2026-04-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Även om männens syfte inte varit att förnedra utan att visa upp sin ”ägodel”, så är det väl kvinnornas känslor inför publiceringen som är avgörande? De är offren.

Exakt!
Därför är det upp till var och en att avgöra vad som kan passera eller ej i just deras förhållande utan att utomstående ska komma med pekpinnar och försöka intala alla att alla skulle reagera likadant på detta.
Vissa kränks, vissa inte.
3000 av 35000 är en liten del i detta fallet.

Jag beskrev tydligt hur jag ser på om jag skulle varit i kvinnornas sits.
En bild som föreställer mig själv kränker inte mig, att fel personer ser den gör mig inte glad, men där någonstans stannar känslorna, som sagt någon jämförde det med att systematiskt droga en kvinna och låta främlingar våldta henne och det är så förbannat dumt jämförande så det inte är greppbart.
Därför försökte jag bryta ner det i detaljer om vad som skulle gjort att jag fällt/friat min fru om det var hon som gjort något liknande.
Citera
2026-04-07, 21:28
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hur kan du argumentera så? Skulle du själv vilja bli filmad i ditt eget hem som ska vara privat och inte offentligt helt naken och utan ditt samtycke?
Men kanske du skulle gilla det men absolut inte din kvinna. Du måste få en helt annan respekt för kvinnor än du har nu.

Skulle du vilja att folk som är otrogna hamnar i fängelset??
Bara för att en sak inte är bra ska det inte vara ett lagbrott.

1. Om en kvinna är naken i sitt hem och du inte bor där, är skriven där, ska du inte få filma henne. Dvs lagbrott.

2. Om en kvinna är på besök hos dig och väljer att vara naken i ditt hem ska du få filma henne.

3. Om en kvinna är naken i ert gemensamma hem ska du få filma henne. Det är hennes val att bli ihop med dig och hennes val att lita på dig.
Citera
2026-04-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Skulle du vilja att folk som är otrogna hamnar i fängelset??
Bara för att en sak inte är bra ska det inte vara ett lagbrott.

1. Om en kvinna är naken i sitt hem och du inte bor där, är skriven där, ska du inte få filma henne. Dvs lagbrott.

2. Om en kvinna är på besök hos dig och väljer att vara naken i ditt hem ska du få filma henne.

3. Om en kvinna är naken i ert gemensamma hem ska du få filma henne. Det är hennes val att bli ihop med dig och hennes val att lita på dig.
Och det är upp till dig att leva upp till det förtroendet för annars är du en egoistisk person som inte respekterar henne och på ett illvilligt vis filmar hennes nakenhet och sjukt nog lägger ut den på Internet så att många kan se det. För mig är det ett riktigt vidrigt beteende.
Citera
2026-04-07, 22:50
Medlem
Citat:
Tycker de gör en höna av en fjäder.

Detta borde inte klassas som olagligt. Att det klassas som olagligt är sjukt.

Man bör få filma precis allt i offentligheten och allt som finns i ens egna hem. Om en kvinna väljer att vara naken i ens hem ska man självklart få filma henne och sedan ha full rätt att göra vad man vill med materialet.

Allt annat är överstatlighet.

Så länge man inte filmar henne i hennes hem eller i ett kvinnligt omklädningsrum, så är det inga konstigheter anser jag.

Bodde dom inte m sina kvinnor då?
Citera
2026-04-08, 07:54
Medlem
FeketeKutyas avatar
Citat:
Jag kan principiellt inte se vad problemet är.

Om du inte förstår problemet är du förmodligen en empatistörd incel.
Citera
2026-04-08, 11:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tusentals-italienska-man-har-smygfotat-sina-fruar-nakna

Vet ni mer?

Jag har funderat en del på motivet i detta fallet. Vad får tillsynes helt vanliga äkta makar och familjefäder att göra såhär mot sina sambos och fruar och mödrarna till sina barn?

Det enda möjliga motivet jag kunnat hitta är att de respekterar andra män mer än sina egna kvinnliga partners/kvinnor. De är så desperata efter andra vilt främmande mäns beröm och respekt att de är beredda att förnedra och kränka sina egna flickvänner och fruar. Fruns/kvinnans integritet och trygghet väger lätt jämfört med andra mäns gillande. De ser troligen kvinnor som objekt som endast finns till för att tillfredsställa deras behov, inte som egna individer. Hade de sett kvinnor som egna individer hade de aldrig kunnat göra en sån här sak, särskilt inte mot kvinnor de säger sig älska osv. Det hade lika gärna kunnat vara deras nya bilar de satt och visade upp och skröt om för att få andra mäns gillande och beröm. Som om många män endast är ytliga och jagar status (bland andra män).

