2026-04-09, 17:28
Medlem
Hej på er!

Det verkar som att kinabuféer har höjt priserna på sistone. Förr i tiden motsvarade de priserna på en värdemeny hos valfri hamburgerkedja. De hade oerhört bra värde i förhållande till kostnad.

Jag var på besök i en medelstor kommun och tre olika kinabuféer tog 155kr för lunch på en vardag. Vad är det som har hänt? Max tar 85kr för ett originalmål och Mcdonalds tar också 85kr för Big Mac & Co.

Det är oerhört svårt att räkna hem ett besök på kinabufé. Dessutom har jag märkt att det är ovanligt med friterade räkor, trots att det är min favorit. Numera är det ett undantag snarare än regel att det finns.
Citera
2026-04-09, 17:32
Medlem
Voloteas avatar
Finns riktigt bra bufféer! Det är nyttigare och så blir man definitivt mätt. Mer värt än hamburgarkedjorna trots att det kostar några tior extra.
Citera
2026-04-09, 17:32
Medlem
Alla har väl höjt priserna? Procentuellt så ligger snabbmatsresturangen och bufféer i samma ökning.

För min del äter jag hellre hemma lite oftare och väljer en buffé för 155 före en trött snabbmatsburgare för 85.
Citera
2026-04-09, 17:35
Medlem
Kinabuffee var väl orealistikt billigt förut.

Men du missar ändå inget då kinaställen och thaimatställen alltid är snåla och alltid använder supergiftig genmanipulerad olja och ris + gmo tofu,soja och andra giftiga gmo råvaror istället för riktiga europeiskodlade råvaror.

Räkorna är inte norska räkor utan det är giftiga räkor från asien som många matställen använder i stan.

Och precis som snåla lunchrestauranger använder tilapia och pangasius så använder kinarestaurangerna det också supergiftig och sjuk parasitinfesterad fisk som odlats i extrem trångboddhet i toalettvatten i asien så att fiskarna blir sjuka och man måste slänga in antibiotika hela tiden vilket sen överförs till den som äter skräpfisken och skapar antibitoikaresistens med tiden vilket är extremt allvarligt.

+att de använder giftig glutamat som lurar hjärnan att tro att värdelös mat är god och ger ett konstgjort sug att köpa samma skräp igen då det är beroendeframkallande.

i kina kallas det för glutamatsjukan då många kockar blir sjuka av giftet och en del mer seriösa kinarestauranger har en tavla i restaurangen där de skriver att de inte använder msg.

max har ju manipulerat upp ordinariepriserna för att extrapriset ska låta superbilligt och snålar tillåme på salladen och löken för att kunna bygga nya ställen och döda resten av de traditionella korvmojarna å det är bara skit men det finns faktiskt bra lunchställen kvar med okej råvaror även om de blir mer och mer sällsynta.
Senast redigerad av Blatteman 2026-04-09 kl. 18:14.
Citera
2026-04-09, 17:47
Medlem
Onanikrems avatar
Allt har blivit dyrare, skulle nog aldrig betala 155kr för en lunch, inte ens en där jag kan äta tre tallrikar friterade räkor på rad. Får väl se till sommaren när jag kommer vara på resande fot? Hemma äter jag två-tre dagar för 155kr och då tre mål/dag med bra råvaror. Som Blatteman säger, det är inte direkt top notch på kinahaken.

Med de priserna tror jag många kommer få slå igen rätt snart.
Citera
2026-04-09, 19:06
Medlem
Potala i Malmö tar 110 gör lunchbuffén och 169 på kvällar och helger. Fullt överkomligt

https://www.potalarestaurang.se/buffe/
Citera
2026-04-09, 19:46
Medlem
pn222jws avatar
Jag sörjer också att det blivit dyrare, men hur kommer det sig? Strikt företagsekonomiskt är det en fråga om lönsam avvägning av kvalitet och kvantitet. Kvantitet - hur många kunder och gäster servar en McDonalds en genomsnittlig dag och hur många en kines? Den förra minst fem-tio gånger fler än den senare. Vinsten/gäst kan då minskas men ändå bli skaplig sammantaget - vilket i sin tur ökar på populariteten.
Citera
2026-04-09, 19:59
Medlem
Valet mellan dessa är illa och värre.

