Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Lyssnade på Sista måltiden när de talade om att de som invandrare aldrig blev inbjudna till midsommarfirande som barn, vilket fick mig att reflektera över mitt eget midsommarfirande.
De för allmänheten annonseras ju om så det är bara att komma dit oberoende av etnisitet.
Medan de privata ofta är samling av familjen/nära vänner, så normalt inte för utomstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vespasianus
Midsommar eller sommarsolståndet firades redan på stenåldern. Det är nog mänsklighetens äldsta högtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Vad säger ni? Särskilt ni som är äldre, var midsommar nåt speciellt där ni växte upp eller var det nåt som kom med film och tv?
Som Vespasianus sa.
Det har nog snarare MINSKAT med film och TV, eftersom förr fanns det inte nöjen som film och TV så man passade på att fira extra då det var saker som Midsommar.
Då jag var barn var det en enorm fest på midsommaraftonsdagen arrangerad av fotbollsklubben, som drog folk från regionen plus att även långväga utflyttade åkte "hem" för festen. Utöver det traditionella med dans runt midsommarstången o d var det veteraner mot sommargäster i en fotbollsmatch, men klart störst var individuell mångkamp i mest konstiga grenar, nya varje år, varav en gren var mycket tur så det inte skulle bli för allvarligt men det blev det för många ändå

(Man kunde köpa flera vändor, så många man hann med innan tiden gick ut. Herr, dam och under13 i olika klasser.)
På kvällen var det vanliga danser på en massa olika ställen, så ingen var bra, mest fyllon.
På dagtid på dagen efter var det en stor fest i en annan by med mycket mer än dansen för småbarn
och på kvällen var det dans på vad som i början bara var sädesloft mitt ute i skogen längs en grusväg, men populariteten växte, logen byggdes om till dans och drog efter några år så mycket folk att TV kom och filmade fenomenet.
Numera har det minskat enormt där för folk har blivit FÖR LATA att arrangera, både den stora på dagtid och festplatsen i skogen är nedlagda, kvar finns bara en liten på dagtid i grannbyn.