För en kvinna är det helt sjukt att man är beredd att bryta bandet mellan man och kvinna bara för att få några likes och heja-rop från främlingar på nätet. Men sen, jag är ju inte man så hur ska jag någonsin kunna förstå.
Citera
2026-04-08, 11:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Exakt!
Därför är det upp till var och en att avgöra vad som kan passera eller ej i just deras förhållande utan att utomstående ska komma med pekpinnar och försöka intala alla att alla skulle reagera likadant på detta.
Vissa kränks, vissa inte.
3000 av 35000 är en liten del i detta fallet.

Jag beskrev tydligt hur jag ser på om jag skulle varit i kvinnornas sits.
En bild som föreställer mig själv kränker inte mig, att fel personer ser den gör mig inte glad, men där någonstans stannar känslorna, som sagt någon jämförde det med att systematiskt droga en kvinna och låta främlingar våldta henne och det är så förbannat dumt jämförande så det inte är greppbart.
Därför försökte jag bryta ner det i detaljer om vad som skulle gjort att jag fällt/friat min fru om det var hon som gjort något liknande.

Jag tror inte att alla 35 000 la ut bilder på sina fruar. De här 3000 fallen som gått till åtal är troligen de fallen där det finns tydliga bevis.

Håller med om att detta inte är jämförtbart med fallet i Frankrike, men detta är fortfarande en grov kränkning och ska ge (förhoppningsvis) kännbara straff.

Personligen hade jag aldrig förlåtit en sån här grej. Nån enstaka otrohet under vissa omständigheter hade jag kunnat förlåta men inte detta. Dessa män har uppvisat en synneligen stor likgiltighet och respektlöshet gentemot sina partners. Det hade varit väldigt svårt att gå vidare med en sån person som står så långt ifrån en gällande grundläggande värderingar.
Citera
2026-04-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har funderat en del på motivet i detta fallet. Vad får tillsynes helt vanliga äkta makar och familjefäder att göra såhär mot sina sambos och fruar och mödrarna till sina barn?

Det enda möjliga motivet jag kunnat hitta är att de respekterar andra män mer än sina egna kvinnliga partners/kvinnor. De är så desperata efter andra vilt främmande mäns beröm och respekt att de är beredda att förnedra och kränka sina egna flickvänner och fruar. Fruns/kvinnans integritet och trygghet väger lätt jämfört med andra mäns gillande. De ser troligen kvinnor som objekt som endast finns till för att tillfredsställa deras behov, inte som egna individer. Hade de sett kvinnor som egna individer hade de aldrig kunnat göra en sån här sak, särskilt inte mot kvinnor de säger sig älska osv. Det hade lika gärna kunnat vara deras nya bilar de satt och visade upp och skröt om för att få andra mäns gillande och beröm. Som om många män endast är ytliga och jagar status (bland andra män).

För en kvinna är det helt sjukt att man är beredd att bryta bandet mellan man och kvinna bara för att få några likes och heja-rop från främlingar på nätet. Men sen, jag är ju inte man så hur ska jag någonsin kunna förstå.
Tror du är något på spåren, jakten på uppmärksamhet och likes kan bli sjuklig.

Jag gissar att det i detta fallet rört just unga killar, säg 20 plus/minus några år.
Dessa är ofta omogna, jagar uppmärksamhet och tänker med en viss kroppsdel istället för hjärnan och då kan det bli väldigt fel ibland.
Minns själv för 25 år sedan, man var inte sitt bästa jag direkt.

På samma sätt som att unga killar idag tycker det är coolt att ha legat med 50 tjejer osv, man objektifierar utan att syftet för den sakens skull varit att kränka, ej att likställa med våldtäkt osv där syftet är makt, övertag och total förnedring.

Även om dessa haft bristande respekt och objektifierat, så har jag svårt att tro att dessa killar skulle vara kapabla till att begå grova fysiska sexuella handlingar.

Jag tycker det hade varit mycket mer uppseendeväckande om det rört äldre, familjefäder, "vuxna män" m.m där man kan anta att deras värderingar och konsekvenstänk varit helt utvecklade under tiden.
Unga män/killar har genom tiderna kunnat bete sig pissigt och vara idioter mot tjejer, men växer sedan upp till bättre personer med åren, därför gör det saken värre om nu dessa vore helt vuxna och inte unga och dumma, de kan inte växa upp och mogna som en 20-årig snorunge kan.
Citera
2026-04-08, 12:42
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:

Jag gissar att det i detta fallet rört just unga killar, säg 20 plus/minus några år.
Dessa är ofta omogna, jagar uppmärksamhet och tänker med en viss kroppsdel istället för hjärnan och då kan det bli väldigt fel ibland.

På samma sätt som att unga killar idag tycker det är coolt att ha legat med 50 tjejer osv, man objektifierar utan att syftet för den sakens skull varit att kränka, ej att likställa med våldtäkt osv där syftet är makt, övertag och total förnedring.

Även om dessa haft bristande respekt och objektifierat, så har jag svårt att tro att dessa killar skulle vara kapabla till att begå grova fysiska sexuella handlingar.

