Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
I dag behövde jag åka en sväng till stadens köpcenter utan en tanke på att det var lov.
Hela köpcentret kryllade av barn i yngre tonåren men det var få vuxna. Inte bara shopping utan de satt även och åt på mathaken och fikade på fiket. När jag var klar åkte jag till Willys som ligger jämter och återigen grupper av lediga barn på väg mot de externa matkedjorna. På väg hem passerade jag stadens centrum och kikade in och nog fan var det samma horder av ungar där med.
Har shopping blivit billigare sedan jag var barn eller förälder?
För inte hade mina föräldrar eller mina barns föräldrar råd att skicka iväg barnen själva på shoppingrundor med både mat och fika. Det hade ruinerat oss. Jag och mina kompisar fick umgås och hitta på jävelskap medan mina 90-talistbarn fick tillbringa sina lov framför en dator.
Ok, mina barn och deras kompisars uppväxt var kanske den sämsta men hur f-n har så många råd att låta sina tonåringar shoppa som det inte fanns en morgondag?
Lite kort. JA
Lite längre. Genomsnittsfamiljen har idag en betydligt högre disponibel inkomst och högre köpkraft än 1980, trots högre levnadskostnader.
Enligt vissa uppskattningar har en svensk familj i genomsnitt över 7 000 kronor mer att spendera på konsumtion per månad idag, efter skatt och nödvändigheter, jämfört med 1980.