Igår, 14:30
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6PlXe/polisen-varnar-for-dodliga-trenden-strypsex
Citat:
Allt fler unga utför eller utsätts för strypsex.

Nu varnar polisen för vilka konsekvenser det kan få.

– Det finns inget säkert sätt att strypa någon på, all strypning kan bli livsfarlig, säger kriminaltekniker Anna Jinghede Sundwall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOmOxe/polisen-porr-kan-leda-till-brottt

Citat:
Flera män som dömts för sexbrott skyller på ett porrmissbruk.

Nu varnar polisen för att konsumtion av porr med våldsamt och kränkande innehåll kan leda till kriminella handlingar.

– Det kan bidra till orealistiska förväntningar och normalisering av gränsöverskridande beteenden, säger Linda Harnesk från polisen.

Är det porrens fel atr männen begår övergrepp? Om svaret är ja, bör våldsam porr i så fall förbjudas? Som liberal säger jag ett bestämt nej. Individen har ett eget ansvar. Det vore som att förbjuda Fast & Furious för att de uppmanar till trafikfarlig bilkörning.
Citera
Igår, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6PlXe/polisen-varnar-for-dodliga-trenden-strypsex

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOmOxe/polisen-porr-kan-leda-till-brottt

Är det porrens fel atr männen begår övergrepp? Om svaret är ja, bör våldsam porr i så fall förbjudas? Som liberal säger jag ett bestämt nej. Individen har ett eget ansvar. Det vore som att förbjuda Fast & Furious för att de uppmanar till trafikfarlig bilkörning.

Det är människans eget ansvar att stå emot 24/7 hjärntvättsutformad marknadsföring för porr, gambling, droger, cigg, våld, märkesprylar, tobak o.s.v.

Det tror liberaler är ett jättehållbart system.
Citera
Igår, 14:35
Medlem
triptykens avatar
Nej det är inte porrens fel, lika litet som actionfilmer inte kan skyllas för våldsbrott.

Det som ÄR ett problem är att unga människor får fan sämre och sämre sexualundervisning, speciellt när det kommer till frågor som kommunikation och vad porr faktiskt är (underhållning, inte en dokumentär eller nån form av bruksanvisning).
Jag menar om man snackar med sin partner så vet man ju vad dom gillar och inte gillar, och om man har koll på att... exempelvis analsex i porr inte är som i verkligheten eftersom dom ofta editerar ut dom delar som faktiskt gör analsex inte bara möjligt utan skoj för alla inblandade.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Detta är ett vidrigt uttalande av självaste polisen. Att med flit göra så att sexualbrottslingar slipper egenansvar genom att lägga över skulden på porren istället för på dom själva.

Det är självklart inget farligt med vare sig porr, tv-spel eller film. ALLA förstår att det är på låssas. Så hur fan kan polisen ha fått kommit undan med att få uttala sig såhär kan man undra.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Det är människans eget ansvar att stå emot 24/7 hjärntvättsutformad marknadsföring för porr, gambling, droger, cigg, våld, märkesprylar, tobak o.s.v.

Det tror liberaler är ett jättehållbart system.

Ja fast du har inte strypt nån i sänghalmen eller hur? Och dom allra flesta män har inte det... så frågan är då om dom är alla helt frikopplade från porr eller om personerna som stryper nån dom har sex med är unika i sammanhanget och därför mer intressanta på individnivå än porrens existens?

Och även om jag håller med dig att omgivningen formar individen så måste vi fortfarande se individens självbestämmande som en verklig drivkraft och att hon inte är en maskin helt utan egen förmåga. Alternativt att lägga till sexundervisning i "omgivningen" och förklara att porr är nåt man runkar eller njutar av inte nåt man lär sig knulla av.
Citera
Igår, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej det är inte porrens fel, lika litet som actionfilmer inte kan skyllas för våldsbrott.

Det som ÄR ett problem är att unga människor får fan sämre och sämre sexualundervisning, speciellt när det kommer till frågor som kommunikation och vad porr faktiskt är (underhållning, inte en dokumentär eller nån form av bruksanvisning).
Jag menar om man snackar med sin partner så vet man ju vad dom gillar och inte gillar, och om man har koll på att... exempelvis analsex i porr inte är som i verkligheten eftersom dom ofta editerar ut dom delar som faktiskt gör analsex inte bara möjligt utan skoj för alla inblandade.
Det där är en ganska naiv jämförelse. Att likställa porr med actionfilm ignorerar helt hur sexualitet formas i praktiken. Porr är inte bara “underhållning”, det fungerar i hög grad normskapande, särskilt för unga utan referensramar. Vad som visas upp repeterat blir snabbt det som uppfattas som normalt och förväntat.

Självklart ligger ansvaret på individen i slutändan, men att låtsas som att konstant exponering för grovt och gränsöverskridande innehåll inte påverkar beteenden och förväntningar är inte seriöst.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Är det porrens fel atr männen begår övergrepp?

