2026-03-28, 04:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Betala för att bli kliad. Så fungerar konceptet ”scratch therapy”, som under de senaste åren gjort intåg i Sverige och sägs vara ett sätt att minska stress. Men några stora studier på just klibehandling saknas i nuläget, enligt fysiologiforskaren Line Löken.

När undersköterskan Antonina Svensson gick igenom en tuff period i livet och blev sjukskriven letade hon efter ett sätt att slappna av. Hon kom över tekniken ”scratch therapy”, som främst fått spridning i USA.

Syftet är att kliandet ska vara en stund utan krav och leda till avslappning.

– Främst är det för att nervsystemet ska kunna ta en paus, säger Antonina.

Vad tror ni om ”scratch therapy”?
Kan det ha positiva hälsoeffekter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/antonina-i-boras-driver-en-av-sveriges-forsta-klisalonger
Citera
2026-03-28, 05:10
Medlem
zombie-nations avatar
Gud vad underbart. Finns inget bättre än att bli kliad.
Citera
2026-03-28, 10:10
Medlem
Genialiskt! Helt otroligt att ingen kommit på att ta betalt för detta innan.
Men näe... Jag insåg just att jag borde ha tagit betalt för alla ryggar jag kliat i alla dessa år
Citera
2026-03-28, 10:14
Medlem
Utmärkt. Folk och fä tycker om att bli kliade. Det är helt naturligt och om det kan skapa jobb så är det väl bra. Tummen upp. 👍
Citera
2026-03-28, 10:55
Medlem
Tomtekukars avatar
Snacka om dubbelmoral. Folk kan betala för ryggkli, scratch therapy eller yoni-massage och applådera det som avslappning och terapi. Men samma sak på en manlig kropp, lingam-massage, och det blir plötsligt böter, bannlysning och ”traumaterapi”. Moralpaniken har tagit ett helt förlamande grepp. Det är könet som avgör om det är harmlöst eller brottsligt, inte skada eller samtycke.
Citera
2026-03-28, 11:12
Medlem
Europes avatar
Det enda jag verkligen saknar nu när jag varken är i ett förhållande, eller ens träffar kvinnor, är just att bli kliad på ryggen.
Citera
2026-03-28, 11:37
Medlem
LKKINGENs avatar
Kliandet i sig skulle vara skönt, rent av efterlängtat men ett glatt fetto på en brits istället för av någon man känner något för mer än äckel och som sker i tvsoffan eller sängen skulle jag aldrig neka till.

Hade en flickvän som inte kunde låta bli att fingra på mej, massera händer, klia på ryggen, klia ögonbryn med fingernagel, klia mig i hårbotten när hon läste en bok och jag la mig för att sova etc, rena himmelriket men jag var bara tvungen att knulla någon annan så jag kunde vara säker på att det inte fanns bättre fitta.
Antagligen var det mitt största misstag såhär långt i livet men shit happens men ett rejält ryggkli är aldrig fel.
Citera
2026-03-28, 11:56
Medlem
Tänk vad lortigt det måste bli under naglarna. Nice att bli kliad av naglar med hudskrapsDNA av 100 svettiga klienter.
Citera
2026-03-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Tänk vad lortigt det måste bli under naglarna. Nice att bli kliad av naglar med hudskrapsDNA av 100 svettiga klienter.
Jo men du ser väl att hon använder enligt Arbetsmiljöverket rekomenderad utrustning?
Uttrycket "Lite skit under naglarna får man räkna med" har aldrig passat bättre.

Det som stör mig är att jag sedan barndomen gjort detta gratis. Utan skyddsutrustning. Herregud, jag kunde fått men och arbetsskador som gjort mig oförmögen att ens klara mig själv.
Citera
2026-03-28, 12:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster

Om du hade orkat kolla på klippet så hade du sett hennes specialverktyg för att klia.
Citera
2026-03-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Om du hade orkat kolla på klippet så hade du sett hennes specialverktyg för att klia.
Sorry, nu har jag sett det.

Då skulle jag vilja argumentera för att det inte är så stor skillnad på hennes ”specialverktyg” och en så kallad ryggkliare som man kan klia sig själv med.

Hade hon använt sina lortiga naglar hade det ju varit mer av ett hantverk och faktisk mänsklig beröring.

Att klia sig själv är ju möjligt, det är inte som att försöka kittla sig själv vilket är svårt.
Citera
2026-03-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jo men du ser väl att hon använder enligt Arbetsmiljöverket rekomenderad utrustning?
Uttrycket "Lite skit under naglarna får man räkna med" har aldrig passat bättre.

Det som stör mig är att jag sedan barndomen gjort detta gratis. Utan skyddsutrustning. Herregud, jag kunde fått men och arbetsskador som gjort mig oförmögen att ens klara mig själv.

Jag förstår. Tur att du klarat dig.

Tänk om man jobbade med det och hette Doris. Ba ”om du vill ha en skön stund, gå till kli-Doris”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in