2026-04-08, 16:45
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Annika Langa nekades att lösa in 40 000 kronor i gamla sedlar som hittats i hennes farmors hus. Annikas farmor gick bort för nästan 20 år sedan och pengarna upptäcktes i samband med en renovering ifjol.

Det var gamla sedlar som Annika försökte lösa in hos Riksbanken – som sa nej. Riksbanken kräver att man bevisar var pengarna kommer ifrån, och Annika fick inte heller tillbaka sedlarna.

”Hela förfarandet var absurt”, säger hon.

Har Riksbanken blivit för rabiata i sin bedömning av gamla sedlar?
Hur troligt är det att Annika är yrkeskriminell? Eller att hennes farmor var det?

https://www.sverigesradio.se/artikel/annika-hittade-40-000-i-farmors-hus-riksbanken-brande-pengarna
Citera
2026-04-08, 17:05
Medlem
Belters avatar
Självklart att man i dagens samhälle kunna förklara var man fått en större summa pengar ifrån. Annars kommer ju varenda babbe försöka få sitt byte tvättat.
Citera
2026-04-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Självklart att man i dagens samhälle kunna förklara var man fått en större summa pengar ifrån. Annars kommer ju varenda babbe försöka få sitt byte tvättat.

Hon förklarade ju var pengarna kom ifrån!
Citera
2026-04-08, 17:09
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis. Tyvärr drabbar det dock vanligt folk.
Citera
2026-04-08, 17:09
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Men snälla nå’n, är dina två hjärnceller osams idag?
”Ey, mannen, jag hittade 100 lax i 500-sedlar i farfars madrass.”
Citera
2026-04-08, 17:11
Medlem
Varna alla era gamla att inte samla fysiska pengar i hemmet eftersom de blir värdelösa i och med att inflationen äter upp dem eller att de förklaras ogiltiga att användas. Säg åt dem att köpa sånt som håller värdet, t. ex. ädelmetall.
Citera
2026-04-08, 17:17
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Så dom rånade henne på gamla sedlar? jag skulle polisanmäla dom direkt för rån
Citera
2026-04-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Men snälla nå’n, är dina två hjärnceller osams idag?
”Ey, mannen, jag hittade 100 lax i 500-sedlar i farfars madrass.”

Var har du själv din hjärncell?

Att du och andra kan hitta på rövar-historier tar ju inte bort att det med största sannolikheten är
sanningen hon berättar!

Nu vet ju inte hur gamla sedlarna var , utan bara hon gick bort för tjugo år sen och sedlarna kan vara äldre än när invandringen tog fart.

Isådant fall faller ju dina rasse-teorier
Citera
2026-04-08, 17:20
Medlem
varför har folk inte guld på banken?
Citera
2026-04-08, 17:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
varför har folk inte guld på banken?

Den äldre generationen hade förr om åren alltid kontanter gömda lite här och där i hemmet. Både min mormor och min farmor hade det. Även andra gamlingar som jag känner till hade ganska stora summor kontanter hemma. Kanske förkommer det än idag bland gamlingar?

Riksbanken borde ta och skärpa till sig tycker jag. Men så här blir det när man låter de kriminella elementen i samhället sätta ribban för hur våra lagar ska tillämpas.
Citera
2026-04-08, 17:42
Medlem
Belters avatar
Citat:
Var har du själv din hjärncell?

Att du och andra kan hitta på rövar-historier tar ju inte bort att det med största sannolikheten är
sanningen hon berättar!

Nu vet ju inte hur gamla sedlarna var , utan bara hon gick bort för tjugo år sen och sedlarna kan vara äldre än när invandringen tog fart.

Isådant fall faller ju dina rasse-teorier
Men du är ju bra dum, bara för dig att acceptera. Det här har inget med invandring att göra. Det är bara fakta.
Citera
2026-04-08, 17:43
Medlem
Belters avatar
Citat:
Mupp. Ska man tro på vad folk säger så kan dom säga vad som helst. Väx upp istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in