2026-06-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
HA mästare 🍺
Inget mästerskap
Citera
2026-06-05, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Inget mästerskap
Ring och säg det till HA-ledningen.
Citera
2026-06-05, 18:08
Medlem
Satan vad fint med Mojo till Färjestad som vi längtat

Nu blir det fan Sm-Guld
Citera
2026-06-05, 18:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Satan vad fint med Mojo till Färjestad som vi längtat

Nu blir det fan Sm-Guld
Alltså va!?!?!!? Jag smäller fan av, på ett bra sätt
Han var den enda anledningen till att jag en gång började heja på Washington Capitals.

Visst, han är inte 25 längre, men han producerar fortfarande mycket bra i NHL.
Citera
2026-06-05, 18:43
Medlem
Ezzelinos avatar
Ja, Marcus Johansson är fortfarande en duktig spelare. Ställde upp i VM både -24 och -25 och gjorde det helt okej. Kul för Färjestadsfansen.

https://www.eliteprospects.com/player/6225/marcus-johansson
Citera
2026-06-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, Marcus Johansson är fortfarande en duktig spelare. Ställde upp i VM både -24 och -25 och gjorde det helt okej. Kul för Färjestadsfansen.

https://www.eliteprospects.com/player/6225/marcus-johansson

Bara att gratulera FBK till en grym värvning.
Citera
2026-06-05, 21:02
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Gött!

Det är riktigt stort.
Till skillnad från typ Silfverberg & Bäckström som var slut där borta har Mojo fortfarande en riktigt hög nivå kvar i kroppen.
Citera
2026-06-06, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Det är riktigt stort.
Till skillnad från typ Silfverberg & Bäckström som var slut där borta har Mojo fortfarande en riktigt hög nivå kvar i kroppen.

En hårtjobbande spelare som gör jobbet, till skillnad från vissa som åker runt och fyller år på isen. Gjorde väl en av sina bästa säsonger nyligen, så borde fått rätt konkreta erbjudanden från en rad NHL klubbar? Som bör vara betydligt mer än FBK kan matcha. Finns de några summor på vad Färjestad betalar honom? Och mer ingående vad som övervägde en flytt hem till Sverige? Antar att åldern spelar in delvis.
Citera
2026-06-06, 12:34
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
En hårtjobbande spelare som gör jobbet, till skillnad från vissa som åker runt och fyller år på isen. Gjorde väl en av sina bästa säsonger nyligen, så borde fått rätt konkreta erbjudanden från en rad NHL klubbar? Som bör vara betydligt mer än FBK kan matcha. Finns de några summor på vad Färjestad betalar honom? Och mer ingående vad som övervägde en flytt hem till Sverige? Antar att åldern spelar in delvis.

Jag tror det är en lojalitetsgrej. Marcus och Färjestad har haft en ömsesidig relation där man är väldigt glada i varandra. Övertygad om att nhl-erbjudanden låg på bordet då han har visat en riktigt hög nivå för sin ålder, trodde nog han skulle stanna ett år till då Minnesota flyttat fram sina positioner.
Men han kanske ville hem helt enkelt, ändå varit över ca 15 år.
Sen var han kanske sugen på att komma medan han fortfarande känner att han kan göra reell skillnad för Färjestad. Fyller ändå 36. Även om han håller en hög nivå nu vet man inte var han står vid 38.
Lär åtminstone ha erbjudits en av de högsta lönerna i SHL.

Edit: han har själv uttalar sig om varför och som väntat hade han erbjudanden om att stanna kvar i nhl men tackade nej:
Citat:
– När jag tackade nej och tackade ja till Färjestad – det kändes nästan som ett konstigt beslut att ta. För vi hade möjlighet att stanna i Minnesota – eller flytta någon annanstans här borta. Men vi är redo att åka hem, jag vill komma hem. Jag känner att jag spelat väldigt bra hockey, att jag fortfarande håller den nivå jag vill och vill hålla hemma också. Det känns som rätt tid att vända hem, säger han, och påpekar även nära vännen Magnus Nygrens roll i beslutet att återvända.

– Magnus är en av mina bästa kompisar, vi umgås mycket med honom och hans familj när vi är hemma på somrarna. Vi har pratat en hel del och det är klart det påverkat mig att få komma hem och spela med ”Nygga” igen.
Senast redigerad av Kedox 2026-06-06 kl. 12:53.
Citera
2026-06-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag tror det är en lojalitetsgrej. Marcus och Färjestad har haft en ömsesidig relation där man är väldigt glada i varandra. Övertygad om att nhl-erbjudanden låg på bordet då han har visat en riktigt hög nivå för sin ålder, trodde nog han skulle stanna ett år till då Minnesota flyttat fram sina positioner.
Men han kanske ville hem helt enkelt, ändå varit över ca 15 år.
Sen var han kanske sugen på att komma medan han fortfarande känner att han kan göra reell skillnad för Färjestad. Fyller ändå 36. Även om han håller en hög nivå nu vet man inte var han står vid 38.
Lär åtminstone ha erbjudits en av de högsta lönerna i SHL.

Edit: han har själv uttalar sig om varför och som väntat hade han erbjudanden om att stanna kvar i nhl men tackade nej:

Per Åslund says: Hold my beer.

Köper historien helt från mojo. Även nu när de verkar blivit trendande att komma hem, Bäckis, Silfverberg etc. Han hakar nog på trenden och vill stötta moderklubben, vilket banar väg för fler att göra likadant mot höstens dar i karriären, vilket är fint tycker jag.
Citera
2026-06-06, 18:22
Medlem
Dessa grabbar som har tjänat ansenliga summor i nhl. Kommer de verkligen vilja ha lön när de kommer hem för att spela för sin klubb?

Borde de inte vilja att klubben lägger pengarna på andra bra spelare?
Citera
2026-06-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Dessa grabbar som har tjänat ansenliga summor i nhl. Kommer de verkligen vilja ha lön när de kommer hem för att spela för sin klubb?

Borde de inte vilja att klubben lägger pengarna på andra bra spelare?

Beror väl lite på huruvida kontrakten var i NHL för varje enskild individ. Bäckis hade rätt gott med stålar i Caps, och som jag förstått det hade han långt ifrån bäst betalt i Brynäs, de i ställt mot Silfverberg som inte hade lika mycket i NHL men som jag tror har de ganska bra i Brynäs. De i aspekt mot att Silfverberg också kunde varit kvar i Nordamerika åldersmässigt och tjänat mer där, kontra Bäckis som var lite mer slut och antagligen inte kunde begära mycket mer. Sen är det oerhört bra PR för varje klubb att få hemma sådana spelare, de genererar också och inte enbart bara är utgifter, eftersom de blir mer attraktivt att se dessa från NHL så säljs de mer säsongskort/biljetter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in