2026-04-09, 03:51
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Idag när de öppnar din hälsocentral ringer du och bokar tid med en läkare pronto! Du behöver blodtrycksmedicin och en utredning.

90 i undertryck kan man ha men det är för högt och behöver åtgärdas. övertrycket är inte så farligt. (Jag är inte läkare) Bröstsmärtan kommer ju av något och det är oroande, man har inte ont i bröstet utan orsak.

Jag ringde till min vc igår men de tog inte emot fler samtal, jag ringde då på förmiddagen. Jag lika gärna åka in till akuten då det kostar lika mycket för ett besök.
Citera
2026-04-09, 03:52
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Vad grundade de det på? Hjärtinfarkt kan se olika ut, man behöver inte ha alla symtom.

Hur är karaktären på smärtan? Kommer den och går? Styrka osv 1177 skriver på sin hemsida:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/ont-i-brostet/

"Huggande smärta, som ofta är kopplad till andning eller kroppsläge"

Det stämmer in på min situation. Med kroppsläget, inte andningen.
Citera
2026-04-09, 03:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag ringde till min vc igår men de tog inte emot fler samtal, jag ringde då på förmiddagen. Jag lika gärna åka in till akuten då det kostar lika mycket för ett besök.
Gör så, vc brukar öppna 08.00 och 08.30 har de inga lediga tider mer den dagen.
Du behöver blodtrycksmedicin och en utredning över dina bröstsmärtor.

Behöver ju inte vara något allvarligt, men kan vara och lägger pumpen av är du färdig. Högt blodtryck är inte bra för hjärtat och kärlen. Du har högt blodtryck.
Citera
2026-04-09, 08:45
Medlem
Du är för ung för ditt höga blodtryck och bröstsmärta ska man alltid ta på allvar. Du bör åka till akuten och få det kollat om du inte redan gjort det nu. Hoppas att du får hjälp snart.
Citera
2026-04-09, 09:35
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du är för ung för ditt höga blodtryck och bröstsmärta ska man alltid ta på allvar. Du bör åka till akuten och få det kollat om du inte redan gjort det nu. Hoppas att du får hjälp snart.

Jag var till akuten och de kollade ekg, blodprov och blodtryck. Allt såg bra ut enligt dem. Jag kollade på skärmen när de tog ekg och där stod undertrycket ungefär det jag hade hemma. Men sen sa läkaren att jag hade lägre blodtryck här på sjukhuset än hemma men han sa inte vad värdet var. Konstigt anser jag men jag får la lita på dem.
Citera
2026-04-09, 10:20
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Jag var till akuten och de kollade ekg, blodprov och blodtryck. Allt såg bra ut enligt dem. Jag kollade på skärmen när de tog ekg och där stod undertrycket ungefär det jag hade hemma. Men sen sa läkaren att jag hade lägre blodtryck här på sjukhuset än hemma men han sa inte vad värdet var. Konstigt anser jag men jag får la lita på dem.

Kolla i journalen om det står något där!

Hade liknande värden utan bröstsmärta och för mig räckte det med livsstilförändringar. Gjorde 24h mätning och hade bra värden efter att jag slutade med salt, tog upp träning och åt nyttig mat.
Citera
2026-04-09, 10:46
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kolla i journalen om det står något där!

Hade liknande värden utan bröstsmärta och för mig räckte det med livsstilförändringar. Gjorde 24h mätning och hade bra värden efter att jag slutade med salt, tog upp träning och åt nyttig mat.

Där står bara svaren från blodprovet och allt där ligger inom referensintervallet. Men det sjuka är att jag kollade blodtrycket när jag kom hem och nu visar det märkbart bättre tryck. 120/75 och pulsen har gått ner till 80.
Citera
2026-04-09, 10:50
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Där står bara svaren från blodprovet och allt där ligger inom referensintervallet. Men det sjuka är att jag kollade blodtrycket när jag kom hem och nu visar det märkbart bättre tryck. 120/75 och pulsen har gått ner till 80.

Det är ju bra att du lyckats visa ett bar värde iaf!

Det kan ju vara att du mätt fel tidigare, du ska ha suttit stilla och vilat i typ 15-30 min innan mätning, handen ska vila. Om du är orolig under mätning kan du också mäta betydligt högre, jag mätte mycket högre på vårdcentralen en vid 24h mätningen.
Citera
2026-04-09, 11:03
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är ju bra att du lyckats visa ett bar värde iaf!

Det kan ju vara att du mätt fel tidigare, du ska ha suttit stilla och vilat i typ 15-30 min innan mätning, handen ska vila. Om du är orolig under mätning kan du också mäta betydligt högre, jag mätte mycket högre på vårdcentralen en vid 24h mätningen.

Första blodprovet jag tagit på länge så det var en positiv sak att jag nu tog det. Jag mätte blodtrycket 20-30 gånger inatt och ja, jag blev väldigt orolig när det visade så högt.
Citera
2026-04-09, 11:05
Medlem
Har du högt bmi
Citera
2026-04-09, 11:11
Medlem
Citat:
Det lät inte som att det hade något med hjärtat att göra. Snarare något muskulärt.

Kontakta vårdcentralen.

Det är lite klurigt att veta vad det beror på men att ligga och ta blodtrycket upprepade gånger tyder på att du jagar upp dig själv.

Ingen AKUT bröstsmärta, då blir det vårdcentralen.

Edit: Ser nu att du valde akuten. Tog de inte EKG i ambulansen direkt? Så brukar de göra och rådgöra med kardiolegen om det är gränsfall eftersom det är ett så högt tryck på akuten.
Senast redigerad av cinmik 2026-04-09 kl. 11:18.
Citera
2026-04-09, 11:14
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Har du högt bmi

Nej, mitt bmi är 20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto