Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är ett fantastiskt sätt att resonera. Larsson blir konkret tystad genom att utpekas som klandervärd och med fel åsikter om hon säger fel saker, men hon blir inte tystad ändå, för hon kan acceptera detta och dessutom bli av med kontraktet, strunt samma att hon inte har något val.
Ja, man skulle mycket väl från lagens sida kunna betrakta villkoren för avtalet som oskäliga och inkräktande på partens privatliv och rätt till åsikter som inte har med företagets verksamhet att göra. Det vore helt rimligt. Om jag väljer att kopplad ihop med dig får jag köpa om du säger saker jag inte håller med om.
På det sättet hade man värnat vederbörandes yttrandefrihet, vilket det hela förstås har allt att göra med.
Om då jag hade ett företag och skulle skriva ett avtal om något med ZL och villkoren var sådana att jag inte hade rätt att säga upp detta nästan oavsett vad ZL sa och gjorde, ja så skulle jag aldrig skriva på avtalet till att börja med. Dvs ZL skulle inte kunna få sponsorer, eller så skulle hon få nöja sig med väldigt mycket lägre summor.
Om du köper mig som någon form av reklampelare så gör du ju det för att du tror att jag kan generera en ökad försäljning. Detta för att jag är en idol som folk gillar. Om jag plötsligt inte längre är den personen som du skrev avtalet med så kan jag istället bli det raka motsatta, en person som kan sänka din försäljning för att du förknippas med mig. Då vill du alltså ta ifrån dig själv friheten att säga upp detta avtal?
Och detta med att företag får tåla att den man gör ett avtal har lite egna åsikter. Om Coca-Cola skriver ett avtal med låt säga Taylor Swift, ska de då bara sitta still i båten ifall hon i varje intervju säger att Pepsi är godare än Coca-Cola?