• 1
  • 2
2006-09-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Uhm, alla är väl medvetna på liknande sätt så:

"You will see my life through your eyes, as your life will be seen through mine. The son becomes the father. And the father, the son."

Alltså, skaffa barn.

Jo, på så sätt lever man ju också för evigt. Men jag tycker det är lite tamt. Det räcker inte, man vill bidra med mer än ett par ungar.
Citera
2006-09-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
det där håller jag med om. Skulle vilja påstå att dina tankar är "osvenska" Många räddhågsna svenskar är dessutom så fixerade vid pensionen att man baxnar. Dom tjatar om att jag har bara si eller så många år kvar till pension, bara detta sanslösa pensionsparande går mig på nerverna. Jag tänker INTE pensionspara, jag lever nu, sen när jag är 65 då har jag levt livet, spelar ingen roll om jag inte har några pengar då. Jag beundrar de som levt livet intensivt och hårt, ta tex. Jím Morrison, Jimi Hendrix, Sid Viscious eller Janis Joplin, dom levde ut sina liv till 100% dom dog unga ,men upplevde mer än vad många Bingolotto-svenssons någonsin får uppleva. vårt samhälle är så upptaget av ordning och pengar. Söndermedicinerade vårdpaket finns det gott om. När jag blir ca 70, så ska jag dra till Amsterdam och knarka, jag vill få liv till åren och inte år till livet. Fast det där med att ta risker, det gjorde jag rätt mycket förr, nu har jag barn och då har jag blivit lite försiktigare, man vill ju inte att ungarna ska bli föräldralösa direkt.

Instämmer, han är störst.

Nja, det verkar nästan som du förespråkar någon slags hedonism på sätt och vis, och det vet jag inte om jag riktigt kan skriva under på, att det är ädelt att enbart helt och fullt hänge sig åt njutningar och lutser med hela sin själ och sitt hjärta.
Citera
2006-09-14, 15:58
Medlem
Akunins avatar
Tänkt lite på de här med evigheten.
Eftersom människor har svråt att tänka sig en tid längre än 10år framåt så brukar man inte tänka på döden speciellt ofta.
Man får tänka på att samhället med människor kommer ju inte vara i evighet heller.
En del kanske varar tills slutet av mänskligheten men där slutar nog evigheten.
Att sedan leva i evighet, rent fysiskt.
De skulle man ju nästan kunna göra. Om vi tänker oss de här. Vi skapar en sorts matrix, där man kan koppla ihop människor medvetande till en dator.
Denna datorn kan ju faktiskt bestämma hur snabbt och långsamt tiden ska gå och vad som händer med någon som dör.
Vi behöver ju inte dö när vi dör. Vi kan ju bli en annan person i systemet, en ny kropp men med samma hjärna.
Så om vi tar att 1sek blir 10^100 år för personerna i systemet ,så skulle de ju en hel del evighet.

Man får också tänka på att detta är ju faktiskt inte en riktig värld men ändå är de det.
Evighet är inte logiskt ^^
Sedan så får man ju tänka på att alla saker vi gör påverkar ju andra personer. Om jag hjälper någon när jag är på stan så kommer ju kanske denna personer tycka att något är på ett speciellt sätt och gör något annorlunda än vad han skulle göra annars.
Detta skulle senare göra att denna personer påverka någon annan genom att göra något som i sin tur påverkar någon annan osv.

Så allt vi gör är egentligen lika viktigt som något annat...fast ändå så måste människor bli ihågkomna..
Citera
2006-09-14, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoI
Vad är det sergeant Hartman i Full Metal Jacket säger till sina soldater...han säger något om att flera av er kommer att dö, men ni är en del av marinkåren, och marinkåren dör inte, den lever för Evigt!
Intressant. Det finns en del daoistiska tankegångar som tänker sig att mänskligheten är evig, och genom att ha levt som människa har man en del i evigheten. I stället för mänskligheten skulle man ju kunna generalisera till biologiskt liv i allmänhet, på alla platser och i alla tider.
Citera
2013-06-30, 03:58
Medlem
Olegskis avatar
Vi ska vara väldigt glada att vi en dag dör. Hur kul hade en överbefolkad värld varit? I såna fall möjligen om jorden och alla planeter kunde växa, hur nu det hade fungerat. Sen en fråga: Skulle ni vilja leva oändligt i en orättvis värld som våran? Med krig och kriminalitet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in