Jag tycker det hade varit mycket mer uppseendeväckande om det rört äldre, familjefäder, "vuxna män" m.m där man kan anta att deras värderingar och konsekvenstänk varit helt utvecklade under tiden.
Unga män/killar har genom tiderna kunnat bete sig pissigt och vara idioter mot tjejer, men växer sedan upp till bättre personer med åren, därför gör det saken värre om nu dessa vore helt vuxna och inte unga och dumma, de kan inte växa upp och mogna som en 20-årig snorunge kan.
Något som talar emot det är ju att medelåldern är relativt hög på facebook.
Citera
2026-04-08, 12:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Jag tror att det här rör sig om just äldre "vuxna män" med tanke på att flera var gifta.

Sånt här beteende har män, oavsett ålder, kommit undan med alldeles förlänge eftersom män oftast ursäktas med "boys will be boys" och "det är så män är" och just för att kvinnor inte verkar ses som egna individer.

Detta handlar om grova kränkningar, inte om ett gäng busiga killar runt 20 som knullar runt.

I övrigt är ålder ingen ursäkt sålänge man är över 18 när det handlar om begågna brott.
Citera
2026-04-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror att det här rör sig om just äldre "vuxna män" med tanke på att flera var gifta.

Sånt här beteende har män, oavsett ålder, kommit undan med alldeles förlänge eftersom män oftast ursäktas med "boys will be boys" och "det är så män är" och just för att kvinnor inte verkar ses som egna individer.

Detta handlar om grova kränkningar, inte om ett gäng busiga killar runt 20 som knullar runt.

I övrigt är ålder ingen ursäkt sålänge man är över 18 när det handlar om begågna brott.

Nej det är ingen ursäkt att vara ung och dum, men en förklaring.
Jag tycker det vore mycket värre om det rör sig om äldre män än unga grabbar.

Sen som jag nämnde tidigare i tråden, förutsatt att det är unga personer det rör, skulle någon av de som gjort detta själva inse att "fan det här var inte alls bra gjort av mig" och självmant utan att behöva bli påkomna berätta för sin tjej och visa genuin ånger och självinsikt, och lära sig något av misstaget för att växa upp och bli en bättre människa så förändrar detta också situationen.

Då har man åtminstone tagit ansvar, visat för sig själv och tjejen att detta inte är något man står för och väljer att själv ta ansvar för sin dumhet.

Det jag försöker trycka på är att unga personer har en förmåga att falla för impulser, ta dåliga beslut, bete sig illa utan att egentligen mena illa, det är mänskligt att dras med i sånt som händer på nätet och ibland tänker man inte förrän efteråt.
Att bli påkommen och inte själv ta ansvaret att berätta att man gjort något riktigt dumt är givetvis en mycket större grej.

Men men, rör det sig nu om äldre personer så faller allt detta platt.
Citera
2026-04-08, 14:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej det är ingen ursäkt att vara ung och dum, men en förklaring.
Jag tycker det vore mycket värre om det rör sig om äldre män än unga grabbar.

Sen som jag nämnde tidigare i tråden, förutsatt att det är unga personer det rör, skulle någon av de som gjort detta själva inse att "fan det här var inte alls bra gjort av mig" och självmant utan att behöva bli påkomna berätta för sin tjej och visa genuin ånger och självinsikt, och lära sig något av misstaget för att växa upp och bli en bättre människa så förändrar detta också situationen.

Då har man åtminstone tagit ansvar, visat för sig själv och tjejen att detta inte är något man står för och väljer att själv ta ansvar för sin dumhet.

Det jag försöker trycka på är att unga personer har en förmåga att falla för impulser, ta dåliga beslut, bete sig illa utan att egentligen mena illa, det är mänskligt att dras med i sånt som händer på nätet och ibland tänker man inte förrän efteråt.
Att bli påkommen och inte själv ta ansvaret att berätta att man gjort något riktigt dumt är givetvis en mycket större grej.

Men men, rör det sig nu om äldre personer så faller allt detta platt.

Jag har också varit ung och dum. Knullat runt och krossat killars hjärtan. Testat droger och liftat runt nere i Europa, med mycket mera.

Den mänskliga hjärnan är inte färdigutvecklad (oavsett kön) förrän närmre 30. Tonåringar har till exempel mycket sämre konsekvenstänk än äldre människor.

Men det är skillnad på att tex testa droger kontra att mörda någon.
Det är skillnad på att knulla runt kontra kränka någon grovt.
Osv.

Mycket handlar troligen om vad man har för uppfostran i grunden och vilka förhållanden/kultur man kommer ifrån.

Och det är ju så att om inte föräldrarna uppfostrar barnen så kommer samhället att göra det. Som i det här fallet.

Vad gärningsmännen i det här fallet lär sig eller inte lär sig från detta eller om de ångrar sig eller inte eller om de erkänt och bett om ursäkt innan eller efter - spelar ingen som helst roll.

Skadan är skedd, kvinnorna känner sig, av fullt förklarliga skäl, djupt kränkta och djupt svikna av sina män och resten är upp till rättsväsendet i Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in