2026-07-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SenecaMarcus
Du behöver bara titta på ledarskapet så finner du problemet.
De flesta är svaga och saknar ledarskapsegenskaper.
Hade Svk varit privatägt så hade mer än hälften utav dem blivit arbetslösa.
Till exempel, Chefen för elmarknad är en passiv aggressiv dam som bryr sig mer om sin image än att driva projekt och arbeten framåt.

Lösningen är enkel, gör Svk privat för att detta fungerar inte och drivna anställda lämnar ändå när de inser att problemet är i toppen och ingen annanstans.

Fungerar dåligt med att privatisera en monopolsituation.
Citera
2026-07-24, 07:54
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenecaMarcus
Du behöver bara titta på ledarskapet så finner du problemet.
De flesta är svaga och saknar ledarskapsegenskaper.
Hade Svk varit privatägt så hade mer än hälften utav dem blivit arbetslösa.
Till exempel, Chefen för elmarknad är en passiv aggressiv dam som bryr sig mer om sin image än att driva projekt och arbeten framåt.

Lösningen är enkel, gör Svk privat för att detta fungerar inte och drivna anställda lämnar ändå när de inser att problemet är i toppen och ingen annanstans.

Jag tror lösningen är att återinföra de kommunala kraftverken. Då behövs det inte så mycket kraftnät.

För Tech-industrierna står på kö hos kommunerna, redo att ta över de nedstängda flygplatserna (Man till och med sponsrar miljö-aktivisterna för att skynda på!). Problemet är bara att de nybyggda serverhallarna drar lika mycket ström som en hel stad. Således fördubblad förbrukning, totalt sett.

Gärna serverhallar, men först kommunal ström på plats!
Citera
2026-08-06, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Jag tror lösningen är att återinföra de kommunala kraftverken. Då behövs det inte så mycket kraftnät.

För Tech-industrierna står på kö hos kommunerna, redo att ta över de nedstängda flygplatserna (Man till och med sponsrar miljö-aktivisterna för att skynda på!). Problemet är bara att de nybyggda serverhallarna drar lika mycket ström som en hel stad. Således fördubblad förbrukning, totalt sett.

Gärna serverhallar, men först kommunal ström på plats!

Det finns väl inget som hindrar kommuner från att redan nu producera egen elström?

Sveriges kommuner är dock inte likartade. Hur skulle en storstadskommun som ex. Solna eller Danderyd överleva en dag utan import av el från ett annat håll? Samtidigt kan jag inte se hur de skulle kunna producera egen el. Finns varken geografiska eller politiska öppningar i det fallet. Solna och vattenkraft? 😄 Ett Danderyd fyllt med vindkraftverk? 😅

I andra änden av skalan har du kommuner som ex. Jokkmokk som producerar en stor del, 15-20% ?, av Sveriges elström. Plötsligt skulle kommunen få krav på sig att producera egen elström samtidigt som det redan inom kommunen finns stora vattenkraftverk som producerar prisvärd och säker elström.

Är det inte i så fall en bättre politik att förlägga produktion där elströmmen produceras? Dessutom så skulle elströmmen bli mindre tillgänglig för Preben och Günter om förbrukningen skedde lokalt i.st.f att ledas bort till perifera delar av Sverige.

Sedan kan man alltid fundera över om inte kommunerna ska fokusera på vård, skola och omsorg i.st.f att okunniga politiker ska in och rota i elproduktion.
Citera
2026-08-16, 16:13
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Sedan kan man alltid fundera över om inte kommunerna ska fokusera på vård, skola och omsorg i.st.f att okunniga politiker ska in och rota i elproduktion.

Är nya simhallar viktigare än att det går att bo och verka? Skulle inte tro det!

Norrtälje är en kommun med stark tillväxt och ökning av befolkningen. En av få kommuner. Jag tror framtiden kommer ge dem rätt.
Citera
2026-08-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Vad hindrar dig från att starta PerOF ELproduktion AB. Och lägga dotterbolag i olika kommuner. Som bygger ny elproduktion.

Är väl bara att sätta igång. Eller vad hindrar?
Citera
2026-08-20, 23:14
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vad hindrar dig från att starta PerOF ELproduktion AB. Och lägga dotterbolag i olika kommuner. Som bygger ny elproduktion.

Är väl bara att sätta igång. Eller vad hindrar?

Jaa, gärna det. Men i så fall skulle jag satsa på S-tälje istället, för de har precis sålt sin kraft och är utan ström. Så här går det till:

-Först skriver jag leveransavtal med Motala Ström (50 år).

-Sen drar jag en sjökabel till S-tälje (bara 10 mil lite drygt). Viktigt att sjökabeln dras längs med farleden, så inte kineserna fiskar upp den!

-På vägen ansluter jag en havsbaserad vindkraftspark. Viktigt att undvika stiltjebältena, som är livsfarliga. Försvaret kan också få lite robotramper och radarstationer och sånt, så är dom nöjda.

-Jaa, och sen säljer jag strömmen till Scania, Astra Zeneca och Södra stambanan, den trojkan, också på 50 år. För det var så tele2 startade sin karriär, och dom är mångmiljardärer idag! Man kan dra strömmen vidare längs med södra stambanan. Kanske till Alfa Laval.

-När det är blåsigt reverserar jag Motala ström, och leder strömmen upp till Norrköping. Men när det är stiltje drar jag strömmen åt andra hållet, till S-tälje.

Klart!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in