2026-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Om de inte är vita pengar är det svarta?
Borde inte ts åka dit för försök till penningtvätt?

Det finns ju inga som helst bevis för att pengarna är svarta. Det är bara fantasier från avundsjuka kommunister.
Citera
2026-04-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det är bara rimligt om pengarna var vita. Var det svarta pengar bör de tvättas vita varje gång chans ges, det är inget man spar i skokartonger.
Så du tänker att paret tog ut sin lön i kontanter, och sedan lade pengarna i flyttkartonger?

Citat:
Det kan väl ytterst få som ärver pengar. Man kan sällan redogöra för andras ekonomi.
I det här fallet har mannen gett två som jag anser, olika förklaringar. Den ena är att pengarna kommer från försäljning av fritidsfastighet, tydligen fick de betalt i kontanter.

Förvaltningsrätten anser att han inte kunnat visa att det är så, och jag kan förstå, jag skulle inte kunna visa hur jag betalade min bostad, kommer inte ens ihåg hur det gick till, men det var knappast med kontanter.

Men kanske att han kan kolla med köparna? Eller med mäklaren om affären gick genom en sådan?
Citera
2026-04-11, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du tänker att paret tog ut sin lön i kontanter, och sedan lade pengarna i flyttkartonger?

Ja det är fullt normalt i större delen av världen

I generationer lärde vi oss att lita på papperslappars värde
Nu är det tillbaks till guldet
Citera
2026-04-11, 18:33
Medlem
Citat:
I det här fallet har mannen gett två som jag anser, olika förklaringar. Den ena är att pengarna kommer från försäljning av fritidsfastighet, tydligen fick de betalt i kontanter.

Förvaltningsrätten anser att han inte kunnat visa att det är så, och jag kan förstå, jag skulle inte kunna visa hur jag betalade min bostad, kommer inte ens ihåg hur det gick till, men det var knappast med kontanter.

Men kanske att han kan kolla med köparna? Eller med mäklaren om affären gick genom en sådan?

Som sagt, det är inte rimligt att en arvtagare kan redogöra och bevisa sådana detaljer. Mina arvtagare skulle inte ha en chans att redogöra för mina pengar.

Vi kan inte ha omvänd bevisbörda.
Citera
2026-04-11, 18:34
Medlem
Citat:

Precis, inte smart men heller inte orimligt.
Citera
2026-04-11, 18:36
Medlem
Citat:

Om det är fullt normalt att i andra länder stoppa svarta pengar i skokartonger, så låt vara. I Sverige tänker jag mig att man försöker få bort det svarta.
Citera
2026-04-11, 18:40
Medlem
Citat:
Om det är fullt normalt att i andra länder stoppa svarta pengar i skokartonger, så låt vara. I Sverige tänker jag mig att man försöker få bort det svarta.

Som sagt, svarta pengar omsätter man så snart som möjligt. De skulle handla kontant med dessa varje gång och sedan sätta undan lönen på sparkonto eller i börsen. Det är det rimliga om pengarna var svarta.

Är pengarna däremot vita är det inte konstigt att spara dem i madrassen.

Citat:
Men har du dina pengar i en flyttlåda?

Självklart inte eftersom jag förstår inflation men många människor förstår det inte. Det är alltså inte orimligt att en del väljer detta, speciellt de som misstror banker.
Citera
2026-04-11, 18:45
Medlem
Citat:
Som sagt, svarta pengar omsätter man så snart som möjligt. De skulle handla kontant med dessa varje gång och sedan sätta undan lönen på sparkonto eller i börsen. Det är det rimliga om pengarna var svarta.
Men nu gjorde uppenbarligen inte alla så.
Citera
2026-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Men nu gjorde uppenbarligen inte alla så.

Vilket talar för att pengarna är vita.
Det är när pengarna är svarta som det är helt orimligt att lägga sedlarna i en skolåda.
Det skulle inte varit svårt att betala 20,000 kr kontant per månad, 250,000 per år eller 1 miljon på 4 år.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-11 kl. 18:56.
Citera
2026-04-11, 18:57
Medlem
Citat:
Vilket talar för att pengarna är vita.
Det är när pengarna är svarta som det är helt orimligt att lägga sedlarna i en skolåda.
Varför tror du att min bekants man stoppade sina hundralappar i en skokartong?
Citera
2026-04-11, 18:59
Medlem
Citat:
Varför tror du att min bekants man stoppade sina hundralappar i en skokartong?

För att han inte var kriminell och ville spara vita pengar rimligen.

Svarta pengar använder man varje gång man kan betala kontant, och sedan spar man de vita pengarma.
Citera
2026-04-11, 19:04
Medlem
Citat:
För att han inte var kriminell och ville spara vita pengar rimligen.

Svarta pengar använder man varje gång man kan betala kontant, och sedan spar man de vita pengarma.
Jo, så tänker du och jag, men så var det inte då.

Man ansågs inte som kriminell för att man stoppade lite i egen ficka, något som jag tror hänt här.

Tycker att det är ganska okej att man ska kunna visa varifrån pengar man har kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in