Man blir alltid orolig när man käkat någon kinabuffé.
Köttet och kycklingen ser inte normal ut. Smakar inte heller helt normalt.
Väldigt mycket salt och massor av smakförstärkare och annat kemikaliskt skräp.
Åt en självplockslunch i dag för första gången på typ 10 år.
ICa hade självplock där jag tog Lax, avocado oliver och skruvade pasta med pesto.
15:- hektot. Fet låda för 80:- smakade asbra. Fräsh lax, allt var gott!
Citera
2026-04-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kinabuffee var väl orealistikt billigt förut.

Men du missar ändå inget då kinaställen och thaimatställen alltid är snåla och alltid använder supergiftig genmanipulerad olja och ris + gmo tofu,soja och andra giftiga gmo råvaror istället för riktiga europeiskodlade råvaror.

Räkorna är inte norska räkor utan det är giftiga räkor från asien som många matställen använder i stan.

Och precis som snåla lunchrestauranger använder tilapia och pangasius så använder kinarestaurangerna det också supergiftig och sjuk parasitinfesterad fisk som odlats i extrem trångboddhet i toalettvatten i asien så att fiskarna blir sjuka och man måste slänga in antibiotika hela tiden vilket sen överförs till den som äter skräpfisken och skapar antibitoikaresistens med tiden vilket är extremt allvarligt.

+att de använder giftig glutamat som lurar hjärnan att tro att värdelös mat är god och ger ett konstgjort sug att köpa samma skräp igen då det är beroendeframkallande.

i kina kallas det för glutamatsjukan då många kockar blir sjuka av giftet och en del mer seriösa kinarestauranger har en tavla i restaurangen där de skriver att de inte använder msg.

max har ju manipulerat upp ordinariepriserna för att extrapriset ska låta superbilligt och snålar tillåme på salladen och löken för att kunna bygga nya ställen och döda resten av de traditionella korvmojarna å det är bara skit men det finns faktiskt bra lunchställen kvar med okej råvaror även om de blir mer och mer sällsynta.
Lugna dig lite med konspirationerna.

MSG är inte giftigt enligt forskning, GMO i sig är inte farligt och livsmedel som säljs i Sverige kontrolleras hårt oavsett ursprung. Antibiotikaresistens är en viktig fråga men kopplingen du gör här är kraftigt överdriven.
Citera
2026-04-09, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Valet mellan dessa är illa och värre.

Man blir alltid orolig när man käkat någon kinabuffé.
Köttet och kycklingen ser inte normal ut. Smakar inte heller helt normalt.
Väldigt mycket salt och massor av smakförstärkare och annat kemikaliskt skräp.
Åt en självplockslunch i dag för första gången på typ 10 år.
ICa hade självplock där jag tog Lax, avocado oliver och skruvade pasta med pesto.
15:- hektot. Fet låda för 80:- smakade asbra. Fräsh lax, allt var gott!

Ingen östasiatisk mat ser normal ut, särskilt inte kinesisk mat.
Har aldrig förstått fablessen som vissa har för östasiatisk mat, rent skräp enligt mig.
Självplock i matbutiken är ett betydligt vettigare val.
Citera
2026-04-10, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Precis. Buffé är en stor orsak till fetmaepidemin.
Tror inte det är så stor bov i det hela. Läsk,godis och chips är värre än riktig mat. Sen behöver man ju inte vräka i sig för att man får. Jag äter en normal portion och anser det prisvärt jämfört med pizza eller McDonald.
Citera
2026-04-10, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Ingen östasiatisk mat ser normal ut, särskilt inte kinesisk mat.
Har aldrig förstått fablessen som vissa har för östasiatisk mat, rent skräp enligt mig.
Självplock i matbutiken är ett betydligt vettigare val.

Det är för mycket färger och smaker för en svenska smaklökar. Samma med italienska rätter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in