2026-03-30, 11:03
Medlem
I Kina finns appar, tänkta för ensamstående, där du ska logga in och bekräfta att du lever, annars skickas meddelande till dina anhöriga att något är på tok. Det är tänkt att detta ska vara en trygghet för den som lever ensam och kanske råkar ut för något.

Detta skulle kunna förhindra att en pensionär ligger död i flera veckor och ingen gör något innan det börjar lukta illa i trapphallen.

Vad tänker ni? Skulle ni kunna tänka er att ha en sådan app för er själva eller för någon ni känner?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinas-sakerhetsappar-checka-in-och-bekrafta-att-du-lever
Citera
2026-03-30, 11:16
Medlem
a-mortals avatar
En apparat som ringer polisen när man inte spolat toaletten på 24 timmar....
En likvarnare som sitter bredvid brandvarnaren...
Eller en app som man måste logga in på varje dag?

Näe. Jag vilar hellre i frid på soffan.
Citera
2026-03-30, 11:20
Medlem
DylanRieders avatar
Jag tänker att det skulle skapa onödig oro och stress ifall personen bara skulle råka glömma logga in någon dag. Risken är ju att det händer ofta, och att det blir en ropa varg-tillvaro av det hela.
Citera
2026-03-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DylanRieder
Jag tänker att det skulle skapa onödig oro och stress ifall personen bara skulle råka glömma logga in någon dag. Risken är ju att det händer ofta, och att det blir en ropa varg-tillvaro av det hela.
Detta, plus att det bara känns som att bota symptom på något större. Anhöriga kanske borde höra av sig oftare.
Citera
2026-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Detta, plus att det bara känns som att bota symptom på något större. Anhöriga kanske borde höra av sig oftare.

Ja, så kan man ju känna, att anhöriga borde höra av sig oftare, men om de inte gör det? Den här appen kan ju den ensamme skaffa själv. Anhöriga behöver inte anstränga sig. Det kanske går att få Röda Korset eller hemtjänsten som nödkontakt. Då kommer de i så fall och kollar om du ligger på golvet efter en hjärtattack eller rentav har avlidit.
Citera
2026-03-30, 12:06
Medlem
DylanRieders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Ja, så kan man ju känna, att anhöriga borde höra av sig oftare, men om de inte gör det? Den här appen kan ju den ensamme skaffa själv. Anhöriga behöver inte anstränga sig. Det kanske går att få Röda Korset eller hemtjänsten som nödkontakt. Då kommer de i så fall och kollar om du ligger på golvet efter en hjärtattack eller rentav har avlidit.

Tycker du att det är rimligt eller ens möjligt att planera in resurser på att åka ut till eremiter som glömmer logga in lite då och då?

Det kanske skulle behövas flera hundra utryckningar per dag, det vet vi ju inte.
Citera
2026-03-30, 12:32
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Är inte behov av nån sån app för jag har personer omkring mig, så jag skulle inte ligga avliden i flera veckor/månader. Men tycker att det verkar bra för dom som inte har det.
Citera
2026-03-30, 12:34
Medlem
SodaFointains avatar
Nu ringer morsan mig varje dag ändåååååååååååå
Citera
2026-03-30, 12:38
Avslutad
Min farsa hade en kompis som ringde honom varje förmiddag för att kolla om farsan levde. En dag gjorde han inte det och det var kompisen som upptäckte det.
Citera
2026-03-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DylanRieder
Tycker du att det är rimligt eller ens möjligt att planera in resurser på att åka ut till eremiter som glömmer logga in lite då och då?

Det kanske skulle behövas flera hundra utryckningar per dag, det vet vi ju inte.

De ringer väl först och kollar om de svarar. Åker ut gör de först om de inte svarar i telefon. Sedan om det är någon person som är glömsk, så vet personalen om det efter ett tag.
Citera
2026-03-30, 13:34
Medlem
Citat:
I Kina finns appar, tänkta för ensamstående, där du ska logga in och bekräfta att du lever, annars skickas meddelande till dina anhöriga att något är på tok. Det är tänkt att detta ska vara en trygghet för den som lever ensam och kanske råkar ut för något.

Detta skulle kunna förhindra att en pensionär ligger död i flera veckor och ingen gör något innan det börjar lukta illa i trapphallen.

Vad tänker ni? Skulle ni kunna tänka er att ha en sådan app för er själva eller för någon ni känner?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinas-sakerhetsappar-checka-in-och-bekrafta-att-du-lever

Jag tror det skulle skapa onödig ångest för pensionären. Jag tror inte de vill bli påminda om att de ska snart ska dö.
Citera
2026-03-30, 13:34
Medlem
DylanRieders avatar
Citat:
De ringer väl först och kollar om de svarar. Åker ut gör de först om de inte svarar i telefon. Sedan om det är någon person som är glömsk, så vet personalen om det efter ett tag.

Jag tror det är bäst om vi låter Kina fungera som prototyp innan vi gör något sånt här.

Det är en fin tanke, men jag tror det hade kostat mer än det hade lönat sig, både ekonomiskt och känslomässigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in