2026-04-05, 17:09
Medlem
Crabbofixs avatar
Går en dansk dokumentärserie om gubbar i Thailand på SVT play, tycker den skiljer sig från den där vanliga dokumentära bilden av gubbar som åker till Pataya och är mer nyanserad och visar flera intressanta livsöden:

Avsnitt 1:

En enkel till Thailand

"Henning har aldrig haft en flickvän. Nu säljer han huset för att följa drömmen om att hitta kärlek och ett bättre liv i Thailand. Per är pensionerad fängelsevakt, och när hans fru plötsligt dör, ger han sig ut på en livsomvälvande resa. Nu är han risbonde, och hans tjänstepension har gett hans nya thailändska familj ett bättre liv och högre status"

Avsnitt 2:

Kärlek och mordförsök

"Per hade bott med sin thailändska fru och hennes familj i många år när han plötsligt utsattes för ett mordförsök. Domaren dömde Pers fru till livstid. Jens och Dew fann varandra via en dejtingsida. Han hade aldrig varit i Thailand tidigare. Fem månader senare var de gifta och bor nu långt inne i djungeln."

Avsnitt 3:

Att ge och ta

"Kenn satt en gång i fängelse i Danmark. Den tiden har han lagt bakom sig, och nu håller han på att bygga en hel by för danska män i Thailand. Pasinee och Bjarne träffades på en dejtingsida. De är båda över 60 år. För henne handlar relationen mer om ömsesidig respekt än om pengar."
Citera
2026-04-05, 17:25
Medlem
Fantens avatar
Mhm. Och äldre damer som åker till Gambia gör det för kärleken, och blonda influencers åker till Dubai för naturen. Eller hur?
Citera
2026-04-05, 17:28
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mhm. Och äldre damer som åker till Gambia gör det för kärleken, och blonda influencers åker till Dubai för naturen. Eller hur?

Igen fattar jag inte vad du säger, du verkar ha väldigt svårt för att uttrycka dig begripligt. du har ju inte ens sett programmet jag tipsar om.

Du kanske kan avstå från att kommentera det jag skriver? Tror det blir bäst så.
Citera
2026-04-05, 17:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Igen fattar jag inte vad du säger, du verkar ha väldigt svårt för att uttrycka dig begripligt. du har ju inte ens sett programmet jag tipsar om.

Du kanske kan avstå från att kommentera det jag skriver? Tror det blir bäst så.
Läs ditt eget inlägg, sen läser du mitt. Sen försöker gör du ditt bästa för att klura ut vad det var jag kommenterade. Det kanske är för svårt för dig.
Citera
2026-04-05, 17:32
Medlem
Citat:
Går en dansk dokumentärserie om gubbar i Thailand på SVT play, tycker den skiljer sig från den där vanliga dokumentära bilden av gubbar som åker till Pataya och är mer nyanserad och visar flera intressanta livsöden:

Avsnitt 1:

En enkel till Thailand

"Henning har aldrig haft en flickvän. Nu säljer han huset för att följa drömmen om att hitta kärlek och ett bättre liv i Thailand. Per är pensionerad fängelsevakt, och när hans fru plötsligt dör, ger han sig ut på en livsomvälvande resa. Nu är han risbonde, och hans tjänstepension har gett hans nya thailändska familj ett bättre liv och högre status"

Avsnitt 2:

Kärlek och mordförsök

"Per hade bott med sin thailändska fru och hennes familj i många år när han plötsligt utsattes för ett mordförsök. Domaren dömde Pers fru till livstid. Jens och Dew fann varandra via en dejtingsida. Han hade aldrig varit i Thailand tidigare. Fem månader senare var de gifta och bor nu långt inne i djungeln."

