2006-09-10, 19:11
Medlem
nachos avatar
Om man inte orkar släpa runt på två olika tvättmedelspaket varje gång man ska till tvättstugan, vilket är bäst: att tvätta både vitt och färgat som vittvätt eller som kulörtvätt?
Citera
2006-09-10, 19:22
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Om man inte orkar släpa runt på två olika tvättmedelspaket varje gång man ska till tvättstugan, vilket är bäst: att tvätta både vitt och färgat som vittvätt eller som kulörtvätt?

Att tvätta bägge som kulörtvätt är helt klart bäst eftersom det inte skadar något. Att tvätta färgade plagg med tvättmedel för vittvätt kommer skada färgen genom blekning. Jag har själv tvättat allt med kulörtvättmedel de senaste åren med finfint resultat.
Citera
2006-09-10, 23:29
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Att tvätta bägge som kulörtvätt är helt klart bäst eftersom det inte skadar något. Att tvätta färgade plagg med tvättmedel för vittvätt kommer skada färgen genom blekning. Jag har själv tvättat allt med kulörtvättmedel de senaste åren med finfint resultat.
Tack för svar. Men behåller dina vita skjortor och dina vita lakan verkligen den skinande vita färgen när du tvättar dom med kulörtvättmedel?
Citera
2006-09-10, 23:58
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Tack för svar. Men behåller dina vita skjortor och dina vita lakan verkligen den skinande vita färgen när du tvättar dom med kulörtvättmedel?

Köp Grumme bleksalt och häll i när du tvättar vittvätten med kulörtvättmedel. Jag brukar ha i det åtminstone varannan gång och det förhindrar att vita lakan såsmåningen antar en mer gulaktig nyans, vilket det kan göra med kluörtvättmedel.
Nu blir det ju ändå två paket men det är åtminstone ett som är litet. Blekmedlet kan man ju ha i en mindre burk eller något.
Citera
2006-09-11, 10:31
Medlem
Megaforces avatar
Tänk dock på att vitfärgade kläder skall tvättas med kulörtvätt. Vittvätt skall bara användas till blekta textiler i naturmaterial.

Att bara tvätta med kulörtvätt räcker långt. Köp blektillsats eller bleksalt i liten förpackning och häll i när du tvättar bomullslakan, linnedukar och liknande.

Syntetmaterial behöver i stort sett aldrig vittvätt utom om det är fläckar som fastnat och som behöver blekas. Det är bättre att försöka tvätta bort fläcken först innan man försöker bleka den och man kan vara tvungen att tvätta plagget i 60 grader trots att det bara är märkt 40 eftersom fläcken inte lossnar. Det är en kalkylerad risk man får ta (att syntetplagget kan gå sönder).
Citera
2006-09-11, 22:18
Medlem
knassanks avatar
Citat:

Skjortorna behåller färgen ja (så gott jag kan minnas hur dom såg ut nya). Precis som Megaforce skrivit tidigare ska dom ändå inte tvättas med tvättmedel som bleker (överkryssad triangel på tvättrådet). Dom enda vita lakan jag har är ganska gamla och slitna så det är svårt att bedöma just vitheten i färgen. Men jag tycker dom ser vita ut, men kanske inte direkt skinande pga slitenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in