2026-03-31, 08:35
Medlem
Mohaves avatar
Jag har på sistone jobbat som konsult för ett internationellt bolag som bygger ett stort område med både bostäder och arbetsplatser utanför Kairo i Egypten. Nu har de erbjudit mig jobbet som platschef där med en flådig villa och en tjänare.

Därför har jag lyssnat in mig på arabisk popmusik: (FB) Bästa arabiska popmusiken?

Men vill en vettig människa verkligen bo i ett sådant land och område?
Citera
2026-03-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har på sistone jobbat som konsult för ett internationellt bolag som bygger ett stort område med både bostäder och arbetsplatser utanför Kairo i Egypten. Nu har de erbjudit mig jobbet som platschef där med en flådig villa och en tjänare.

Därför har jag lyssnat in mig på arabisk popmusik: (FB) Bästa arabiska popmusiken?

Det kan vara riskabelt minst sagt.
Pågående och eskalerande konflikt i Sudan och Egypten är inblandad där.
Dessutom Palestina och Israel i närområdet, flyktingar från Israel tar sig till Egypten...

Jag skulle starkt avråda att ta risken för ditt liv för ett bättre betalt jobb.
Lägg därtill på kommande matkris, energikris, inflation och kaos som kommer i kölvattnet av dessa konflikter.
Citera
2026-03-31, 08:49
Medlem
sebastian66s avatar
Om man har alla hemma i pannan så tror jag att man skulle kunna avstå detta arbetet.
Det känns som att det händer alldeles för mycket i dessa konstiga länder. Har du inget vanligt arbete i Sverige så skulle jag rekommendera dig att stanna i Sverige.
Lever kan vara ganska kort om man hamnar i detta landet. Även om man skulle få 100.000 i plånboken tror jag att man skulle undvika.
Sedan Har du din egen vilja som ska styra detta. Jag skulle nog inte ta risken speciellt inte nu dessa månader.
Citera
2026-03-31, 10:28
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Plus:

Land med historia, anor och kultur. Nyöppnade nationalistmuséet ÄR imponerande.

Ledare hr AL-Cissi håller hygglo koll på välja väg för landet och har praktik i prygel, så inte allt för farlig vardagsmiljö dagtid. Men det är en MYCKET STOR stad med miljoner peeps av varierande tro, moral & vandel. Mer att förhålla sig till, än som boende i Stockholm.

Bygg inte din bild av landet på Filminstitutetstött flimmer där Farsan F@res spelar olika sagokaraktärer.

Minus:

Brödraskapet, är en realitet som har makt och mindre bra inflytande även om det är armén som drämmer till när går över styr. Inte helt optimerat vara kristen kopt.

Se till optimal Security på boendet. Byt ut epitet "tjänare" till en ärrad vet som vet kriga för sin husse. Pröjsa extra och säg en prayer han (färre hon, dom finns i ISR, fel sida gränsen) inte kränger din bakdel till ondingar.

Res, tveka inte. Och lova att varje vecka skriva dagbok och nattbok (Kvinnor! Drogher! Exklusiva spritsorter i isslamsk kultur!) här i tråden. Spela in böneutrop med din iPhone och spela oss i mp4.
Citera
2026-03-31, 10:59
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Ledare hr AL-Cissi håller hygglo koll på välja väg för landet och har praktik i prygel, så inte allt för farlig vardagsmiljö dagtid.
Ja, det är också mitt intryck. Jag hamnade bredvid Kairos polischef på en middag. Han skrockade: "Ni pratar om mänskliga rättigheter. Vi vet hur man tar hand om bråkmakarna!"
Citera
2026-03-31, 11:45
Medlem
Har bara besökt Egypten ett halvt dussin gånger eftersom jag varit intresserad av deras kultur och i synnerhet deras pyramider. Annars fanns det väl inget som skulle få mig att flytta dit och bo där permanent. Och deras matutbud var definitivt inget som tilltalade mig. Men det kanske beror på att jag helst dricker välsmakande iskall nymjölkad komjölk till maten. Alt nypressad apelsinjuice med fruktkött i.
Citera
2026-03-31, 11:51
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Har bara besökt Egypten ett halvt dussin gånger eftersom jag varit intresserad av deras kultur och i synnerhet deras pyramider. Annars fanns det väl inget som skulle få mig att flytta dit och bo där permanent. Och deras matutbud var definitivt inget som tilltalade mig. Men det kanske beror på att jag helst dricker välsmakande iskall nymjölkad komjölk till maten. Alt nypressad apelsinjuice med fruktkött i.
Finns det ens en egyptisk matkultur? Det serveras det som finns överallt i Mellanöstern och europeisk mat. Men kan någon nämna en genuin egyptisk maträtt?
Citera
2026-03-31, 11:57
Medlem
HBTKuks avatar
Nej, ingen vettig människa vill bo där. Ett stenålders skitland som styrs av religion med obefintlig frihet.

Inget hus i världen hade fått mig att bosätta mig där. Känner några egyptier och alla säger samma sak.
Citera
2026-03-31, 22:26
Medlem
Chics avatar
Det är ett tredjevärlden land, så man ska nog inte förvänta sig något. Verkar inte finnas något vettigt där, förutom pyramiderna och sfinxen.
De trakasserar turister regelbundet (speciellt kvinnliga), och det kan ligga män i sanden, vid gallret till turiststranden och bokstavligen onanera, medan de ser på kvinnor i bikini.

Min pappa blev tillfrågad för hur många getter/får han kan tänka sig att sälja mig för, när vi var där i mina tonår på en turistresa. Det borde nog säga allt.
Citera
2026-04-01, 00:28
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Nej. Så du skulle antagligen trivas utmärkt. Sök även medborgarskap och avsäg dig ditt svenska medborgarskap om du har sådant.
Citera
2026-04-01, 08:45
Medlem
YP4XQs avatar
Kairo verkar vara en riktigt skitig stad. Men för all del ta erbjudandet, kan vara väldigt kul. Antar du får bo i ett finare område som kanske övervakat och gated community aktigt?

Vilka blir kraven på dig om du tar det? Hemresor, tidsbestämt mm?
Citera
2026-04-17, 05:07
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kairo verkar vara en riktigt skitig stad. Men för all del ta erbjudandet, kan vara väldigt kul. Antar du får bo i ett finare område som kanske övervakat och gated community aktigt?

Vilka blir kraven på dig om du tar det? Hemresor, tidsbestämt mm?
De erbjöd att hyra en villa åt mig i Maadi. Har googlat på det och ja, det verkar vara mycket av "gated community", mest för diplomater och västerlänningar. Inte min grej. Har bett dem hitta något i en bra del av centrala Kairo.

Har inte kommit till förhandling om detaljvillkoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in