Har för mig att jag läst att en del får kraftigare orgasm om de får den under strypsex. Men om det är så måste väl den som gökar kunna ge den andra personen orgasm utan att ha strypsex kan jag tycka. Alltså, orgasmen kommer inte av själva strypningen.
Citera
Igår, 14:46
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Detta är ett vidrigt uttalande av självaste polisen. Att med flit göra så att sexualbrottslingar slipper egenansvar genom att lägga över skulden på porren istället för på dom själva.

Det är självklart inget farligt med vare sig porr, tv-spel eller film. ALLA förstår att det är på låssas. Så hur fan kan polisen ha fått kommit undan med att få uttala sig såhär kan man undra.

porr är farligt/skadligt både för dom som är del av porrindustrin och för många som tittar.
Citera
Igår, 14:47
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja fast du har inte strypt nån i sänghalmen eller hur? Och dom allra flesta män har inte det... så frågan är då om dom är alla helt frikopplade från porr eller om personerna som stryper nån dom har sex med är unika i sammanhanget och därför mer intressanta på individnivå än porrens existens?

Och även om jag håller med dig att omgivningen formar individen så måste vi fortfarande se individens självbestämmande som en verklig drivkraft och att hon inte är en maskin helt utan egen förmåga. Alternativt att lägga till sexundervisning i "omgivningen" och förklara att porr är nåt man runkar eller njutar av inte nåt man lär sig knulla av.
Har träffat en del kvinnor som tänder på en viss typ av strypsex, de för din hand mot halsen och vill att du tar tag om den som om du började strypa dem. Det är något jag personligen varit rätt obekväm med.

Men precis som med analsex så tror både pojkar och flickor att sex är som på porrfilm innan de har provat och lärt sig hur man faktiskt kan gilla sånt i en mer vanilj variant. Därför kan det bli fel när man ger sig hals över huvud in i något man inte har någon erfarenhet av.
Citera
Igår, 14:49
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det där är en ganska naiv jämförelse. Att likställa porr med actionfilm ignorerar helt hur sexualitet formas i praktiken. Porr är inte bara “underhållning”, det fungerar i hög grad normskapande, särskilt för unga utan referensramar. Vad som visas upp repeterat blir snabbt det som uppfattas som normalt och förväntat.

Självklart ligger ansvaret på individen i slutändan, men att låtsas som att konstant exponering för grovt och gränsöverskridande innehåll inte påverkar beteenden och förväntningar är inte seriöst.

Det är det jag menar - där har sexualkunskapen en roll att fylla.

Jag vill snarare anklaga moralismen för det här problemet. Fantasin om sex som nåt njutningsfullt som liksom bara händer i nån Return to the Blue Lagoon dröm. Nåt man inte behöver prata om, lära ut, vara delaktig i, experimentera kring, prata om, eller för den delen lägga nån ansträngning på.

Att ha en generad biologilärare stappla fram, sträcka sig mot playknappen för en brusik 70-tals skolfilm och kuta ut ur klassrummet när sex och samlevnadlektionerna är på schemat håller fan inte. Tro fan att unga människor jagar info från vem som helst som ids berätta.
Sen får man generationer av kvinnor alienerade från sin egen sexualitet, unga män som hyperfokuserar på specifika sexakter och inom min del av planhalvan: bögar som försöker återskapa nån form av heterokönsroller eftersom Grindr-algoritmen belönar det. (sry hajar att det är utanför tråden men JÄVLAR vilken pet peeve det där är för mig)

Nej, en stabil jävla sexualkunskap med ärliga diskussioner om kommunikation, förväntningar, och knull! Basta!
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Citat:

Klart som fan jag har det. Typ en av tre brudar kräver det ju numera. Sedan är det rätt obekvämt för mig att vara våldsam i sängen så jag smeker ju hals mer än det bedrivs någon strypverksamhet. Hur ligger man runt utan att bli ombedd att göra detta? Det är knappast ett fåtal individer som idkar strypsex, det är mycket mycket vanligt.

Vad gäller diskussionen om "individens självbestämmande" så vet vi från beteendevetenskapen att ytterst få har något som kan liknas vid självbestämmande. Under många hundra år diskuterades hur deterministiskt orienterad människan var. Är vi formade eller finns det en mystisk hemlig ockult kraft som kallas "fri vilja" och "självbestämmande"?

I datasamhället VET vi att människor och deras val, attityder och beteenden delvis är förprogrammet i DNA och delvis kan programmeras externt genom manipulation av alla sinnen.

Det finns inget självbestämmande, ingen fri vilja. Visst, 15-20% av befolkningen är mycket svår att påverka och har därför jättesvårt att leva i något som kallas "samhället", men även dessa har kläder på sig även de dagar naturen kanske föreslår nakenhet: alla kan penetreras med programmering.
Citera
Igår, 14:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
porr är farligt/skadligt både för dom som är del av porrindustrin och för många som tittar.

Inte alls.

Det finns inget farligt med varken porren, porrindustrin eller dom som tittar. Däremot så behandlas många kvinnor illa och blir utnyttjade runtomkring detta. Det är ett problem, men det har inget med porren att göra. Det är som att tycka att regn är farligt för att att det ibland regnar samtidigt som någon blir utsatt för våld.

Porr är nog väldigt nyttigt för mångas psyken, särskilt för män tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in