2026-04-04, 18:17
Medlem
Hela grejen med sex är (väl?) att det ska vara sexigt.

Att säga "ligga" eller att säga "jag har legat" är väldigt osexigt och avtändande.

Kan någon förklara för mig hur detta går ihop?

Jag kanske säger till mitt barn: Vill du ligga eller sitta?" om vi ska se på film. Är det en sexuell invit då, rent lingvistiskt, om jag frågar mitt barn om hen vill "ligga"? Det vill jag inte gärna bli utsatt för. Och for the record kommer vi att sitta.

Man säger väl ändå knulla eller "ha sex" av en anledning - eller????? Nämligen för att markera att det är en SEXUELL aktivitet som pågår, dvs nåt jävligt hett och SEXIGT...?

Kalla mig gärna galen. Rätta mig gärna om jag har fel. Men "att ligga" är ju inte sexigt.

Är gen Z helt jävla impotent pga för mkt scrollande på TikTok? Tack för svar.

& Glad Påsk!

/önskar Berit
Senast redigerad av Berit85 2026-04-04 kl. 18:17. Anledning: Grovt språkbruk
Citera
2026-04-04, 18:24
Medlem
Europes avatar
Kopulera? Idka älskog? Ha samlag? Leka gömma korven?
Citera
2026-04-04, 18:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Moseboken 22:22 slår fast att om en man ertappas med att ligga med en kvinna som är gift med en annan, ska båda dö.

I Gamla testamentet fanns lagar som krävde att en man som låg med en ogift kvinna skulle gifta sig med henne.

Att ligga är alltså, som det heter, sen gammalt.
Citera
2026-04-04, 18:31
Medlem
Idka könsumgänge låter ju sådär...
Citera
2026-04-04, 18:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag kanske säger till mitt barn: Vill du ligga eller sitta?" om vi ska se på film. Är det en sexuell invit då, rent lingvistiskt, om jag frågar mitt barn om hen vill "ligga"? Det vill jag inte gärna bli utsatt för. Och for the record kommer vi att sitta.

Nej det är inte en sexuell invit. Däremot så försöker du göra det till det nu…
Citera
2026-04-04, 18:40
Medlem
Hej, Berit! Du har just bekantat dig med något som på fackspråk kallas eufemism. Alltså en (förskönande) omskrivning. Egentligen kallas det att älska, om man älskar varandra, i alla övriga fall heter det att knulla. Alla andra ord är så kallade eufemismer. Egentligen är även ordet älska en eufemism, men tjänar sitt syfte i betydelsen att man knullar med ädlare motiv än annars.
Citera
2026-04-04, 18:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Moseboken 22:22 slår fast att om en man ertappas med att ligga med en kvinna som är gift med en annan, ska båda dö.

I Gamla testamentet fanns lagar som krävde att en man som låg med en ogift kvinna skulle gifta sig med henne.

Att ligga är alltså, som det heter, sen gammalt.
Precis, det är ju från bibliska tider att använda denna eufemism.

Tycker det är ett väldigt neutralt uttryck. Tycker engelska "sleep with" är betydligt fånigare.
Citera
2026-04-04, 19:12
Medlem
kalkryggars avatar
Det kanske inte låter sexigt. Men "ska vi knulla" låter inte heller sexigt.

När det gäller din inblandning av ditt barnbarn så ska du kunna säga "vill du ligga under täcket och mysa tills du somnar" när det är läggdags utan att det ska vara något problem. Det är underförstått vad det betyder och barnet tänker inte (förhoppningsvis) på att du frågade om ni skulle knulla.

Men om någon okänd person med några drinkar under bältet kommer fram till dig på krogen och frågar om du vill ligga under täcket och mysa så är det enkelt att förstå att hen syftar på knulleri.

Att du har svårt att begripa dessa enkla saker gör att man tänker att den där samtyckelagen kanske var nödvändig ändå.
Citera
2026-04-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Hej, Berit! Du har just bekantat dig med något som på fackspråk kallas eufemism. Alltså en (förskönande) omskrivning. Egentligen kallas det att älska, om man älskar varandra, i alla övriga fall heter det att knulla. Alla andra ord är så kallade eufemismer. Egentligen är även ordet älska en eufemism, men tjänar sitt syfte i betydelsen att man knullar med ädlare motiv än annars.

Men det är ju inte förskönande, utan förfulande. Det är just det som är min poäng.

Du kommer med andra ord ingen vart med lingvistiska krumbukter och filibustrering här (för att tala ditt eget kvasiintellektuella språk), utan vi talar enbart fakta.

Tack!
Citera
2026-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

När det gäller din inblandning av ditt barnbarn så ska du kunna säga "vill du ligga under täcket och mysa tills du somnar" när det är läggdags utan att det ska vara något problem. Det är underförstått vad det betyder och barnet tänker inte (förhoppningsvis) på att du frågade om ni skulle knulla.

Men om någon okänd person med några drinkar under bältet kommer fram till dig på krogen och frågar om du vill ligga under täcket och mysa så är det enkelt att förstå att hen syftar på knulleri.

Att du har svårt att begripa dessa enkla saker gör att man tänker att den där samtyckelagen kanske var nödvändig ändå.

I beg to differ.
Citera
2026-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Att säga "ligga" eller att säga "jag har legat" är väldigt osexigt och avtändande.
Informera din partner om din hangup på det ordet är mitt tips.
Citat:
Är du obekant med fenomenet att ett ord kan betyda olika saker i olika sammanhang?
Citera
2026-04-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Du tycker jag ska fråga mitt barnbarn om hen vill att vi ska "MYSA"? 😂😂😂😂😂😂😂😂

Föll poletten ner nu????

Börjar du förstå problemet med ett slappt fucking språkbruk??????????????????

Ponera att jag frågar mitt barnbarn om hen vill "ligga under täcket och mysa". Eller vid närmare eftertanke.... ponera inte det. Ponera ALDRIG det. Hemska tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in