2026-03-31, 17:17
Medlem
Två kvinnor, i 30-årsåldern respektive 40-årsåldern, plockade på sig matvaror för nästan 10 000 kronor på Willys i Sisjön i Göteborg – de skannade dock bara för cirka 100 kronor. Kvinnorna misstänks nu för stöld.

De plockade stora mängder kött, ost och läsk.

”De låtsades scanna”, säger Hans Möller, vd på Västsvensk butikskontroll till GP.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16602G/kvinnor-gripna-de-latsades-scanna
Citera
2026-03-31, 17:25
Medlem
Smart att stå där med en massa dyra varor som kött och ost.
Citera
2026-03-31, 17:26
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Frågan är varför man erbjuder självscanning då det inbjuder till fusk och svinn för handlaren.
Citera
2026-03-31, 17:31
Medlem
Ja, självskanning fungerar bara med hederliga människor. Blev ganska meningslöst ha det. Jag nyttjar självskanning enbart om jag ser en kö i vanliga kassan och har ett fåtal produkter, varav alla går att skanna smidigt.

Men varenda jävla gång man självskannar så står det en personal där och kikar över axeln, självskanningen piper och personalen måste skanna en produkt för att man ska komma till betalningen. Inte varje gång, men vart tredje fjärde gång.

Väldigt irriterande när man har bråttom.

Iallafall, jag ser ingen framtid i det här sålänge som landet är fullt med ohederliga personer och kulturen är så tjuvaktig.

I vissa andra länder fungerar det däremot redan nu jättesmidigt.
Citera
2026-03-31, 17:41
Medlem
halaltarzans avatar
Antar att det är bild på varorna här?

https://www.gp.se/krim/kvinnor-misstanks-ha-stulit-varor-pa-willys-for-nastan-10-000-kronor.d40e2030-b5bb-4ca5-aad6-69f7eb4 759d0

Hoppas de tog temp på allt så att de inte la ut det i butiken igen med kyl- eller fryskedjan bruten.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-03-31 kl. 17:44.
Citera
2026-03-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Frågan är varför man erbjuder självscanning då det inbjuder till fusk och svinn för handlaren.

Antagligen så är det med i kalkylen för handlaren, att folk kommer ”fuska” bort en viss del av varorna.

Sen försöker de väl hålla ner det genom stickkontroller.
De flesta människor är nog tillräckligt väluppfostrade för att inte fuska.
Citera
2026-03-31, 18:03
Medlem
Citat:
Man sparar nog in det på minskade lönekostnader.
Citera
2026-03-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, självskanning fungerar bara med hederliga människor. Blev ganska meningslöst ha det. Jag nyttjar självskanning enbart om jag ser en kö i vanliga kassan och har ett fåtal produkter, varav alla går att skanna smidigt.

Men varenda jävla gång man självskannar så står det en personal där och kikar över axeln, självskanningen piper och personalen måste skanna en produkt för att man ska komma till betalningen. Inte varje gång, men vart tredje fjärde gång.

Väldigt irriterande när man har bråttom.

Iallafall, jag ser ingen framtid i det här sålänge som landet är fullt med ohederliga personer och kulturen är så tjuvaktig.

I vissa andra länder fungerar det däremot redan nu jättesmidigt.

Handlar 5 gånger i veckan, får kontroll ungefär 10 gånger om året.
Då är det 3 varor som scannas.

Hur lyckas du?
Citera
2026-03-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Hur lyckas du?

Vet ej, det är kanske olika i olika butiker, en del är mer utsatta för stölder och behöver kontrollera oftare. Sådant kan man ställa in själv hur ofta det ska krävas kontroll. Där jag handlar oftast så ser jag 9 självskanningsplatser och om där är fullt med folk så hör man detta pipande åtminstone 1-2 ggr att någon måste kontrolleras.

Men det är såpass överdrivet att personalen kommer snabbt och skannar en slumpmässig produkt bara för att man ska komma vidare till betalningen.
Citera
2026-03-31, 19:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Hur lyckas du?
Vet att systemet reagerar på lite olika saker. Om du går mycket fram och tillbaka (du glömde något och går tillbaka till mjölken eller vad det nu är) kan det flagga en avstämning. Finns säkert andra saker också. Det är alltså inte bara slumpmässiga avstämningar.
Citera
2026-03-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Antagligen så är det med i kalkylen för handlaren, att folk kommer ”fuska” bort en viss del av varorna.

Sen försöker de väl hålla ner det genom stickkontroller.
De flesta människor är nog tillräckligt väluppfostrade för att inte fuska.
Sett rätt många inslag från stora landet i väst där man utöver att lägga ner hela butiker även backar på självscanning efter att ha sett resultatet. För många som definitivt inte vill göra rätt för sig. Actions have consequences.

Som någon annan skrev, det är ganska förekommande med blinkande röd kontrollampa, även om man aldrig blivit påkommen med att ha "råkat" glömma scanna. För det ska vara slumpmässigt, va? Handlar själv på Ica Maxi och liten Coop. Blink, blink. Minst en anställd på sådär sex, åtta stationer. En besparing, inräknat normalt svinn. Hittills.
Citera
2026-03-31, 20:13
Medlem
Citat:
Vet att systemet reagerar på lite olika saker. Om du går mycket fram och tillbaka (du glömde något och går tillbaka till mjölken eller vad det nu är) kan det flagga en avstämning. Finns säkert andra saker också. Det är alltså inte bara slumpmässiga avstämningar.
Aha, det har man som glömsk kund inte tänkt på. Men då skulle långsamma, handikappade och aningen dementa kunder få ett konsekvent mindre helvete ofta, då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in