Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag har funderat en del på motivet i detta fallet. Vad får tillsynes helt vanliga äkta makar och familjefäder att göra såhär mot sina sambos och fruar och mödrarna till sina barn?
Det enda möjliga motivet jag kunnat hitta är att de respekterar andra män mer än sina egna kvinnliga partners/kvinnor. De är så desperata efter andra vilt främmande mäns beröm och respekt att de är beredda att förnedra och kränka sina egna flickvänner och fruar. Fruns/kvinnans integritet och trygghet väger lätt jämfört med andra mäns gillande. De ser troligen kvinnor som objekt som endast finns till för att tillfredsställa deras behov, inte som egna individer. Hade de sett kvinnor som egna individer hade de aldrig kunnat göra en sån här sak, särskilt inte mot kvinnor de säger sig älska osv. Det hade lika gärna kunnat vara deras nya bilar de satt och visade upp och skröt om för att få andra mäns gillande och beröm. Som om många män endast är ytliga och jagar status (bland andra män).
För en kvinna är det helt sjukt att man är beredd att bryta bandet mellan man och kvinna bara för att få några likes och heja-rop från främlingar på nätet. Men sen, jag är ju inte man så hur ska jag någonsin kunna förstå.
Tror du är något på spåren, jakten på uppmärksamhet och likes kan bli sjuklig.
Jag gissar att det i detta fallet rört just unga killar, säg 20 plus/minus några år.
Dessa är ofta omogna, jagar uppmärksamhet och tänker med en viss kroppsdel istället för hjärnan och då kan det bli väldigt fel ibland.
Minns själv för 25 år sedan, man var inte sitt bästa jag direkt.
På samma sätt som att unga killar idag tycker det är coolt att ha legat med 50 tjejer osv, man objektifierar utan att syftet för den sakens skull varit att kränka, ej att likställa med våldtäkt osv där syftet är makt, övertag och total förnedring.
Även om dessa haft bristande respekt och objektifierat, så har jag svårt att tro att dessa killar skulle vara kapabla till att begå grova fysiska sexuella handlingar.
Jag tycker det hade varit mycket mer uppseendeväckande om det rört äldre, familjefäder, "vuxna män" m.m där man kan anta att deras värderingar och konsekvenstänk varit helt utvecklade under tiden.
Unga män/killar har genom tiderna kunnat bete sig pissigt och vara idioter mot tjejer, men växer sedan upp till bättre personer med åren, därför gör det saken värre om nu dessa vore helt vuxna och inte unga och dumma, de kan inte växa upp och mogna som en 20-årig snorunge kan.