2026-04-01, 06:59
Medlem
orrtupps avatar
Lyssnade på Sista måltiden när de talade om att de som invandrare aldrig blev inbjudna till midsommarfirande som barn, vilket fick mig att reflektera över mitt eget midsommarfirande.

Uppväxt i en bondby i norra Sverige på sjuttiotalet så bestod firandet av att folk satte björkris i grillen på bilen och vår familj for till den gamla kyrkstaden i utkanten av stan, i folkmun kallad bondstaden där det fanns ett officiellt midsommarfirande där vi strosade runt i någon timme samtidigt som föräldrarna pratade med bekanta och sen for vi hem.

Har inget minne av fester med sill och nubbe och vet ingen som satte upp nån midsommarstång och har absolut aldrig dansat runt till små grodorna eller nåt och kan garantera att ingen annan i min familj gjort det heller. Kan inte föreställa mig att mina far eller morföräldrar firade midsommar öht.

Sen när man blev äldre var man väl ute och söp på midsommarkvällen men det gjorde ju folk vare sig det var midsommar eller ej.

Det har säkert varit olika i olika regioner och bland olika klasser men jag upplever det som att i mina trakter var midsommar nåt som kom uppifrån / utifrån ungefär som nationaldagsfirandet och inte någon riktigt folklig tradition.

Vad säger ni? Särskilt ni som är äldre, var midsommar nåt speciellt där ni växte upp eller var det nåt som kom med film och tv?
Senast redigerad av orrtupp 2026-04-01 kl. 07:05.
Citera
2026-04-01, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Lyssnade på Sista måltiden när de talade om att de som invandrare aldrig blev inbjudna till midsommarfirande som barn, vilket fick mig att reflektera över mitt eget midsommarfirande.

Uppväxt i en bondby i norra Sverige på sjuttiotalet så bestod firandet av att folk satte björkris i grillen på bilen och vår familj for till den gamla kyrkstaden i utkanten av stan, i folkmun kallad bondstaden där det fanns ett officiellt midsommarfirande där vi strosade runt i någon timme samtidigt som föräldrarna pratade med bekanta och sen for vi hem.

Har inget minne av fester med sill och nubbe och vet ingen som satte upp nån midsommarstång och har absolut aldrig dansat runt till små grodorna eller nåt och kan garantera att ingen annan i min familj gjort det heller. Kan inte föreställa mig att mina far eller morföräldrar firade midsommar öht.

Sen när man blev äldre var man väl ute och söp på midsommarkvällen men det gjorde ju folk vare sig det var midsommar eller ej.

Det har säkert varit olika i olika regioner och bland olika klasser men jag upplever det som att i mina trakter var midsommar nåt som kom uppifrån / utifrån ungefär som nationaldagsfirandet och inte någon riktigt folklig tradition.

Vad säger ni? Särskilt ni som är äldre, var midsommar nåt speciellt där ni växte upp eller var det nåt som kom med film och tv?
Midsommar eller sommarsolståndet firades redan på stenåldern. Det är nog mänsklighetens äldsta högtid.
Citera
2026-04-01, 07:30
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Som gode användaren Vespan skriver.

Sedan Heden-ös. Sommar sol ståndet (forumskrivet).

Kristna, i kristna länder har Johannes Döparens dag.

Det är en fin koppling.

Vi själva har firat allt sedan valp, i arkipelagen som ramar Hufvudstaden.

Midsommar, är Lifvet självt.

Tack för trådstarten, orrtupp.
Citera
2026-04-01, 07:37
Medlem
Jag kan tänka mig att vårt moderna midsommarfirande är ungefär lika gammalt som det moderna julfirandet (~100 år), och det verkar stämma:
https://blogg.slaktingar.se/midsommarfirandet-i-sverige-en-resa-genom-historien/

Så att ni inte firade midstommar på "klassiskt vis" på 70-talet är nog ovanligt. Växte själv upp i en skabbig betongförort men där var det minsann en stor "happening" (innan alla svenskar flyttade därifrån det vill säga).
Citera
2026-04-01, 09:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Snackade med en kompis som invandrade hit själv för en herrans massa år sen och hans huvudfråga vad väl vad alla andra GÖR på midsommar eftersom som du påpekar så är det litet av en familjegrej? Hans bild var rätt udda tills hans dåvarande flickvän, nu fru, släpade med honom till familjefirandet. Nu är den också udda, men mer realistisk och mindre skräckfilmen Midsommer

Min egen familj har alltid firat midsommar på nåt sätt. Oftast käk, vuxna kanske tutar i sig litet för mycket, och för oss ungar var det mest massa frihet eftersom ingen höll koll på klockan så man kunde ränna omkring hur sent som helst som barn, vilket är väl det jag mest associerar med midsommar. Sommarnatt, frihet, sent. Rätt vagt nu när jag tänker på det.
(jag är 70-talist så inte SÅ gammal tänker jag protestera, men medelålders i alla fall)
Sen när man själv blev äldre så firade man med vänner och själva det där att vara uppe sent och i nån o-organiserad form har suttit i, det känns viktigare än mat och detaljer på nåt sätt.
Citera
2026-04-01, 09:47
Medlem
johanponkens avatar
Uppvuxen på vischan södra Dalarna 70-tal.
Citat:
vår familj for till den gamla kyrkstaden i utkanten av stan, i folkmun kallad bondstaden där det fanns ett officiellt midsommarfirande där vi strosade runt i någon timme samtidigt som föräldrarna pratade med bekanta och sen for vi hem.
Japp. Vi åkte till större grannbyn där det på samma sätt fanns en "gammelby" med fäbodar och sånt som var lite av friluftsmuseum.
Citat:

