnan, och om de verkligen är beredda att bli stabila anknytningspersoner under barnets hela uppväxt.

Men Löfven blev tyvärr överväldigad av feministernas protester, och sa att "det behövs ingen särskild utredning av ensamstående". Vad skulle han ha kunnat förstå av det?

Det enda som krävs nu är ett en timmes (!) samtal med en läkare. Under en timme kan de flesta hålla ihop sig, hur tokiga de än är. Och de kan ljuga friskt om hur nära kontakt de har med sin far eller bror, och hur mycket fadern eller brodern ser fram emot sitt barnbarn eller syskonbarn - ingen kollar upp att de har denna fina kontakt överhuvudtaget, eller att detta är något som den (i så fall) blivande morfadern eller morbrodern överhuvudtaget är intresserad av...
Citera
2026-04-11, 05:26
Medlem
Merwinnas avatar
...och sedan detta du skriver om att de kämpar för att få avlastning av kommunen. Är det verkligen vanligt att de gör det? Jag kan tänka mig att det sitter längre inne för en kvinna som medvetet skaffat barn ensam, att be om hjälp, för hon måste ju motbevisa alla som sa att det var en dum idé och att hon inte skulle klara det ensam. Jag kan tänka mig att vissa vägrar söka hjälp tills det händer någonting hemskt...

En kvinna som blivit ensamstående mamma för att hon blivit oplanerat gravid på naturligt sätt, och sedan övergiven av barnafadern, har inget att bevisa - eller i alla fall inte på samma sätt. För hon har ju inte satt sig i denna situation frivilligt. Hon är mer att se som ett offer för mannen som utnyttjade henne och sedan inte tog sitt ansvar, så för henne är det ingen prestigeförlust att be om hjälp.
Citera
2026-04-11, 05:30
Medlem
Citat:

Tycker det låter lite bitterhet över ditt inlägg. Det kan inte vara olagligt för det är kvinnornas kroppar. Tyvärr kan vi män inte ha samma möjligheter då vi saknar livmoder. Och vad för förslag har du där ena föräldern lämnar barnets liv då?
Citera
2026-04-11, 08:11
Medlem
Citat:

Vad är det du far efter egentligen? Vill du återgå till någon slags ordninng där det var strängeligen förbjudet att ha sex utanför äktenskapet, och äktenskapet var livet ut? Inte för att det kanske löser problemet i verkligheten, men då finns ju iaf en far på pappret iaf.

Annars kommer du ju inte åt det problemet du verkar vilja komma åt - att kvinnor blir ensamma mammor. Att bli ensam mamma kan man bli på många sätt om man låter folk ha åtminstone en grundläggande grad av frihet.

Eller var det bara att IVF sker på det allmännas bekostndad? Det är ju inte en särledes komplicerat förfarande och det är väl inte enda sättet att uppnå graviditet utan betäckning?
Citera
2026-04-11, 08:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Själv tycker jag det är sjukt att det är lagligt. Ett barn behöver 2 föräldrar ...
En del par får först barn, och sen blir det en ensamstående mamma. Andra, som här, börjar ensamstående och sen kanske hittar en partner i alla fall. Tycker att du - i så fall - kan lobba för att staten ska ta barnen från förstnämnda. Är det kostnadsaspekten du vill åt. Relatera då den till samhällsstöd till wt-föräldrar som egentligen inte har råd med sina.
Citera
2026-04-11, 08:42
Medlem
triptykens avatar
Självklart helt OK. Finns tusen och en folk som växte upp med en ensamstående förälder eller en styvmorsa, eller styvfarsa. Som klarade sig utmärkt så varför skulle inte dessa ungar göra det?

Sen är det väl tillgång och efterfrågan, finns gott om sperma i omlopp och det är ju inte direkt obehagligt att producera heller
Citera
2026-04-11, 09:05
Medlem
Det är väl en jävla skillnad på att bli gravid på naturligt sätt och sen ensamstående jämfört med ett barn skapat i ett provrörslabb med en anonym donator. Är ni dumma på riktigt eller menar ni att det är samma sak?
Citera
2026-04-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Tycker det låter lite bitterhet över ditt inlägg. Det kan inte vara olagligt för det är kvinnornas kroppar. Tyvärr kan vi män inte ha samma möjligheter då vi saknar livmoder. Och vad för förslag har du där ena föräldern lämnar barnets liv då?

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad är det du far efter egentligen? Vill du återgå till någon slags ordninng där det var strängeligen förbjudet att ha sex utanför äktenskapet, och äktenskapet var livet ut? Inte för att det kanske löser problemet i verkligheten, men då finns ju iaf en far på pappret iaf.

Annars kommer du ju inte åt det problemet du verkar vilja komma åt - att kvinnor blir ensamma mammor. Att bli ensam mamma kan man bli på många sätt om man låter folk ha åtminstone en grundläggande grad av frihet.

Eller var det bara att IVF sker på det allmännas bekostndad? Det är ju inte en särledes komplicerat förfarande och det är väl inte enda sättet att uppnå graviditet utan betäckning?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
En del par får först barn, och sen blir det en ensamstående mamma. Andra, som här, börjar ensamstående och sen kanske hittar en partner i alla fall. Tycker att du - i så fall - kan lobba för att staten ska ta barnen från förstnämnda. Är det kostnadsaspekten du vill åt. Relatera då den till samhällsstöd till wt-föräldrar som egentligen inte har råd med sina.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Självklart helt OK. Finns tusen och en folk som växte upp med en ensamstående förälder eller en styvmorsa, eller styvfarsa. Som klarade sig utmärkt så varför skulle inte dessa ungar göra det?

Sen är det väl tillgång och efterfrågan, finns gott om sperma i omlopp och det är ju inte direkt obehagligt att producera heller

Kan tydligen inte med forumet.. som jag skrev i mitt förra inlägg är det väl en jävla skillnad på att bli gravid naturligt och sen ensamstående jämfört med gravid i ett provrörslabb med en anonym donator?
Citera
2026-04-11, 09:15
Medlem
Citat:
Kan tydligen inte med forumet.. som jag skrev i mitt förra inlägg är det väl en jävla skillnad på att bli gravid naturligt och sen ensamstående jämfört med gravid i ett provrörslabb med en anonym donator?

Ja, men du far ju väldigt mycket efter att hon blir ensamstående förälder.

Du får nog ta och skriva vad du menar istället för att mena en sak sen skriva långa haranger där du ser ut att fara efter något helt annat.
Citera
2026-04-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, men du far ju väldigt mycket efter att hon blir ensamstående förälder.

Du får nog ta och skriva vad du menar istället för att mena en sak sen skriva långa haranger där du ser ut att fara efter något helt annat.

Nej jag far efter att barnet blir utan en förälder. Inte att föräldern är död, eller frånvarande. Ena föräldern existerar inte.
Jag tycker det är fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in