2026-03-25, 16:36
Medlem
Iväll - 2026-03-25 - startar "uppsnacket" på YT ca en timme före take-off från "Norges Esrange": Andøya Space (nära Lofoten) med Isar Aerospaces andra testflygning av sin bärraket "Spectrum".

Om Spectrum klarar sig hela vägen så kommer en handfull CUBEsat att placeras i omloppsbana samt ytterligare något experiment genomföras.

Europeisk bärraket med europeisk nyttolast och avfärd från europeisk mark. Vad kommer Musk/Trump att göra åt detta?

https://www.youtube.com/live/MsbZj8PxmUk (ca 3 timmar kvar, enl yt-sidan)
https://isaraerospace.com/mission-2
http://www.andoyaspace.no/

Citat:
The launch window opens not earlier than 25 March, 9pm CET, subject to weather, safety and range infrastructure.
Follow along for updates and watch the livestream starting at T-1h (8:00pm CET, 7:00pm UTC, 2:00pm ET):
https://youtube.com/live/MsbZj8PxmUk
Citera
2026-03-25, 16:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Tack för påminnelse, jag satt och läste på lite förra veckan om detta.

Förutom ev knorrande från X-ägare Musk så kan ev fransmän i Gyuana bli lite bekymrade över att förlora en del intresse och EU/ESA pengar från CSG / Kourou.
Citera
2026-03-25, 21:01
Medlem
Doctors avatar
En båt har kommit in på det avspärrade området, så lite försening.
Citera
2026-03-25, 21:28
Medlem
Doctors avatar
Scrub med två sekunder kvar på klockan.
Citera
2026-03-25, 22:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tack för påminnelse, jag satt och läste på lite förra veckan om detta.

Förutom ev knorrande från X-ägare Musk så kan ev fransmän i Gyuana bli lite bekymrade över att förlora en del intresse och EU/ESA pengar från CSG / Kourou.
Vissa raketer vill man skjuta upp nära ekvatorn. Jag vet inte om det finns någon vits i att skjuta upp raketer nära polerna, men polära (tror jag de kallas), satelliter kan man lättare kommunicera med nära polerna. Jag tror att Esrange har en del antenner för sådant.
Citera
2026-03-25, 22:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vissa raketer vill man skjuta upp nära ekvatorn. Jag vet inte om det finns någon vits i att skjuta upp raketer nära polerna, men polära (tror jag de kallas), satelliter kan man lättare kommunicera med nära polerna. Jag tror att Esrange har en del antenner för sådant.
Det stämmer.
Energiekonimiskt är ekvatorn optimal för de flesta satelliter men de som ovanligare som roterar pol till pol skall det vara bättre med arktisk rymdhamn.

Esrange håller på att byggas ut för större raketer men f n är det ballonger och sondraketer som gäller.

https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/sverige-i-rymden/rymdbasen-esrange/#:~:text=Esrange%2C%20European%20Space%20and%20Sou nding%20Rocket%20Range%2C,och%20s%C3%A4nder%20varj e%20%C3%A5r%20upp%20ett%20flertal

" Sondraketer sänds upp till övre atmosfären, upp till 900 kilometers höjd, för att göra mätningar på plats och/eller faller sedan ner i tyngdlöshet för att utföra tyngdlöshetsexperiment."
Citera
2026-03-26, 01:35
Medlem
Det blev ju inget skott!
Det gick inget vidare förra gången heller, då blev det en enorm explosion, påminde om vw2 filmer där tyskarnas V1 exploderade vid uppskjut.
Citera
2026-09-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Det blev ju inget skott!
Det gick inget vidare förra gången heller, då blev det en enorm explosion, påminde om vw2 filmer där tyskarnas V1 exploderade vid uppskjut.

Men i dag gikk det veldig bra:

https://www.vg.no/nyheter/i/vrGzoB/ny-rakettoppskyting-fra-andoeya-space
Citera
2026-09-06, 14:33
Medlem
raskenss avatar
Bara gratulera. Norrmännen han före Esrange.

https://www.youtube.com/live/Ss1DUqLjecc?is=6N4phOsR9G9zPQqu
Senast redigerad av raskens 2026-09-06 kl. 14:35.
Citera
2026-09-08, 12:56
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Bara gratulera. Norrmännen han före Esrange.

Fast det är väl mest tyskarna man ska gratulera. Förutom Isar har de ju en bunt andra raketföretag. De verkar helt klart vara ledande i Europa på detta. Vilket förstås inte är mer än rätt med tanke på att det var tyskarna som var först med att skicka raketer till rymden.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Isar har avtal eller åtminstone någon sorts intentioner att skjuta upp från Kourou också, så det kommer säkert det också. SpaceX i all ära men det finns antagligen ingen rymdbas i världen som har ett bättre geografiskt läge än Kourou.
Citera
2026-09-08, 21:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Fast det är väl mest tyskarna man ska gratulera. Förutom Isar har de ju en bunt andra raketföretag. De verkar helt klart vara ledande i Europa på detta. Vilket förstås inte är mer än rätt med tanke på att det var tyskarna som var först med att skicka raketer till rymden.

Isar har avtal eller åtminstone någon sorts intentioner att skjuta upp från Kourou också, så det kommer säkert det också. SpaceX i all ära men det finns antagligen ingen rymdbas i världen som har ett bättre geografiskt läge än Kourou.

Isars bas i nordnorge är dock perfekt för polära banor med fritt utrymme över ett brett område. Spacex tänker nu bygga en bas i södra Louisiana för polära banor. Där blir det extremt trångt då man får en smal korridor man kan använda och man förlorar mycket energi.
Citera
2026-09-08, 22:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Isars bas i nordnorge är dock perfekt för polära banor med fritt utrymme över ett brett område. Spacex tänker nu bygga en bas i södra Louisiana för polära banor. Där blir det extremt trångt då man får en smal korridor man kan använda och man förlorar mycket energi.

Jag är inte helt med på vad du menar med att man får en smal korridor i Louisiana. Såvitt jag vet ligger Louisiana vid Mexikanska golfen och har väldigt gott om öppet vatten åt söder. Att det skulle kunna bli trångt har jag lite svårt att se. Däremot ligger det ju på en betydligt lägre breddgrad än Nordnorge så det kommer förstås gå åt lite mer energi, men jag tror inte att det handlar om några större mängder på det stora hela taget.

Rent generellt är jag väl lite skeptisk till polära banor. Att de har blivit så populära nu (om de nu har blivit det, det kanske bara är något jag har fått för mig) har väl att göra med att alla nya datacenter i rymden ska ligga i sådana banor. Men eftersom jag tycker att datacenter i rymden är en av de sämsta idéerna sedan oskivat bröd så har jag lite svårt för att känna någon särskild entusiasm inför polära banor.

För övrigt har Kourou, som jag nämnde i föregående inlägg, goda förutsättningar för polära uppskjutningar också. Visserligen ligger det nästan rakt på ekvatorn, vilket inte är någon fördel vid polära banor. Men de har massiva fria ytor åt norr, faktiskt ännu friare än Andöya. Och så är vädret för uppskjutningspersonalen en smula bättre (fast det ligger längre från München).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in