2026-04-11, 01:15
  #37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Med vilken rätt hävdar en person att någon annan skall använda en annan könsbestämning eller pronomen än det som biologin ger vid handen?

Det brukar stå att vårdcentralen är HBTQ-certifierad. Isåfall får de ta ned den skylten och skriva att denna vårdcentral lever inte upp till HTQ-certifiering.

Man måste vara ärlig.
Citera
2026-04-11, 02:13
  #38
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Om inte vården duger för en sådan lättkränkt transa så får väl transan välja eller starta ett eget transsjukhus.
Citera
2026-04-11, 02:26
  #39
Medlem
Q-Trons avatar
"Patienten uppger att hon har ont i sin penis."
Citera
2026-04-11, 02:40
  #40
Medlem
Tavastehuss avatar
Finns en lathund för läkare som måste skriva i transpersoners journaler och vill värna läkarvetenskapen men samtidigt inte ”kränka” patienten i fråga?
Citera
2026-04-11, 03:45
  #41
Avstängd
Vi måste vara snälla mot transorna, så de inte går sta och styckmördar någon.
Citera
2026-04-11, 07:50
  #42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Nej, pronomen har vi hittat på. I Finland har man hittat på könsneutralt pronomen, det är inte någon biologi som bestämt det.

Du är en obildad tönt på Flashback, ditt önsketänkande bestämmer inte vad som är diskriminering.

I Sverige säger vi "han" om män och "hon" om kvinnor och vilket kön man har bestäms av biologin.
Citera
2026-04-11, 08:33
  #43
Medlem
"Köna" och "felköna"...haha vad är det för ord. Jag ska köna dig.
Låter som att knulla.

Avköna. Påköna. Inköna.
Citera
2026-04-11, 08:55
  #44
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1457060

Hur stort sakdestånd bör hon få?
Så läkaren var alltså en hon, vad har det för betydelse?
varför ska l
Läkarn få skadestånd? Blev hon utsatt för några sanktioner från arbetsgivaren?
I övrigt förstår jag inte varför inte arbetsgivaren håller läkarn om ryggen i fall som dessa.

Läkekonsten handlar om den biologiska kroppen vi har, om vi inte ska utgå från det vad ska vi då ha läkare till?
Citera
2026-04-11, 08:58
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1457060

Hur stort sakdestånd bör hon få?

Hon borde väl bli skyldig pengar eftersom att hon antagligen ser ut som en kille.
Citera
2026-04-11, 09:56
  #46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1457060

Hur stort sakdestånd bör hon få?

Jag är på läkarens sida. så 0 kr.
Citera
2026-04-11, 09:56
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1457060

Hur stort sakdestånd bör hon få?

Du menar väl han?

Han ska naturligtvis inte ha något skadestånd alls. Han borde istället skickas på könsterapi och lära sig att acceptera den kropp han är född med.
Citera
2026-04-11, 10:18
  #48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det verkar handla om psyksjuk man. Helt rätt av läkaren. Patientens psykiska sjukdom ska inte avgöra hur läkaren formulerar sig i detta fall. Det biologiska könet avgör såklart i medicinska sammanhang då det kan vara direkt avgörande för sjukdomsbilden och vilken eventuell vård som krävs. Kvinnor och män drabbas olika av vissa sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in