Citat:
Ursprungligen postat av
DwightHoward
Jag och en kompis skulle gärna vilja åka till USA och studera och spela basket i College. Men vi vet ej vilken organisation vi borde ta, och hur mycket allting kostar. Vi vill gärna gå i samma skola och bo tillsammans men undrar hur man får stipendium för sporten osv?
Jag åker för att satsa på min basket för det första.
Min kompis åker mest för studiernas skull men också en del för basketen.
All hjälp är till hjälp
Mvh
Det är ett bra tips att söka i den här tråden, men jag kan sammanfatta lite här!
Det finns skolmatchningstest du kan ta, bl a på Collegeboard.com och StuderaiStaterna.com, som kan ge er matchningar som passar båda era viljor. Min personliga åsikt är att det är bättre att hitta skolor själv än att gå igenom organisationer för det sparar dig oftast pengar och du har större chans att hamna någonstans du verkligen vill. Det enda som krävs är lite extra ansträngning, men Flashback, de ovan nämnda hemsidorna och många andra hemsidor är väldigt bra resurser för den som vill åka själv. Igen, detta är bara min åsikt och många är absolut nöjda med de organisationerna de åkt med.
Ang. Sport på college så har du möjlighet att spela basket med stipendium på alla skolor som har lag i division 1 (fullt stipendium inkl boende o matkostnader) och div 2 (antingen full stipendium eller en del av kostnaden täckt) i NCAA. Du kan gå in på deras hemsida (ncaa.org) o söka. Igen så kan skolmatchningstesten hjälpa dig hitta dessa skolor. Du vill sedan kontakta skolornas athletic directors (bör finnas mail o telenr. på skolornas hemsidor) och skicka dina stats och kanske en video på när du spelar. Berätta varför du är intresserad av skolan och varför du vore en bra "fit" för dem, osv. Kom ihåg att det är hög konkurrens bland atleteter (och collegebasket följs nationellt på tv, det är en väldigt populär sport) men beroende på hur duktig du är så har du definitivt en chans som svensk student. Basketlaget på min skola hade spelare från världen över, t ex. Om du inte vill spela med stipendium kan du fortfarande spela på rätt intensiv nivå - i division 3 eller i skolans egna klubblag som spelar mot andra skolor eller lag på skolan. Ang organisationer att gå igenom kanske andra har mer erfarenhet än jag!