Avsnitt 3:

Att ge och ta

"Kenn satt en gång i fängelse i Danmark. Den tiden har han lagt bakom sig, och nu håller han på att bygga en hel by för danska män i Thailand. Pasinee och Bjarne träffades på en dejtingsida. De är båda över 60 år. För henne handlar relationen mer om ömsesidig respekt än om pengar."
Okej. Är det ett slag i en kamp för att ge grånande svullbukar en revansch i kärlekslivet, istället för som sverige håna och shamea folk som njuter upp sina tillgångar, eller vad?
Citera
2026-04-05, 17:52
Medlem
Det kan bli rätt så ensamt i dessa länder efter en tid som invandrare i tex Thailand
Tyvärr verkar ofta en flytt till Thailand vara mer en flykt
Att de flyr från något, istället för att flytta till något
Dålig ekonomi, missbruk mm
Citera
2026-04-05, 17:52
Medlem
Varför visar man inte upp att yngre män i sin bästa ålder också skaffar sig thai-fru/flickvän eftersom det är mer och mer vanligt?

Men egentligen det enda jag tycker är fel när man skaffar sig en tjej från ett annat land är när det är en stor åldersskillnad. Det stör mig mer.

Sedan är det också helt okej att man då flyttar till tjejens hemland och bor där. Om det går så gör det.

Då slipper vi att man tar hit utländska tjejer tänker jag.

Speciellt om man fortfarande är ung så tror jag sydostasien har väldigt spännande möjligheter både att göra framgångsrik karriär och att uppleva moderna samhällen. Tänker Hong Kong, Singapore, Shenzhen.
Citera
2026-04-05, 18:24
Medlem
Har sett programmet och har full förståelse för sitta med låga priser och ett skönt klimat när man är pensionär
Varför sitta ensam i Danmark
Dom är ju ett skönt gäng som samlar lite folk och äter fleskesteg
Problemet är väl avsaknaden av försäkring pga kostnader dom är ju inte unga precis men är nog värt det
Citera
2026-04-05, 19:52
Medlem
Citat:

Avsnitt 1:

En enkel till Thailand

Avsnitt 2:

Kärlek och mordförsök

Avsnitt 3:

Att ge och ta

Spännande. Ocensurerat. Personerna tillhör en grupp som man sällan ser i medierna. Det är inte hjärntvättade av pk utan följer sina instinkter.
Citera
2026-04-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Till Dubai för värmen och solen, snarare, naturen är det inte så mycket med.
Citera
2026-04-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Spännande. Ocensurerat. Personerna tillhör en grupp som man sällan ser i medierna. Det är inte hjärntvättade av pk utan följer sina instinkter.
Bra gjort av danskarna att faktiskt dokumentera vanliga människor som vill leva sitt liv i ett annat land. SVT hade förmodligen gjort en liknande serie om gamla gubbar som träffat en 40 år yngre tjej istället, men det hade inte sagt så mycket då utgången är självklar.

En bra och ärlig dokumentär. Livet på landsbygden blir inte roligare än så här. Passar en del, medans andra blir tokiga efter en vecka och drar.
Citera
2026-04-06, 07:06
Medlem
Suecotes avatar
Jag tycker det skriker desperation, olycka, elände, ensamhet, utsatthet och misär. Frun som ville starta restaurang och affär försörjer tydligen hela byn med makens pengar - åtta mil bort. Noll affärssinne. Nu går mannen hemma för sig själv med bara hundarna som sällskap.

Mannen som nästan blev mördad av sin fru - efter 30 år! - skrattar bara bort det och vill ha henne tillbaka!

Serien har bara bekräftat synen på vita män som vandrande bankomater. Enligt prästen ska det finnas exempel på jämlika, lyckliga äktenskap. Möjligen mannen som träffade en jämnårig kvinna. Men det hade bara gått ett år...

Männen verkade inte heller införstådda med något av detta på förhand. Ingen kulturell kännedom om Thailand. Några korta besök. Ett giftermål efter 5 månaders kontakt online. Här blinkar det rött och tjuter i mina öron! När pengarna tar slut eller gubben blir för gammal och sjuk är det slut med "kärleken" och han får klara sig bäst han kan på egen hand.

Men en nyttig serie att se för andra thaigubbar som tänker flytta dit. Man måste få en nyanserad bild av hur det är att flytta som ensam man till ett främmande land, med en främmande kultur och ett främmande språk, där man inte kan äga fastighet och är helt utelämnad till frun och hennes giriga släktingar.

P.S. Säsong 2 är också på SVT Play. Blir det något "happy ending" för gubbarna?
Senast redigerad av Suecote 2026-04-06 kl. 07:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in