2026-03-30, 12:44
Medlem
a-mortals avatar
Uttråkad av god mat åt jag en macka med choklad, saltgurka och kaviar. Det smakade rätt dåligt men godare än förväntat. Den var faktiskt gott i en sekund innan eftersmaken kom. Tyckte det skulle kunna vara intressant att reflektera kring bra och dålig smak ur filosofiska perspektiv. Eventuellt så kanske matlagning följer vissa lagar.

1) En smak är god eller dålig i förhållande till andra smaker.
En stekt köttbulle smakar bättre än rå vitkål.

2) Äts goda matvaror ihop kan resultatet bli dåligt.
Pepparkakor och jordgubbssaft smakar riktigt illa ihop.

3) Endast speciella kombinationer av matvaror och tillagning är goda.
Gör man t.ex. en korvstroganoff med ris och grönsaker blir det gott.

Eventuellt så kommer ens egna filosofiska perspektiv färga en i hur man förhåller sig till smaker.
Är kaffe en stoisk dryck? Är choklad empiriskt gott? Lever vi i en värld av smakrelativism?

Vad ser du för lagar? Följer du själv vissa lagar när du lagar mat?
Hur ser du på livet och påverkar det din smakupplevelse?
Är du kanske kommunist men äter som en kapitalist?

Hur har etiken och livsåskådning påverkat dieter?
Finns det samband mellan upplevelse att choklad är gott och ens politik?
Citera
2026-03-30, 13:11
Medlem
En till filosofisk fråga som jag skulle vilja komplettera med:

Ser du ner på, liksom föraktar de som inte delar din smak? Jag kan till exempel anse att folk som inte tycker om vitlök är idioter.
Citera
2026-03-30, 14:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
De som inte vågar älska garlic har vänt själva Livet syltryggen.

Det är bara synd om dessa stackare.

Vi bejakar själva de flesta smaker från olika kontinenter, bara de är vuXXna och balanserar helheten.

Sött, med syntetiska jordgubbseXXtrakt, går bort på vårt festbord.

En del om med känsla utvalt MENA-nagg, är ingen dålig förhöjare.
Citera
2026-03-30, 14:38
Medlem
pn222jws avatar
Apelsinjuice och kaviar skär sig. Ädelost och läsk går inte heller bra.
Citera
2026-03-30, 15:15
Medlem
Glostrups avatar
Duktiga matlagare kan skapa rätter med kombinationer som smakar bättre än vad man tror, Frantzéns rätter på temat lök mandel och lakrits är ett exempel. Sen kanske inte alla kombinationer passar allas smaklökar, men det är roligt att uppleva nya smaker som funkar.

Därför har jag inga speciella regler, jag äter det som ställs på bordet och uppskattar det mesta. Att begränsa sig utifrån principer tycker jag bara är fånigt, man måste kunna ändra sig och smaken ändras med åldern. Jag har svårt för folk som nästan stoltserar med att de vägrar äta saker som de aldrig ens har smakat, det visar bara att de är trångsynta och saknar nyfikenhet. Såna människor är ofta tråkiga, även om det finns undantag.
Citera
2026-04-01, 10:04
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
En till filosofisk fråga som jag skulle vilja komplettera med:

Ser du ner på, liksom föraktar de som inte delar din smak? Jag kan till exempel anse att folk som inte tycker om vitlök är idioter.
Jag hade en period då jag såg ner på de som köpte avokado för att jag hade fått för mig att den industrin drevs av karteller, men det är ju inte kopplat till smaken ens. Vitlöksbaguetter är ju goda, men inte så goda att jag börjar se ner på andra som inte gillar smaken.
Har du någon aning om vad orsaken är till ditt förakt?
Citera
2026-04-01, 10:07
Avslutad
Här kan ni fördjupa er i frågan.

https://davidhume.org/texts/empl1/st
Citera
2026-04-01, 10:07
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Apelsinjuice och kaviar skär sig. Ädelost och läsk går inte heller bra.
Tack för tipset. Ska prova. Hur dåligt kan det va liksom?
Citera
2026-04-01, 10:26
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Här kan ni fördjupa er i frågan.

