2026-04-02, 17:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har ju ägt flera franska bilar, Renault, Peugeot och Citroen.
Alla dessa bilar var standardutrustade med Michelinfälgar.
Michelinfälgar ansågs förr för att vara den tidens bästa fälgar, och var följdaktligen någon dyrare.
Har man Michelinfälgar i kombination med Michelindäck, och monterar enligt färgmärkningen, behöver man sällan balansera hjulen.
Michelin revolutionerade ju även den tunga sidan av vägtransporterna med sin patenterade fälg i ett stycke.
Innan var tunga sidans fälgar 2-delade med en sprängring som "säkerhet".
Denna sprängring har orsakat många olyckor med dödlig utgång.
Ursäkta o t.

Kinadäcket jag köpte senast hade också färgmärkningen men inte fan hade montören brytts sig om det. Man ska lägga på däcket så att märket hamnar mitt för ventilen. Då slipper man balansera så mycket.

Första stålradialdäcket Michelin X hade korden i stål.

Citat:
Michelin i Frankrike konstruerade, utvecklade, patenterade och kommersialiserade radialdäcket.[7] Det första Michelin X radialdäcket för bilar utvecklades 1946 av Michelinforskaren Marius Mignol.[7]

De var snudd på outslitliga och hade lågt rullmotstånd. De krävde dock kompensation i hjulupphängningen för de var stötigare än andra däck. Däcket blev för bra så man blandade in textil i korden.

Däck har ju en EU-märkning så även de kinesiska. Där framgår ju hur bra däcket är avseende rullmotstånd, vattenplaning, ljudnivå. På dackonline kollar man hur bra michelinedäcket är och sen letar man upp ett kinesiskt däck med samma eller nära nog samma värden.

De kinesiska tillverkarna har ju ofta flera olika modeller att välja mellan. Så har man inte råd med ett Michelin så köper man ett motsvarande kinesiskt.

Sailun Atrezzo Elite2
Ekonomi, D
Våt väg, A
Ljud, 70 dB
Pris, 935:

Michelin Collection Pilot Exalto PE2
Ekonomi, D
Våt väg, A
Ljud, 69 dB
Pris, 2197:-
2026-04-02, 17:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har ju ägt flera franska bilar, Renault, Peugeot och Citroen.
Alla dessa bilar var standardutrustade med Michelinfälgar.

Jag minns att på gamla "paddan" så var det bara Michelin som gällde, i alla fall fram. Något annat gjorde bilen nästan okörbar. Men det var inte X utan ett asymmetrisk mönster som jag tror hette XA.
2026-04-02, 20:43
Moderator
Bra tråd för däckdiskussioner finns: (FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!!
Fortsätt där
/Moderator
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in