2026-03-29, 23:17
Medlem
Det blir snart att sälja katten då det snart inte är ekonomiskt försvarbart med svindyr mat till kattmat och hundmat. Ni som har husdjur, tycker ni inte det är fel att det ska vara 25 % På tex, kattmat medan vi människor betalar 6 % moms efter 1 April..
Om man kunde ge människomat till katten för 6 % skulle man nästan tjäna på det. Vad tycker ni?

https://dognews.se/2026/03/02/25-moms-pa-hundmat-varfor-betalar-djuragare-mer-an-barnfamiljer/

I
Citat:
dag betalar svenska konsumenter 25 % moms på djurfoder, vilket är densamma som för många nöjes- och lyxprodukter. Samtidigt ligger momsen på människors livsmedel på 12 %, med en tillfällig sänkning till 6 % under en begränsad period från den 1 april. Det betyder att exakt samma råvaror kan ha mycket olika moms beroende på vem som ska äta dem – exempelvis fisk på tallriken för barn eller fisk i kattens matskål.
Citera
2026-03-29, 23:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Nått cyniskt i det, de vet om att folk hellre svälter än att se sina husdjur göra detsamma. Tar kärlek som gisslan för att in i det jävla sista sno åt sig folks avkastning in till egennyttigt hittepå och skenande korruption.
Citera
2026-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Om man kunde ge människomat till katten för 6 % skulle man nästan tjäna på det. Vad tycker ni?
Finns absolut ingenting som hindrar en kattägare från att köpa helt vanligt kött avsett för människor och ge till katten.
Citera
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Varför kan inte kattfan äta vanlig mat? The weak shall perish
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Det blir snart att sälja katten då det snart inte är ekonomiskt försvarbart med svindyr mat till kattmat och hundmat. Ni som har husdjur, tycker ni inte det är fel att det ska vara 25 % På tex, kattmat medan vi människor betalar 6 % moms efter 1 April..

https://dognews.se/2026/03/02/25-moms-pa-hundmat-varfor-betalar-djuragare-mer-an-barnfamiljer/

I
Du får helt enkelt sluta äta kattmat.
Trist men sant.
Citera
2026-03-29, 23:35
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nått cyniskt i det, de vet om att folk hellre svälter än att se sina husdjur göra detsamma. Tar kärlek som gisslan för att in i det jävla sista sno åt sig folks avkastning in till egennyttigt hittepå och skenande korruption.
Måttlig nytta rent ekonomiskt så det måste nästan uteslutande handla i glädje att tortera. Bra spanat
Citera
2026-03-29, 23:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Dags att börja dressera minitigern Bastet att äta fiskburgare. 🐱

https://www.max.se/maten/meny/burgare/fish-deluxe-sandwich/

Momssänkningen gäller all takeaway men varierar hur mycket olika kedjor sänker priserna.
Citera
2026-03-30, 00:27
Medlem
Människor måste äta. Människor måste inte ha husdjur.
Citera
2026-03-30, 00:27
Medlem
Jag tycker att det är vettigt.

Synd mig mig som har ett husdjur, men hundens mat är relativt billig. Vi båda kommer att överleva (annars hade jag inte haft ett husdjur)

Någonstans måste såklart man dra gränsen. Att sänka skatter gör dessutom inte per automatik att saker blir billigare.

Skulle jag kräva att min hunds mat blir billigare för detta så finns det nog också en gigantisk jävla lista över saker som andra människor kräver att jag ska betala (och som jag tycker vore mer rätt). Vi kan ju börja med glasögon t.ex.

Och det kommer det inte heller att bli billigare för oss människor. Prissänkningarna kommer inte att matcha sänkningen, och restaurangägarna blir vinnarna, precis som när restaurangmomsen sänktes förra gången. Kunderna kommer att förlora på det. Vad fick vi sist, 2 veckors reklamkampanjer från ett fåtalet restauranger? Några veckor senare återgick det. Yay.
Senast redigerad av Ballooong 2026-03-30 kl. 00:40.
Citera
2026-03-30, 00:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför ska skattebetalarna betala och bidra till att du håller ett djur inspärrat för din egen nöjes skull?
Citera
2026-03-30, 00:48
Medlem
Queutards avatar
Skatt är (s)töld. Helt vansinnigt med först oms och edan moms. Men inte ens moderaterna vill numera sänka skatter, än mindre ta bort dem helt.
Citera
2026-03-30, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Inte ens moderaterna vill numera sänka skatter, än mindre ta bort dem helt.
Alltså… Tråden handlar sänkt moms… Den införs i veckan.

Förnekar du det? Förnekar du att momsen sänks? Eller vad menar du?😄

Det är en jävla tur att ”inte ens moderaterna” vill ta bort skatterna helt😄 Vad lever du i för värld?

Inte ens när jag var en förvirrad anka som du verkar vara trodde jag att det skulle vara en rimlig väg att gå. Men oroa dig inte, det går över. Lite ångest lite då och då över hur man var bara. Men ett tips från framtiden: Chilla. Du har många år kvar innan din hjärna är färdigutvecklad

När du säger ”skatt är stöld” så tror du att du insett en sanning som ingen annan någonsin tänkt. Så är det givetvis inte. Folk är bara tysta för att de tycker att du är jobbig.

// Framtiden
Senast redigerad av Ballooong 2026-03-30 kl. 02:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in