https://davidhume.org/texts/empl1/st
Citerar texten.
Citat:
The general principles of taste are uniform in human nature: Where men vary in their judgments, some defect or perversion in the faculties may commonly be remarked; proceeding either from prejudice, from want of practice, or want of delicacy; and there is just reason for approving one taste, and condemning another. But where there is such a diversity in the internal frame or external situation as is entirely blameless on both sides, and leaves no room to give one the preference above the other; in that case a certain degree of diversity in judgment is unavoidable, and we seek in vain for a standard, by which we can reconcile the contrary sentiments.
Den texten handlar om smak i fråga om hur något upplevs vackert eller snyggt, alltså utseende snarare än vad något smakar. Men...

När det gäller extravagans, utsökta, förfinade smaker, där kombinationer med vin och delikatess, vad är det smak som gör en så förtrollad att se ner på andra? En övermänsklig smak som sätter underklassen under.
Citera
2026-04-01, 10:32
Medlem
Det många missar med smågodis t.ex är att man ska blanda sött, salt, lakrits och surt. Sen tar man ett par bitar av varje och stoppar i munnen samtidigt.

Men jag ser ofta att folk väljer en bit och äter det så. En bit i taget, det ger inte samma smaksensation som att då och då ta en liten näve blandat smågodis.
Citera
2026-04-01, 10:56
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Duktiga matlagare kan skapa rätter med kombinationer som smakar bättre än vad man tror, Frantzéns rätter på temat lök mandel och lakrits är ett exempel. Sen kanske inte alla kombinationer passar allas smaklökar, men det är roligt att uppleva nya smaker som funkar.

Därför har jag inga speciella regler, jag äter det som ställs på bordet och uppskattar det mesta. Att begränsa sig utifrån principer tycker jag bara är fånigt, man måste kunna ändra sig och smaken ändras med åldern. Jag har svårt för folk som nästan stoltserar med att de vägrar äta saker som de aldrig ens har smakat, det visar bara att de är trångsynta och saknar nyfikenhet. Såna människor är ofta tråkiga, även om det finns undantag.
Vad är det som gör Frantzéns mat god och hur svårt är det att laga den maten? Har du själv provat laga med lök mandel och lakrits?

Jag har en princip och det är att grönsaker smakar oftast inte sött eller salt utan blä, speciellt råa. Det gäller att ha det som tillbehör eller pålägg för annars dör jag. När jag provat vegansk kost har jag blivit deprimerad, det har hänt 4 gånger nu. Jag känner mig inte gjord för att vara vegan. De mesta vegansk mat smakar fel och det som smakar gott får man ont av att äta för mycket. När jag ser vegansk mat förknippar jag det numera med smärta och papper, för det är ju inte konstigt om man mår dåligt och får ont av att äta för mycket papper, det smakar ofta lika dåligt som papper också.

Eventuellt har tråkiga människor något i bagaget, missa inte chansen att fråga dem varför nästa gång du ser än! Det skulle va intressant att veta. En gång mötte jag en kemist, han kollade noga på förpackningen och undvek allt giftigt, kunde typ allt om tillsatser som fanns i maten som inte gick att läsa sig till på förpackningen. Han hade haft utvecklat en rädsla att bli förgiftad under sin kemiutbildning. Mer fick jag inte reda på.
Citera
2026-04-01, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Citerar texten.

Den texten handlar om smak i fråga om hur något upplevs vackert eller snyggt, alltså utseende snarare än vad något smakar. Men...

När det gäller extravagans, utsökta, förfinade smaker, där kombinationer med vin och delikatess, vad är det smak som gör en så förtrollad att se ner på andra? En övermänsklig smak som sätter underklassen under.
Jag har för mig att han kommer in även litet på smaklökarna när han pratar om ett läderskärp som hamnat i botten på en vattentunna. Men jag kanske minns fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in