2026-04-09, 03:17
Medlem
1.1s avatar
Jag har mätt mitt blodtryck många gånger inatt det ligger på 155-180/95-99. Det i kombination med ihållande bröstsmärtor. Jag ringde 1177 men de tyckte inte var något akut eller hade något med hjärtat att göra, men jag är orolig nu att det är något allvarligt. Ska jag åka in till akuten eller vänta till vårdcentralen öppnar om 5-6 timmar=
Senast redigerad av 1.1 2026-04-09 kl. 03:29.
Citera
2026-04-09, 03:24
Medlem
Onanikrems avatar
Svårt att säga, du ligger högt i riskzonen kan jag säga.
Har du ingen blodtrycksmedicin hemma? Har du så ta en extra tablett/dos.

Edit. Med tanke på bröstsmärtorna hade jag ringt 112 och åkt ambulans.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-09 kl. 03:26.
Citera
2026-04-09, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag har mätt mitt blodtryck många gånger inatt det ligger på 155-190/95-99. Det i kombination med ihållande bröstsmärtor. Jag ringde 1177 men de tyckte inte var något akut eller hade något med hjärtat att göra, men jag är orolig nu att det är något allvarligt. Ska jag åka in till akuten eller vänta till vårdcentralen öppnar om 5-6 timmar=
Högt blodtryck är inte farligt kortvarigt. Du behöver nog blodtrycksmedicin, men om du har bröstsmärtor kan det vara allvarligt. Jag hade liknande blodtryck som du innan jag började med blodtrycksmedicin. Hur gammal är du?
Citera
2026-04-09, 03:27
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Svårt att säga, du ligger högt i riskzonen kan jag säga.
Har du ingen blodtrycksmedicin hemma? Har du så ta en extra tablett/dos.

Edit. Med tanke på bröstsmärtorna hade jag ringt 112 och åkt ambulans.

Jag äter ingen medicin. Jag har haft dagliga bröstsmärtor i flera månader men inte hela tiden.
Citera
2026-04-09, 03:28
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Högt blodtryck är inte farligt kortvarigt. Du behöver nog blodtrycksmedicin, men om du har bröstsmärtor kan det vara allvarligt. Jag hade liknande blodtryck som du innan jag började med blodtrycksmedicin. Hur gammal är du?

40 år. När jag lägger handen på bröstet känner jag inte hjärtat slå.
Citera
2026-04-09, 03:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag äter ingen medicin. Jag har haft dagliga bröstsmärtor i flera månader men inte hela tiden.
Rekommenderar dig att åka in. Blodtrycket är inte att leka med och i kombination med bröstsmärtor. Du har en kommande infarkt på gång. Halvsidigt förlamad eller död är ingen hit. Logga ut och ring!
Citera
2026-04-09, 03:35
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rekommenderar dig att åka in. Blodtrycket är inte att leka med och i kombination med bröstsmärtor. Du har en kommande infarkt på gång. Halvsidigt förlamad eller död är ingen hit. Logga ut och ring!

Nu har blodtrycket sjunkit till 140-149 och det andra trycket har också sjunkit något till 90-95. vilopuls 90-95.
Citera
2026-04-09, 03:36
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag har mätt mitt blodtryck många gånger inatt det ligger på 155-190/95-99. Det i kombination med ihållande bröstsmärtor. Jag ringde 1177 men de tyckte inte var något akut eller hade något med hjärtat att göra, men jag är orolig nu att det är något allvarligt. Ska jag åka in till akuten eller vänta till vårdcentralen öppnar om 5-6 timmar=

Lätt för dom att säga, vad gav de för skäl till att du skulle vänta? Bara åk, bröstsmärta och högt blodtryck är allvarliga symtom.

Edit

Citat:
Nu har blodtrycket sjunkit till 140-149 och det andra trycket har också sjunkit något till 90-95. vilopuls 90-95.

Hur känns det i bröstet?
Senast redigerad av skoputs 2026-04-09 kl. 03:38.
Citera
2026-04-09, 03:38
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Lätt för dom att säga, vad gav de för skäl till att du skulle vänta? Bara åk, bröstsmärta och högt blodtryck är allvarliga symtom.

Det lät inte som att det hade något med hjärtat att göra. Snarare något muskulärt.
Citera
2026-04-09, 03:42
Medlem
Ta ett glas vin och gå och lägg dig. Prata med vårdcentralen imorgon
Citera
2026-04-09, 03:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Idag när de öppnar din hälsocentral ringer du och bokar tid med en läkare pronto! Du behöver blodtrycksmedicin och en utredning.

90 i undertryck kan man ha men det är för högt och behöver åtgärdas. övertrycket är inte så farligt. (Jag är inte läkare) Bröstsmärtan kommer ju av något och det är oroande, man har inte ont i bröstet utan orsak.
Citera
2026-04-09, 03:46
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Det lät inte som att det hade något med hjärtat att göra. Snarare något muskulärt.

Vad grundade de det på? Hjärtinfarkt kan se olika ut, man behöver inte ha alla symtom.

Hur är karaktären på smärtan? Kommer den och går? Styrka osv 1177 skriver på sin hemsida:
Citat:
Ont i bröstet beror ofta på att musklerna i bröstkorgen är överansträngda. Psykisk spänning kan också göra att du känner obehag i bröstet. Ibland kan bröstsmärtor bero på något allvarligt som kärlkramp eller hjärtinfarkt. Ring 112 om du får en stark smärta i bröstet som inte går över inom 15 minuter.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/ont-i-brostet/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in