2026-04-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Gratulerar!
Jag hade själv ett liknande vägskäl för cirka tjugo år sen mellan ingenjör och ett medicinrelaterat yrke jag var intresserad av och valde tyvärr fel.

Till och med marknaden för detta, vilket var ett yrke som jag absolut misstänkte skulle försvinna vilket delvis var anledningen till att jag inte valde det - men till förvåning inte har gjort det, har efter AIs dunderintåg en arbetsmarknad som är rena drömmen i jämförelse med IT och allmänt ingenjörsutvecklingsarbete.
Jag kan tänka mig att branschen påverkats kraftigt av AI. Samtidigt tänker jag mig att AI är långt ifrån vattentätt i dagsläget, det finns fortfarande många förbättringsområden. Jag hoppas att allt fler inser detta och stärker rekryteringen för att faktiskt vidareutveckla AI (potentialen är fortsatt enorm), samt fortsätta hålla god kvalitet på dom områden där AI faktiskt inte är det bästa valet.
Citera
2026-04-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag kan tänka mig att branschen påverkats kraftigt av AI. Samtidigt tänker jag mig att AI är långt ifrån vattentätt i dagsläget, det finns fortfarande många förbättringsområden. Jag hoppas att allt fler inser detta och stärker rekryteringen för att faktiskt vidareutveckla AI (potentialen är fortsatt enorm), samt fortsätta hålla god kvalitet på dom områden där AI faktiskt inte är det bästa valet.

Definitivt är det så, men du får inte glömma att AI inte behöver vara det bästa valet i avseendet kvalitet på output för att vara ett hot mot traditionellt manuellt lösande av en uppgift eller tagande av en viss arbetsroll.

Är resultatet 80% så bra för 10% av kostnaden så är det ju - oftast - godnatt för rollen i fråga.
Citera
2026-04-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Definitivt är det så, men du får inte glömma att AI inte behöver vara det bästa valet i avseendet kvalitet på output för att vara ett hot mot traditionellt manuellt lösande av en uppgift eller tagande av en viss arbetsroll.

Är resultatet 80% så bra för 10% av kostnaden så är det ju - oftast - godnatt för rollen i fråga.
Det är väl - tyvärr - så. Tråkigt nog, för ofta märks det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in