Citat:
Ursprungligen postat av
16266
Det där är en ganska naiv jämförelse. Att likställa porr med actionfilm ignorerar helt hur sexualitet formas i praktiken. Porr är inte bara “underhållning”, det fungerar i hög grad normskapande, särskilt för unga utan referensramar. Vad som visas upp repeterat blir snabbt det som uppfattas som normalt och förväntat.
Självklart ligger ansvaret på individen i slutändan, men att låtsas som att konstant exponering för grovt och gränsöverskridande innehåll inte påverkar beteenden och förväntningar är inte seriöst.
Det är det jag menar - där har sexualkunskapen en roll att fylla.
Jag vill snarare anklaga moralismen för det här problemet. Fantasin om sex som nåt njutningsfullt som liksom bara händer i nån Return to the Blue Lagoon dröm. Nåt man inte behöver prata om, lära ut, vara delaktig i, experimentera kring, prata om, eller för den delen lägga nån ansträngning på.
Att ha en generad biologilärare stappla fram, sträcka sig mot playknappen för en brusik 70-tals skolfilm och kuta ut ur klassrummet när sex och samlevnadlektionerna är på schemat håller fan inte. Tro fan att unga människor jagar info från vem som helst som ids berätta.
Sen får man generationer av kvinnor alienerade från sin egen sexualitet, unga män som hyperfokuserar på specifika sexakter och inom min del av planhalvan: bögar som försöker återskapa nån form av heterokönsroller eftersom Grindr-algoritmen belönar det. (sry hajar att det är utanför tråden men JÄVLAR vilken pet peeve det där är för mig)
Nej, en stabil jävla sexualkunskap med ärliga diskussioner om kommunikation, förväntningar, och knull! Basta!