2026-03-31, 08:14
Medlem
HonkHonklers avatar
DN/Ipsos har bevisat detta statistiskt

Kan detta underlätta Irankrigets kommande flyktingvågor från hela MENA-regionen?

Är detta enbart bra för Sverige och världen? Andra synpunkter?

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-motstandet-mot-att-ta-emot-flyktingar-minskar/

Citat:
Det har skett ett trendbrott i synen på att ta emot flyktingar. Inte på tio år har så många tyckt att Sverige ska ta emot fler människor på flykt, enligt en mätning från DN/Ipsos.
Senast redigerad av HonkHonkler 2026-03-31 kl. 08:17.
Citera
2026-03-31, 08:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Extremt lyckligt trendbrott - svenskarna vill nu bevisligen ha fler flyktingar (DN)

Även där de själv bor?
Citera
2026-03-31, 08:18
Medlem
Hur många tillfrågades?
Hur många svarade?
Vem tillfrågades?
Användes viktning?
Vilka frågor ställdes i denna undersökning?

Som vanligt är det beställaren av denna undersökning som också vill ha ett specifikt svar.
Ipsos kan vinkla och skruva med siffrorna som de vill.

Jag tror ej att den stora allmänheten önskar en större invandring.
Med kommande varsel, kommande inflation, matbrist, energibrist, materialbrist, bostadsbrist, höjda räntor, avstannad tillväxt, varsel.... Tror inte att Sverige behöver mer arbetskraft just nu. Kanske "eliten" vill ha mer kaos bara.
Citera
2026-03-31, 08:21
Medlem
Rent bullshit. Man ska inte glömma att DN jobbar direkt under Mossad/Israel. Och Ipsos ger dom resultatet de betalar för.

Att intw militärwn och Säpo raidat DN's kontor och hängt alla där för landsförrräderi är ett av Sveriges största mysterier.
Citera
2026-03-31, 08:21
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Hur många tillfrågades?
Hur många svarade?
Vem tillfrågades?
Användes viktning?
Ska vi gissa på några hundra personer, majoriteten boende i Bromma eller runt Södermalm. Möjligen gjorde man en utfärd till gatorna runt universitetet. Majoriteten av de tillfrågade var yngre kvinnor som var lektionslediga mitt på dagen. Det är på detta man sedan byggt statistiken som visar att svenskens vilja till flyktingmottagande har ökat dramatiskt sedan valet.
Citera
2026-03-31, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ska vi gissa på några hundra personer, majoriteten boende i Bromma eller runt Södermalm. Möjligen gjorde man en utfärd till gatorna runt universitetet. Majoriteten av de tillfrågade var yngre kvinnor som var lektionslediga mitt på dagen. Det är på detta man sedan byggt statistiken som visar att svenskens vilja till flyktingmottagande har ökat dramatiskt sedan valet.

Ha ha ja just det. Jag försökte hitta originalundersökningen på Ipsos men deras sökmotor är som vanligt helt bakvänd och förvirrande. Man får ej fram denna undersökning.
Inte heller vilka som är deras huvudsponsorer. Gigantiskt företag med en omsättning på 2500 miljoner Euro.

Gissning, brukar se ut så här...
800 tillfrågade
Svarsfrekvens 60%
Alltså 480 personer svarat.
30% svarar vet ej/har ingen uppfattning.
336 personer kvar
184 svarade ja
152 svarade nej

Sen kommer viktning in.

ALLA undersökningar är helt värdelösa om inte all fakta kommer fram om hur den genomförts och vilka frågor som presenterades.
Nu var DN´s artikel bakom en betalvägg så ... vill ju inte sponsra propagandamaskinen.
Citera
2026-03-31, 08:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Som vanligt är det beställaren av denna undersökning som också vill ha ett specifikt svar.
Varför så skeptisk? Det är väl inte speciellt förvånande att efter 10 år av ökat motstånd mot asylinvandring så kan man se en liten uppgång. För läser man texten är det högsta benägenheten att ta emot invandrare på tio år, dvs den nivå vi låg på när systemet redan börjat kollapsa och motståndet redan börjat växa kraftigt.
Citera
2026-03-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Varför så skeptisk? Det är väl inte speciellt förvånande att efter 10 år av ökat motstånd mot asylinvandring så kan man se en liten uppgång. För läser man texten är det högsta benägenheten att ta emot invandrare på tio år, dvs den nivå vi låg på när systemet redan börjat kollapsa och motståndet redan börjat växa kraftigt.

Jag läste inte undersökningen då den var låst. Jag vet heller inte hur frågorna formulerades.
Men som du skriver var det en ökning från ett tidigare uselt läge alltså?

Om någon kan kopiera in denna artikel från DN? Om man får göra så?
Citera
2026-03-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Rent bullshit. Man ska inte glömma att DN jobbar direkt under Mossad/Israel. Och Ipsos ger dom resultatet de betalar för.

Att intw militärwn och Säpo raidat DN's kontor och hängt alla där för landsförrräderi är ett av Sveriges största mysterier.
"vill ha fler flyktningar" = "vill fortsatt ha fler krig och dödade för israel" - förklarar varför DN pushar detta och varför DN aldrig skulle kritisera "fler flyktningar och mer död"

Vad hände med att predika fred genom Jesus, eller är det som alltid helt omöjligt på DNs/MSM redaktion? Varför tycker man i Sverige att det är obetydligt att utländskt-styrda tidningar förklarar varför "krig, död och flyktningar" behövs?
Citera
2026-03-31, 09:02
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkHonkler
DN/Ipsos har bevisat detta statistiskt

Tills jag sett hur undersökningsmetoden har gått till , hur många som deltog, samt var respondenterna har sin hemvist, betraktar jag detta som agendasättande opinionsbildande , vilket DN är experter på .

Det här räcker inte på långa vägar. Vi vet att det finns ett kompakt motstånd mot mer invandring överallt i landet, förutom då i vissa fickor av socialliberala medelklassreservat.

Fler flyktingar vill ingen ha, då vi har haft 35 År av misslyckat integration bakom oss. Däremot skiftar attityden ifråga om utbildat arbetskraftsinvandring , där är många positiva till ffa i storstäderna där arbetskraftsbristen av högutbildade finns

Det går att bevisa vad som helst med statistik - Lyder en gammal sanning. Det används flitigt i opinionsbildande eftersom det är så lätt att påverka människors åsikter , särskilt när de inte fått kläm på vad statistik är eller hur man tolkar den
Senast redigerad av Upplyften 2026-03-31 kl. 09:25.
Citera
2026-03-31, 09:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hur många tillfrågades?
Hur många svarade?
Vem tillfrågades?
Användes viktning?

Jag tror ej att den stora allmänheten önskar en större invandring.
Med kommande varsel, kommande inflation, matbrist, energibrist, materialbrist, bostadsbrist, höjda räntor, avstannad tillväxt, varsel.... Tror inte att Sverige behöver mer arbetskraft just nu. Kanske "eliten" vill ha mer kaos bara.
Man kan ju gissa. De har gått ut en sväng på Södermalm och frågat ”tycker du att de ska ta emot fler flyktingar i Skurup?”
Citera
2026-03-31, 10:04
Medlem
Julskinkatos avatar
Beställningsjobb inför valet. Oseriösa undersökningar. Jag har själv gjort en undersökning nu och 100% ville stoppa massinvandringen helt.

Såklart DN kör det här. Det ingår i deras agenda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in