Midsommarstänger var bara officella, en i varje by av någon storlek. Där dansades med folkdräkter av gamfolk men också föräldrar och barn (innan tonåren). Inte min familj dock.
Citat:
Ja, och det hände man tog sig runt flera mil den kvällen/natten till flera andra byar och firandefält / dansbanor (innan man blev moppe = cyklade!!).
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
för oss ungar var det mest massa frihet eftersom ingen höll koll på klockan så man kunde ränna omkring hur sent som helst som barn, vilket är väl det jag mest associerar med midsommar. Sommarnatt, frihet, sent. Rätt vagt nu när jag tänker på det.

Precis så.
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sen när man själv blev äldre så firade man med vänner och själva det där att vara uppe sent och i nån o-organiserad form har suttit i, det känns viktigare än mat och detaljer på nåt sätt.
När jag flyttade till Stockholm för att plugga blev det ibland så, lätt organiserat firande = många fler pers, i nån park eller fält, eller i skärgården.
Citera
2026-04-01, 10:07
Medlem
Midsommar har vi firat sedan barnsben. Det finns ett flertal platser där fest hålls där traditioner förs vidare. Dragkamp, hoppa säck , midsommarstång, musik, massor med folk, mat, picknick, ungar som leker, godisregn, små grodorna och så vidare.

Väljer man att "dra till puben" som tonåring eller halvt vuxen ser man ingenting av denna tradition.
Men den finns ju likväl utspridd på massor av platser.
Alla är ju välkomna. Den är ju säkert av hednings ursprung eller från druidernas tid men man gör den till vad man själv vill.

Trevligt bara. Trevligt
Citera
2026-04-01, 10:57
Medlem
jag har inget minne av familjen gjorde något återkommande för midsommar förutom att mor och farföräldrarna hämtades för sillmiddag och jordgubbstårta., någongång gick vi till grannarna och hade typ knytkalas mot kvällen, ingen midsommar stång.

det övergick i tidiga tonåren att vi yngre tog oss till hembygdsgården där det var mer organiserat firande med midsommarstång och sånt, lotteriförsäljning mm. och dans senare på kvällen, typ slutet på 70-talet.

samma hembygdsgårsfirande fortsatte år ut och år in, ju äldre man blev, dess mer alkoholförtäring
Citera
2026-04-01, 11:32
Medlem
Min helt svenska familj gjorde inget särskilt på påsk. Men så är det ju ingen svensk högtid heller, utan har med judar och Mellanöstern att göra.
Citera
2026-04-01, 13:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Min helt svenska familj gjorde inget särskilt på påsk. Men så är det ju ingen svensk högtid heller, utan har med judar och Mellanöstern att göra.
Påsken var nog inget speciellt för oss heller, det som stack ut var långfredagen, inget på TV och man fick inte leka och busa.
Citera
2026-04-01, 15:09
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2026-04-01, 16:55
Avstängd
Citat:
De för allmänheten annonseras ju om så det är bara att komma dit oberoende av etnisitet.

Medan de privata ofta är samling av familjen/nära vänner, så normalt inte för utomstående.
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Midsommar eller sommarsolståndet firades redan på stenåldern. Det är nog mänsklighetens äldsta högtid.
Citat:
Som Vespasianus sa.

Det har nog snarare MINSKAT med film och TV, eftersom förr fanns det inte nöjen som film och TV så man passade på att fira extra då det var saker som Midsommar.

Då jag var barn var det en enorm fest på midsommaraftonsdagen arrangerad av fotbollsklubben, som drog folk från regionen plus att även långväga utflyttade åkte "hem" för festen. Utöver det traditionella med dans runt midsommarstången o d var det veteraner mot sommargäster i en fotbollsmatch, men klart störst var individuell mångkamp i mest konstiga grenar, nya varje år, varav en gren var mycket tur så det inte skulle bli för allvarligt men det blev det för många ändå (Man kunde köpa flera vändor, så många man hann med innan tiden gick ut. Herr, dam och under13 i olika klasser.)
På kvällen var det vanliga danser på en massa olika ställen, så ingen var bra, mest fyllon.
På dagtid på dagen efter var det en stor fest i en annan by med mycket mer än dansen för småbarn
och på kvällen var det dans på vad som i början bara var sädesloft mitt ute i skogen längs en grusväg, men populariteten växte, logen byggdes om till dans och drog efter några år så mycket folk att TV kom och filmade fenomenet.

Numera har det minskat enormt där för folk har blivit FÖR LATA att arrangera, både den stora på dagtid och festplatsen i skogen är nedlagda, kvar finns bara en liten på dagtid i grannbyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in