2026-04-05, 22:31
Medlem
[låt mig schyssta köra den här tråden, liksom kan vi hjälpas åt att få den att passa forumet ifall nåt pekar åt nåt annat håll, jag avser att prata m. personerna här K TACK]

k har 1. en bokad månad i sommar för att plugga på om sveriges lag 2. tills dess en del frågor om lagen som är bra att veta svaret på, jag vill inte vänta på att jag själv antagligen förstår det.

k är du kompetent i frågan så är det till dig den ställs, så snälla

1. kan man skriva ur sig (juridiskt) ur sin släkt?

2. ifall det alltid rullar en kamera i mitt hem, bhvr de som kommer hit bli (hur tydligt?) informerade? är det skillnad på att banda video och att bara banda ljud?

3. a) vad är definitionen av självförsvar? av övervåld? föreställer mig att det finns ett helt exakt recept, typ b) är verkligen ett hot likställt med det en person upplever som hotfullt?

ah har tonvis, men vill se hur det går. k tack på förhand.
2026-04-05, 22:40
Medlem
Otroligt spretig tråd som förmodligen kommer kastas av den anledningen. Jag nöjer mig med att svara på 3a:

Här har du lagrummet för nödvärn, vilket väl får anses vara definitionen av självförsvar:

Citat:
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Men skulle gissa att det här kan vara rätt tråd för dig (FB) Hjälp med juridikstudier, alla frågor av skoluppgiftstyp i denna tråd.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-05 kl. 22:46.
2026-04-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Otroligt spretig tråd som förmodligen kommer kastas av den anledningen. Jag nöjer mig med att svara på 3a:

Här har du lagrummet för nödvärn, vilket väl får anses vara definitionen av självförsvar:

Men skulle gissa att det här kan vara rätt tråd för dig (FB) Hjälp med juridikstudier, alla frågor av skoluppgiftstyp i denna tråd.

ah vet vilket intryck som skapas av sättet jag uttrycker mig på, drf den extra text som bedjar om att inte spela svår m mig för det är redan svårt nog för mig att nå fram till andra människor. men ah tack, allt du skrev är hjälpsamt för mig. schysst.
2026-04-06, 00:24
Medlem
det vore himla roligt om ni kunde snacka m mig här, det skulle jag föredra; fast allra helst vill jag faktiskt ha svar på mina frågor, o ifall ni tvivlar på att det kmr funka för mig här -

kan ni svara på ifall det här är nåt som ser ut att platsa hos EQUAL ("arbetar för ett jämlikt Stockholm" osv). vänligen registrera att jag tydligt är en person som p.g.a att ha närmare till det ena såklart hand i hand har mindre kunskap om vilka konsekvenser som helt klart jag vill undvika, o jag vill inte chansa på vad jag riskerar. vetni, i tullen när jag flygit in i usa så frågade de helt standard ifall jag hade kontakt m nån typ av terroristorganisation i staterna, o jag ba "lol NOT YET" så ba shit ne asså jag skoja

hittills har alla fattat när jag sagt att jag ba drev, men hallå det kan jag ju inte ba räkna med, det är en statistisk russian roulette för jag driver hela tiden så drf är jag konstant lite stressad över ifall jag drev men snuten tyckte inte det va kul alls LIKSOM LOL HJÄLP MIG FÖR DET HJÄLPER ALLA. tack, pm vore toppen för mig för det blir såhär när jag skriver. det ser ba ut så, o jag vet att det här stressar ut ett forum.

ok det här bhvr jag inte skriva på ngt ytterligare sätt, är helt klar. skriver inte mer själv nu, men kmr hålla tråden på uppdatering tills den är hur jag tänker klar, vilket är när nån som pallat svara sett nån av mina frågor, liksom... ok, kan ni va cool o inte slänga min tråd. att jag är jobbig är en grej, men alla mina frågor är bra information att det finns tydligt, tillgängligt och helt öppet - ni ser ju vad frågorna handlar om. det här är min personliga motivering till att jag frågar, det är för att ni är intelligenta människor och ni har väl nåt slags etiskt ansvar att se objektivt på människan så ni kan matcha behov mot händelse. BETRAKTA MIG SOM EN KLIENT, ÖVA PÅ ATT BEMÖTA EN DU ANTALIGEN KMR MÖTA MÅNGA GGR. lol se det erbjuder ett värde för de som engagerar sig med. kom igen, nu ger jag er ju allt. skriver utan slang, svor jag en enda gång... lol gills inte, eller det är min smiley. man får ha en.

ok är klar nu. låt tråden vara, snälla. låt mig inte famla runt o bara råka skapa flera, låt oss arbeta tillsammans... tack, amen.
2026-04-06, 02:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSJACKSON
1. kan man skriva ur sig (juridiskt) ur sin släkt?
1. Går ijnte att svar på. vad menar du med att "skriva ur sig ur sin släkt"?
vad är syftet? Att radera i kyrkböckerna?
2. Du får googla på den, det finns så många varianter så jag orkar ijte svara
3. a) vad är definitionen av självförsvar? det är när man försvarar sig
av övervåld? föreställer mig att det finns ett helt exakt recept, typ
när man använder mer våld än det som krävs för att försvara sig
b) är verkligen ett hot likställt med det en person upplever som hotfullt
Nä, rätten tar även hänsyn till om det är rimligt. Om en person blir hotad av att någon petar sig i näsan kommer rätten i 9.999 fall av tiotusen att anse att hot inte har förelegat.
2026-04-08, 14:25
Moderator
sm910difs avatar
Spretigt, vi försöker hålla oss till en eller i vart fall några något mer närbesläktade frågeställningar per tråd. TS är välkommen att återkomma med separata trådar i de fall befintliga trådar inte redan existerar, alternativt ta mindre frågor i t.ex. skolfrågetråden om de passar där.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in