2026-04-02, 18:01
Avstängd
Hej Relationsakuten!

Jag har ett dilemma som jag vet kommer få folk att explodera. Jag lärde känna en person när jag bodde i Gävle, vi hade riktigt bra kontakt, men tappade den helt. Inget drama, inga bråk – bara rann ut i sanden.

Nu ser jag via öppna källor att personen flyttat till Eskilstuna, typ 3 timmar med tåg bort. Jag har inga kontaktuppgifter kvar – inget nummer, inga sociala medier, inga gemensamma vänner.

Jag funderar på att åka dit och försöka träffa personen IRL. Ja, jag vet att det låter som “stalker-varning deluxe”, men hur annars reconnectar man när alla normala kanaler är borta?

Mina dilemman:
1. Är det totalt över gränsen att ens överväga att åka dit?
2. Har folk blivit så känsliga att man inte ens får visa intresse utan att klassas som psykopat?
3. Eller är det rimligt att vilja reconnecta med någon man faktiskt hade bra kontakt med, flera år senare?
4. Hur långt hade ni själva gått för att återknyta kontakt med gamla vänner?
5. Är det “okej creepy” att planera ett spontant besök, eller blir det bara konstigt oavsett?

Meta-frågor:
– Hur mäter man egentligen gränsen för socialt acceptabelt beteende?
– Är det värre att riskera att verka creepy än att missa chansen för alltid?

OBS: Jag vill inte ha olagliga tips. Bara ärliga, brutala åsikter.
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-04-02 kl. 18:04.
2026-04-02, 18:09
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Men du vet tydligen var han bor? Kanske kan skicka ett vanligt brev med dina kontaktuppgifter så fär du ju se om han hör av sig eller int.
2026-04-02, 18:18
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej Relationsakuten!

Jag har ett dilemma som jag vet kommer få folk att explodera. Jag lärde känna en person när jag bodde i Gävle, vi hade riktigt bra kontakt, men tappade den helt. Inget drama, inga bråk – bara rann ut i sanden.

Nu ser jag via öppna källor att personen flyttat till Eskilstuna, typ 3 timmar med tåg bort. Jag har inga kontaktuppgifter kvar – inget nummer, inga sociala medier, inga gemensamma vänner.

Jag funderar på att åka dit och försöka träffa personen IRL. Ja, jag vet att det låter som “stalker-varning deluxe”, men hur annars reconnectar man när alla normala kanaler är borta?

Mina dilemman:
2. Har folk blivit så känsliga att man inte ens får visa intresse utan att klassas som psykopat?
3. Eller är det rimligt att vilja reconnecta med någon man faktiskt hade bra kontakt med, flera år senare?
5. Är det “okej creepy” att planera ett spontant besök, eller blir det bara konstigt oavsett?

Meta-frågor:

Jag tycker att Du ska skicka ett brev (med vanlig post) och fråga om vederbörande vill träffas.
2026-04-02, 18:21
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ja!
Citat:
Du antyder att du vet att folk uppfattar det som märkligt. Det handlar inte om känslighet utan om sociala normer.
Citat:
Jo det är rimligt. Men livet tillåter inte det varje gång. Exempelvis när människor flyttar.
Citat:
Inte längre än att morsa och fråga om den ville ta en öl i helgen om jag stötte på den på stan.
Citat:
Nej det är inte okej. Det blir bara konstigt oavsett.
Citat:
Det är svårt att förklara. De flesta känner av naturligt vart gränsen går.
Citat:
Nej det är inte värt det.

Frågan jag ställer mig är varför du måste få kontakt med just denna gamla vän? Ni var ju inte ens nära vänner. De flesta människorna hittar nya lokala vänner när det flyttar. Om någon bekant jag umgicks med för länge sen hade plingat på min dörr och sagt att de åkt 3 timmar för att träffa mig hade jag klassat de som psykiskt sjuka och varit rädd för att de skulle agera utåtagerande mot mig. En normal människa gör bara inte så.
2026-04-02, 18:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Hej Relationsakuten!

Mina dilemman:

Meta-frågor:

Det är ju bara trevligt att återuppta kontaken med någon. Men du borde försöka göra det utan att åka hela vägen dit för det är konstigt. Det är utanför vad som kan anses vara socialt accepterat om ni inte känner varandra mycket väl.
2026-04-02, 18:25
Medlem
CC75s avatar
Du börjar i fel ände TS.

Frågor du bör ställa är följande:

- Varför vill jag återknyta kontakten? Vad är syftet/målet?
- Vad skulle skillnaden i kontakt bli denna gång jämfört med förra gången när ni bodde närmare varandra?

Ja, människor idag är mer känsliga men risken om det är en kille du vill återknyta kontakt med är betydligt mindre än om det är en kvinna. Dock ska du alltid respektera ett nej. Det är den stora skillnaden mellan ett creep och en normal människa.

// CC
2026-04-02, 18:27
Medlem
One2Manys avatar
Nu är TS i farten igen med att oombedd uppsöka människor i deras hem. Öppnar inte vederbörande så lär TS slå upp ett tält i trapphuset.
2026-04-02, 18:29
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vilken typ av relation hade ni? Hur lång tid har passerat och hur gamla är ni? Olika kön? Sådana saker spelar in och du skriver ingenting om det.
2026-04-02, 18:42
Medlem
jjujjus avatar
Oj! Nä så kan man ju inte göra?

Försök hitta personens sociala medier eller telefonnummer och skicka ett sms först, så att du får grönt ljus på att personen också vill ta upp kontakten med dig. Allt annat är sjukt

2026-04-02, 19:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Oj! Nä så kan man ju inte göra?

Försök hitta personens sociala medier eller telefonnummer och skicka ett sms först, så att du får grönt ljus på att personen också vill ta upp kontakten med dig. Allt annat är sjukt

Jag förstår helt vad du menar, och jag håller med – det vore konstigt att bara dyka upp. Jag har faktiskt försökt hitta kontakt på alla möjliga sätt: kikat på sociala medier, sökt nummer på Hitta.se och Ratsit, men tyvärr utan resultat. Vi har inte haft kontakt på flera år, så just nu finns inga “normala” kanaler kvar.
2026-04-02, 19:26
Avstängd
Jag har kollat igenom flera sociala medier och sökt på både personens förnamn och efternamn, men jag kan tyvärr inte hitta något konto som verkar vara deras.
2026-04-02, 19:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Men du vet tydligen var han bor? Kanske kan skicka ett vanligt brev med dina kontaktuppgifter så fär du ju se om han hör av sig eller int.
Jag vet vart han bor.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in