2026-03-28, 20:18
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Som många vet är det svårt just nu att få jobb inom IT-branchen. Jag upplever själv dessa svårigheter. Från att tidigare ha sprungit på massor av intervjuer och fått jobb ganska snabbt, har det nu varit totalt tvärstopp för min del. Och många andra verkar uppleva samma sak när man läser runt.

Kanske är det så att många av oss som tidigare jobbat inom IT (eller försöker få sitt första IT-jobb) är tvungna att göra en helomvändning och satsa på något helt annat. Men vad ska man satsa på?

Tänkte att i den här tråden kan vi diskutera och tipsa varandra om utbildningar & jobb som kan tänkas vara en väg ut ur arbetslösheten!
Citera
2026-03-28, 20:22
Medlem
Kanske börja med att diskutera varför du hoppat från jobb till jobb så lättvilligt?
Antar du inte riktigt har kompetensen, och då blir det ju svårt.
Skulle satsa på sjuksyrra? Det kommer alltid finnas behov av.
Citera
2026-03-28, 20:25
Medlem
bithaxs avatar
Ja, har upplevt samma sak. Tidigare var det ganska lätt att få en intervju.
Nu verkar det mest vara konsultbolagen som aktivt rekryterar.
Men fast anställning vid produktbolag är svårt att få.

Vi är påväg mot en total giggekonomi inom IT. Riktigt trist.

Känns också som att företagens uppfattningar om löner är orealistiska.
De söker en "senior konsult" som har minst 5 års erfarenhet.
Och sedan blir de chockade när man vill ha 65000 i månanden och säger att "det går inte".

Jag hade faktiskt den diskussionen med SBAB tror jag, ang en anställning. Dom hade tänkt sig att en senior utvecklare, tjänar väl 55000 i månaden typ.

Det är där vi är nu.
Senast redigerad av bithax 2026-03-28 kl. 20:28.
Citera
2026-03-28, 20:27
Medlem
Att lämna en bransch man jobbat i flera år i och satsa på något annat låter rätt korkat. Bättre att jobba vidare på det man kan. IT-branschen är gigantisk, gör något annat inom IT istället.
Citera
2026-03-28, 20:28
Medlem
Svårt för medelmåttor att få jobb i IT-branschen nu. Många företag som har logiktester som en del av rekryteringen nu.
Citera
2026-03-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Jag hade faktiskt den diskussionen med SBAB tror jag, ang en anställning. Dom hade tänkt sig att en senior utvecklare, tjänar väl 55000 i månaden typ.

Låter väl ganska rimligt, Även 45000 skulle jag säga vara rimligt för en senior utvecklare.
Citera
2026-03-28, 20:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Att lämna en bransch man jobbat i flera år i och satsa på något annat låter rätt korkat. Bättre att jobba vidare på det man kan. IT-branschen är gigantisk, gör något annat inom IT istället.

Problemet med IT är man låser in sig i ett fack. Har du inte jobbat med en viss teknikstack, jag då är du ute direkt. Säg att du jobbat med Databaser tidigare, och så byter du till Java utveckling. Ja då är du ju "junior" på java och ska ha lön där efter lixom.

Många rekryterare tror att man inte kan programmera om man har jobbat med någonting annat än just programmering tidigare. Och tvärt om lite gran. Du är ju inte bästa kandidaten för att bygga nytt enterprize datalager om du inte jobbat med det på 5 år.
Citera
2026-03-28, 20:33
Medlem
Citat:
Problemet med IT är man låser in sig i ett fack. Har du inte jobbat med en viss teknikstack, jag då är du ute direkt. Säg att du jobbat med Databaser tidigare, och så byter du till Java utveckling. Ja då är du ju "junior" på java och ska ha lön där efter lixom.

Både ja och nej, handlar om hur du säljer dig, men annars är det väl inte helt orimligt heller.
Citera
2026-03-28, 20:34
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Både ja och nej, handlar om hur du säljer dig, men annars är det väl inte helt orimligt heller.

Det känns som att man måste ljuga i så fall. Jag vet många konsulter som ljuger på sina profiler.
De påstår t.ex. att varenda jobb och roll de haft i sitt liv varit som Architect. Det är ju svårt att motbevisa. Men jag har svårt att tro att det stämmer.
Citera
2026-03-28, 20:38
Medlem
Citat:
Det känns som att man måste ljuga i så fall. Jag vet många konsulter som ljuger på sina profiler.
De påstår t.ex. att varenda jobb och roll de haft i sitt liv varit som Architect. Det är ju svårt att motbevisa. Men jag har svårt att tro att det stämmer.

Sen så ska du kanske inte söka rollen som senior javautvecklare om du aldrig jobbat med java, eller junior för den delen. Utan det är roller uppåt du ska kolla efter, t ex att blir produktägare.
Citera
2026-03-28, 20:39
Medlem
bithaxs avatar
Om inte jag kunde få jobb som utvecklare skulle jag försöka bli lokförare.
Dock så tjänar de väl inte så bra i grundlön. Vad kan det vara 30-40 lök.
Men man får massa OB också. Och på det hela taget så är det säkert helt ok.

Nu finns det egentligen ingen anledning att ens ha människor som kör tåg längre, men ser inte att människan som övervakar maskiner som kostar 100 tals miljoner kommer att försvinna i närtid.
Det är en för billig försäkring helt enkelt.
Citera
2026-03-28, 20:41
Medlem
Vänta bara tills indierna kommer i och med det nya handelsavtalet mellan EU och Indien. Man vill lönedumpa IT-branschen totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in