2026-03-26, 15:23
Medlem
Ganonitos avatar
Vilken tur då att det inte går någon nöd på Zara Larsson. Dessutom är hon så ultra politiskt korrekt att det bara är rätt åt henne.
Citera
2026-03-26, 15:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ett fantastiskt sätt att resonera. Larsson blir konkret tystad genom att utpekas som klandervärd och med fel åsikter om hon säger fel saker, men hon blir inte tystad ändå, för hon kan acceptera detta och dessutom bli av med kontraktet, strunt samma att hon inte har något val.

Ja, man skulle mycket väl från lagens sida kunna betrakta villkoren för avtalet som oskäliga och inkräktande på partens privatliv och rätt till åsikter som inte har med företagets verksamhet att göra. Det vore helt rimligt. Om jag väljer att kopplad ihop med dig får jag köpa om du säger saker jag inte håller med om.

På det sättet hade man värnat vederbörandes yttrandefrihet, vilket det hela förstås har allt att göra med.

Din take på det hela är märklig. Inleder man ett samarbete med ett företag att representera dem så får man finna sig i att man inte har rätt att säga vad man vill. Inte svårare än så.

Säg att du hade ett företag och anlitade en kändis att representera ditt företag. Efter ett tag börjar personen uttrycka sig positivt om barnporr och att det borde vara lagligt och att man borde vara byxmyndig från 9 års ålder. Ditt företag sysslar inte med någonting som är besläktat med barnporr. Skulle det vara problematisk ur yttrandefrihetssynpunkt om du sade upp samarbetet? Hade du fortsatt samarbetet? Var ärlig.
Citera
2026-03-26, 15:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Statlig censur (yttrandefrihet under vissa ramar) är en inskränkning av yttrandefrihet, det blandade jag inte in då det blir för komplicerat, särskilt för artisten i fråga, och har inte med det specifika fallet att göra.
Staten utövar faktiskt censur som inskränker på yttrandefriheten, problematiskt när det sker utanför lagliga ramar, men det är en helt annan diskussion.

Helt fel är det inte inom de ramar jag angett. Så det får stå för dig.
Eller menar du att om jag som artist har kontrakt med Coca Cola men samtidigt säger att Pepsi är bättre i alla intervjuer och poddar jag är med i ska förvänta mig att det inte påverkar den affärsmässiga relationen till Coca Cola på grund av principen för Yttrandefrihet?
Det blir fel när 'principer' möter verkligheten...
Det är precis samma sak som Larsson råkat ut för här, bara en annan kontext.

Många företag i USA har en fantastisk och fanatisk beröringsskräck för alla diskussioner kring abort (och annan reproduktiv hälsa) alternativt så är frågan djupt polariserad, så man bör inte vara förvånad att sådant här inträffar.

Som jag tidigare skrivit om ovan är det stor skillnad mellan att vara osolidarisk med företaget och att yttra en tillåten politisk åsikt. Om Zara Larsson yttrar en åsikt som skadar företaget genom att motverka vad de sysslar med eller om hon t ex begår ett brott är det rimligt att det kan vara ett avtalsbrott.

Avtalsfrihet är förstås bra och utmärkt, men det finns skäl att beteckna allmänna och godtyckliga inskränkningar av en persons yttrandefrihet som oskäliga villkor, likt att man inte bör få avtala bort sin fysiska frihet och gå med på att placeras på gäldstuga eller bli slav.
Citera
2026-03-26, 15:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Om människor riskerar ekonomiska konsekvenser från mäktiga aktörer för vad de säger, så påverkar det vad folk vågar uttrycka och då blir det relevant att diskutera i termer av yttrandefrihet.

Vi kan dra det åt andra hållet. Tror du Zara Larsson hade velat samarbeta med någon som var för Trump, mot massinvandring, feminism, translobbyism, homofili etc?
Citera
2026-03-26, 15:28
Medlem
Citat:
Det är ett fantastiskt sätt att resonera. Larsson blir konkret tystad genom att utpekas som klandervärd och med fel åsikter om hon säger fel saker, men hon blir inte tystad ändå, för hon kan acceptera detta och dessutom bli av med kontraktet, strunt samma att hon inte har något val.

Ja, man skulle mycket väl från lagens sida kunna betrakta villkoren för avtalet som oskäliga och inkräktande på partens privatliv och rätt till åsikter som inte har med företagets verksamhet att göra. Det vore helt rimligt. Om jag väljer att kopplad ihop med dig får jag köpa om du säger saker jag inte håller med om.

På det sättet hade man värnat vederbörandes yttrandefrihet, vilket det hela förstås har allt att göra med.
Om då jag hade ett företag och skulle skriva ett avtal om något med ZL och villkoren var sådana att jag inte hade rätt att säga upp detta nästan oavsett vad ZL sa och gjorde, ja så skulle jag aldrig skriva på avtalet till att börja med. Dvs ZL skulle inte kunna få sponsorer, eller så skulle hon få nöja sig med väldigt mycket lägre summor.

