Igår, 19:25
Medlem
I dag behövde jag åka en sväng till stadens köpcenter utan en tanke på att det var lov.
Hela köpcentret kryllade av barn i yngre tonåren men det var få vuxna. Inte bara shopping utan de satt även och åt på mathaken och fikade på fiket. När jag var klar åkte jag till Willys som ligger jämter och återigen grupper av lediga barn på väg mot de externa matkedjorna. På väg hem passerade jag stadens centrum och kikade in och nog fan var det samma horder av ungar där med.
Har shopping blivit billigare sedan jag var barn eller förälder?
För inte hade mina föräldrar eller mina barns föräldrar råd att skicka iväg barnen själva på shoppingrundor med både mat och fika. Det hade ruinerat oss. Jag och mina kompisar fick umgås och hitta på jävelskap medan mina 90-talistbarn fick tillbringa sina lov framför en dator.
Ok, mina barn och deras kompisars uppväxt var kanske den sämsta men hur f-n har så många råd att låta sina tonåringar shoppa som det inte fanns en morgondag?
Citera
Igår, 19:47
Medlem
Onanikrems avatar
De får väl sitt studiebidrag/månadspeng att antingen handla knark, snabbmat eller kläder för.

Folk är inte fattiga i dag, de bara låtsas. Var och varannan unge har ju A-traktor eller mopedbil som kostar mer än en vanlig bil.
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 19:53.
Citera
Igår, 19:55
Moderator
tobess avatar
Man kan ju också "shoppa" utan att faktiskt köpa något. Det är sällan jag ser ungar i den åldern som faktiskt skulle köpa något annat än billiga småsaker. Det är ju därför kedjor som Normal är populärara just för att de har stort utbud med diverse krafs för en liten summa.

Däremot är det ju rätt ofta man ser den åldersgruppen bara "hänga" i köpcentrum eller sitta och äta på vad nu det billigaste som finns på menyn på något snabbmatsställe är.
Citera
Igår, 21:21
Medlem
En viss sorts invandrare verkar gilla att hänga i shoppingcentra, det är något med den andefattiga, kommersiella, artificiella miljön som tilltalar dem.
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
I dag behövde jag åka en sväng till stadens köpcenter utan en tanke på att det var lov.
Hela köpcentret kryllade av barn i yngre tonåren men det var få vuxna. Inte bara shopping utan de satt även och åt på mathaken och fikade på fiket. När jag var klar åkte jag till Willys som ligger jämter och återigen grupper av lediga barn på väg mot de externa matkedjorna. På väg hem passerade jag stadens centrum och kikade in och nog fan var det samma horder av ungar där med.
Har shopping blivit billigare sedan jag var barn eller förälder?
För inte hade mina föräldrar eller mina barns föräldrar råd att skicka iväg barnen själva på shoppingrundor med både mat och fika. Det hade ruinerat oss. Jag och mina kompisar fick umgås och hitta på jävelskap medan mina 90-talistbarn fick tillbringa sina lov framför en dator.
Ok, mina barn och deras kompisars uppväxt var kanske den sämsta men hur f-n har så många råd att låta sina tonåringar shoppa som det inte fanns en morgondag?
Lite kort. JA

Lite längre. Genomsnittsfamiljen har idag en betydligt högre disponibel inkomst och högre köpkraft än 1980, trots högre levnadskostnader.

Enligt vissa uppskattningar har en svensk familj i genomsnitt över 7 000 kronor mer att spendera på konsumtion per månad idag, efter skatt och nödvändigheter, jämfört med 1980.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
En viss sorts invandrare verkar gilla att hänga i shoppingcentra, det är något med den andefattiga, kommersiella, artificiella miljön som tilltalar dem.
Ja, det är därför Mall of Scandinavia går så dåligt!
Citera
Igår, 23:36
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
De flesta shoppar nog inte. De bara hänger. Sen är det kanske inte heller så att de köper en hel meny med käk eller fika. Inte sällan de bara köper en pommes och en cola på Donken eller det lokala mathaket, eller bara en dryck på fiket. Köper de något är det bara skit i lågprisbutiker. Det är likadant även när det inte är skollov, efter skoltid gör de likadant innan de går hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in