Om du köper mig som någon form av reklampelare så gör du ju det för att du tror att jag kan generera en ökad försäljning. Detta för att jag är en idol som folk gillar. Om jag plötsligt inte längre är den personen som du skrev avtalet med så kan jag istället bli det raka motsatta, en person som kan sänka din försäljning för att du förknippas med mig. Då vill du alltså ta ifrån dig själv friheten att säga upp detta avtal?

Och detta med att företag får tåla att den man gör ett avtal har lite egna åsikter. Om Coca-Cola skriver ett avtal med låt säga Taylor Swift, ska de då bara sitta still i båten ifall hon i varje intervju säger att Pepsi är godare än Coca-Cola?
Citera
2026-03-26, 15:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Din take på det hela är märklig. Inleder man ett samarbete med ett företag att representera dem så får man finna sig i att man inte har rätt att säga vad man vill. Inte svårare än så.

Säg att du hade ett företag och anlitade en kändis att representera ditt företag. Efter ett tag börjar personen uttrycka sig positivt om barnporr och att det borde vara lagligt och att man borde vara byxmyndig från 9 års ålder. Ditt företag sysslar inte med någonting som är besläktat med barnporr. Skulle det vara problematisk ur yttrandefrihetssynpunkt om du sade upp samarbetet? Hade du fortsatt samarbetet? Var ärlig.

Det är som jag beskrivit ovan inte alls självklart att man skall hindras att säga vad man vill därför att man har ett avtal med ett företag. Exakt var gränsen skall gå för vad som objektivt skadar företaget på ett orimligt sätt kontra var företaget godtyckligt begränsar den andra parten att nyttja sin yttrandefrihet får i vanlig ordning lagen reda ut, men det finns inget konstigt i idén att lagstifta här för att skydda den enskilde mer än företagen.
Citera
2026-03-26, 15:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är som jag beskrivit ovan inte alls självklart att man skall hindras att säga vad man vill därför att man har ett avtal med ett företag. Exakt var gränsen skall gå för vad som objektivt skadar företaget på ett orimligt sätt kontra var företaget godtyckligt begränsar den andra parten att nyttja sin yttrandefrihet får i vanlig ordning lagen reda ut, men det finns inget konstigt i idén att lagstifta här för att skydda den enskilde mer än företagen.

Jag tolkar din ovilja att svara på frågan som ett erkännande att du absolut inte skulle acceptera att din samarbetspartner började prata om barnporr och att du omedelbart hade sagt upp samarbetet.

Nästa fråga: Vad skulle du säga till någon som sa till dig att "Om du väljer att kopplad ihop med personen får du köpa om personen säger saker du inte håller med om"?
Citera
2026-03-26, 15:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
När har hon försökt tysta någon? Du är i en tråd där ett stort företag försöker tysta Zara Larsson från att skämta.

Du får helt enkelt läsa på om woke med dess cancel-kultur. Google är din vän.

/AI
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Dina inläggs briljans är i linje med din mentala ålder.

Jag klarar iaf av att svara på frågor utan att fly med svansen mellan benen som en liten bitch. Så vad säger det om dig att du inte kunnat svara på en enda fråga?
Citera
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du får helt enkelt läsa på om woke med dess cancel-kultur. Google är din vän.

/AI
Så du hade inga exempel alltså? Då förstår jag att du backar.
Citera
2026-03-26, 15:43
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Så du hade inga exempel alltså? Då förstår jag att du backar.

Jag backar inte. Du måste läsa på om konceptet för att förstå vad det är jag pratar om. Konceptet som sådant är däremot inte temat för denna tråd, och därför ber jag dig att skriva in det i Google. Deras AI ger f.ö. en bra genomgång nu när jag försöker själv.

/AI
Citera
2026-03-26, 16:12
Medlem
Citat:

Yttrandefrihet är en princip som innebär att man är fri att uttrycka sina åsikter utan att drabbas av negativa konsekvenser
. Kancellkultur är inte förenligt med principen om yttrandefrihet.

Att sedan det är företags rättighet att vara emot yttrandefrihet och inte stå för sådan är en annan sak. Men även företags agerande handlar om yttrandefrihet liksom staters agerande.

Ur samhällets synpunkt kan man hävda att det inte är problematiskt att företag och organisationer väljer att motarbeta yttrandefriheten genom att syssla med kancellkultur. Det förutsätter dock att företag och organisationer står helt fria att agera som de vill och inte utsätts för påtryckningar att censurera, t ex artister som Zara Larsson, av myndigheter, lagstiftare och politiker.

Nej, det är det inte.

Negativa konsekvenser är ett rätt yvigt begrepp, till exempel att en politiker blir utbuad för att han säger något offentligt

Om jag går omkring på jobbet och talar om för alla hur usla de är på sina jobb mm kommer jag att drabbas av negativa konsekvenser i form av att ingen vill umgås med mig, ska jag då dra yttrandefrihetskortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in